Visar resultat 1 till 3 av 3

Diskussion: Problem med överhettning

  1. #1
    Registrerade
    Jun 2003
    Inlägg
    13
    Respekt
    0

    Problem med överhettning

    Hej

    Bakgrund:

    Jag har moddat en hel del XBoxar i mina dar (och såklart alltid köpt mina modchip från PSXCare ;-)) och fick ett moderkort av en kille som inte riktigt visste vad han gjorde. Han hade förstört flera kopparbanor på undersidan när han själv hade försökt få dit en "d0" kabel och jag moddade hans nya XBox gratis och fick moderkortet som betalning. Jag gjorde rent, reparerade och återställde så gott det gick och lyckades få igång XBoxen till sist (orginal, utan modchip i). Jag hade en gammal Xexuter 2.1 (eller 2.0) hemma som jag nu har satt i, problemet var bara att chippet saknade bios, så jag fick fixa en ny bios genom att boota på ett fungerande chip och sen "hotswappa" till X2.1'an. Jag har gjort detta förut utan problem men just igår var jag lite slarvig (läs: bakis) så bäst som jag satt där med XBoxen på och hotswappade så kom jag åt något och... pfffzzzfffzz... så började TV bilden flimmra och efter någon sekund dog XBoxen. Jag stängde av (och drog ur sladden) och startade sen upp den igen, till synes utan problem, och genomförde hotswappen och flashade chippet. Tydligen hade det dock blivit något fel på flashningen, för när jag försökte boota så frös XBoxen efter flubber-animeringen och ljudeffekten började hacka. Shit, tänkte jag och gjorde om hela proceduren. Nu, efter andra gången, så fungerade allt som det skall.

    Mitt problem:

    Något har, efter ovanstående hantering, ballat ur eftersom XBoxen blir överhettad efter bara några minuter. Startar jag Avalaunch och kollar temperatur-grafen så går den rätt upp och på 75 grader (efter ca 2-3 minuter) så dör XBoxen av överhettning. Jag har provat med flera biosar (orginal, X2 4983 och EvoX M8) med samma resultat. Jag har f.ö. en orginal HD i den f.n.

    Vad kan ha gått fel? Går det att fixa?

    Andelning till att jag skrev en hel roman som bakgrund var för att ge er en ide om vad som kan ha gått snett, och i vilket moment. Kan det vara att min reparation av kopparbanorna inte är helt ok? Att min fastlödda "pinheader" har två lödpunkter som smält ihop utan att jag kan se det? Att något säkring gått? Att jag bootade med en korrupt (halv flashad) bios och detta har flippat ur XBoxen? Jag har ingen aning. Den fungerar helt felfritt i övrigt, fram tills dess att den blir överhettad. Jag har aldrig tidigare haft ett sådant här fel på en XBox.

    /Peter

  2. #2
    Registrerade
    Jun 2003
    Inlägg
    13
    Respekt
    0

    Problem med överhettning, tillägg

    Glömde säga:

    Det är inte CPU temperaturen som går i taket utan den andra temperaturmätaren i Avalaunch. Detta borde vara grafikchippet, men det är en gammal XBox med fläkt på grafikprocessorn och känner jag på den så är den inte särskilt varm. Däremot så är det NVidia chippet som sitter nära pinheadern som blir grymt varmt.

    /Peter

  3. #3
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    145
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av PetsonGBG
    Glömde säga:

    Det är inte CPU temperaturen som går i taket utan den andra temperaturmätaren i Avalaunch. Detta borde vara grafikchippet, men det är en gammal XBox med fläkt på grafikprocessorn och känner jag på den så är den inte särskilt varm. Däremot så är det NVidia chippet som sitter nära pinheadern som blir grymt varmt.
    Det är MCPX(NVidia) chippet som är den andra temperaturmätaren. Den ska absolut inte bli så varm att man inte kan ta på den!

    Det verkar tyvärr som den är trasig...
    Xbox v1.4, Aladdin Advanced, X2 4981 Bios, 160 GB HD
    HDD-LED, Clear Jewel + rund CCD, 80 mm LED-Fan, USB Port

    Xbox länkar...Allmän Info...Bilder - Mods...

Liknande diskussioner

  1. Tips om du har problem med Samba i XBMC
    By ulven in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2004-06-08, 08:46
  2. Problem med RelaX ibland
    By Cramer in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-03-11, 23:47
  3. Problem med dashboard
    By TriggerHappy in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2002-11-04, 14:02
  4. Problem med neo 2.2
    By Ronnotter in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2002-01-29, 06:37
  5. Disk bytes problem!
    By kalle in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2000-10-31, 08:16

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •