Visar resultat 1 till 12 av 12

Diskussion: RGB-kabel hjälp..

Registrerade
    Jan 2002
    Respekt
    0

Post RGB-kabel hjälp..

Nyligen när jag letade runt bland psx-kartonger och dess innehåll så fann jag till min förvåning en liten oskyldig grå sladd i en av dom, och jag förstod snabbt att jag hade hittat en oanvänd RGB-kabel..

Nu till problemet.. jag tänkte nämligen använda denna RGB-kabeln till min Ps2, men även fast jag har kopplat den mellan Ps2:an och Tv'n (Grundic, Widescreen.. ganska ny) så blir det ingen bild..
    Visserligen så har min TV tre stycken Scart-uttag (Av1, Av2 och Av3)..

Frågan som jag ställer mig, spelar det någon roll i vilket scart-uttag (på TV'n) som jag kopplar in RGB-kabeln?

En annan fråga.. kan en S-video kabel (tror den heter så) vara ännu ett bra alternativ då man i första hand är ute efter skarpare bild på sina Ps2-spel?

Tacksam för svar.
    /******

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

http://www.psxcare.com/support/forum...ML/000003.html

RGB ger oftast bättre bild än s-video, men du måste modifiera din PS2 eller använda dvd-region-x/action replay 2 2.x om du skall se på dvd-film eftersom det annars blir grön bild.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Jan 2002
    Respekt
    0

Tack för hjälpen, nu fungerar kabeln genast bättre.. och inget snack, bildkvalitén höjdes avsevärt..

Men en annan fråga poppade upp i huvudet när jag hade testat ett antal spel med RGB-kabeln.. nämligen den svarta kant som uppstår till höger i bild..
    Jag bryr mig inte om denna kant, så till vida det inte fattas någonting på bilden i spelet.
    Så jag undrar helt enkelt om det fortfarande är Hela spel-bilden som visas på TV'n eller om det fattas lite grann?

Tack för ett bra Forum!
    /******

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Det fattas nog lite bild till vänster, vissa TV-apparater gör tyvärr så när man använder RGB-kabel.

Jag har ingen lösning på det problemet.

Prova inställningarna i dina spel, ibland kan man justera bilden. Då ser du också hur mycket som saknas.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Aug 2001
    Från
    gävle, sverige
    Respekt
    24

Jag köpte en rgb-kabel på elgiganten. Jag trodde att det inte skulle gå att se på DVD med denna kabel, men när jag testade igår gick det hur bra som helst. Nån som har nån idé om vad som händer. Är det inte en "riktig" rgb-kabel eller ???

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Du har antagligen inte lyckats få rgb hela vägen till tvn, kolla länkarna jag lade in ovan...

Registrerade
    Aug 2001
    Från
    gävle, sverige
    Respekt
    24

Märkligt. Jag ska kolla om jag har scarten i uttag #1 eller #2 när jag kommer hem. Det kan vara skillnad på det alltså?

Visst är det iallafall så att jag INTE har rgb-signal hela vägen till tv-n om jag inte får grönt på dvd-filmer via rgb-kabeln. (omodifierad ps2, inte AR eller reg-x)

Registrerade
    Aug 2001
    Från
    gävle, sverige
    Respekt
    24

Kollade min tv igår. Scartkontakten sitter i scartingång 1 på tv-n. Kontakterna på kabeln har alla stift. Fortfarande ingen greenscreen på mina dvd-filmer... ska jag återlämna rgb-kabeln till elgiganten???

Registrerade
    Aug 2001
    Från
    gävle, sverige
    Respekt
    24

Haallååå

Nån som vill hjälpa lilla mig?

Registrerade
    Jan 2002
    Respekt
    0

När kabeln är inkopplad i Scart#1, märker du då någon skillnad i klarhet vad det gäller grafiken när du bara startar upp basenheten? Jag tänker då på start-bilden med kuberna som snurrar runt..

Jag märkte direkt att jag hade kopplat rätt, då allt var så mycket klarare och samtidigt blev snyggare att titta på..

Hoppas det kanske hjälpte dig något..

[This message has been edited by ******30 (edited 07 March 2002).]

Registrerade
    Aug 2001
    Från
    gävle, sverige
    Respekt
    24

I början hade jag ju bara skitkabeln som följer med PS2:an, då var det mesta rätt kasst. Sedan köpte jag min RGB-kabel på Elgiganten, den har ett uttag mitt på kabeln ungefär där man kan ta ut bild och ljudkanalerna (Röd, vit, gul). Själva scartkontakten har alla stift, (guldpläterade ).

Nu har jag (tycker jag) bättre bild på både dvd-filmer och på spelen, men det mystiska är att enligt Hansi, så borde jag ha grön screen på DVD-filmerna om det är en "äkta" RGB-kabel, men det har jag inte...

Har du nån idé?

Registrerade
    Jan 2002
    Respekt
    0

Tyvärr ingen idé varför det är så... hmm..

Om du säger att du får klarare bild på spel (det är det enda som jag kan se nån skillnad på, då dvd-filmer blir grönt även för mig) så måste det ju innebära att kabeln gör någon nytta.. eller hur? Och det verkar ju vara en positiv nytta i detta fallet..

Varför du inte får grön bild på Dvd-filmer, om du får snyggare och skarpare bild på spelen, ja det är en bra fråga som jag inte har en aning om varför.. tyvärr..

[This message has been edited by ******30 (edited 08 March 2002).]

Liknande diskussioner

1. Hur bygger man en egen RGB kabel?
    By -=TB=- in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2002-12-26, 19:24
  2. Problem med RGB. Blir störningar. HJÄLP
    By KnasHatt in forum Playstation 2 - Övrigt
    Senaste inlägg: 2002-05-05, 23:51
  3. RGB... Info, fakta mm mm mm. LÄS!!!
    By KnasHatt in forum Playstation 2 - Övrigt
    Senaste inlägg: 2002-03-25, 20:16
  4. RGB eller S-VIDEO kabel?