Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 37

Diskussion: En gång för alla: Vad gäller vid fläkt byte??

Registrerade
    May 2004
    Från
    Skövde
    Respekt
    21

En gång för alla: Vad gäller vid fläkt byte??

vet att det har kommit upp flera gånger men har inte fått något riktigt svar...

För det första går alla 70mm fläktar in i xboxen?? några tips på några som gör det....

för det andra, blir det mycket tystare med en fläkt som går på mellan 100-200kr??

Och för det tredje, vid vilken temperatur börjar det bli för varmt så att det är skadligt??

Vet att några här har bytt fläkt och jag vore mycket tacksamma om någon kunde svara på dessa frågor

PS: har haft isär boxen förut men kommer inte ihåg hur det ser ut... vart sitter fläkten och vad är det för typ?? antar att det är en chasifläkt men är inte säker
    Last edited by Wizardspike; 2004-10-22 at 23:55.

Registrerade
    Jul 2004
    Respekt
    21
    Jag har köpt en 80mm Palpst fläkt och satt in i min 1.6 box.. Jag fick såga och slipa i fläkten för att den skulle gå ner och sedan bryta av "pinnarna" som håller orginalfläkten.. Å för att det skulle gå att få ner HD'n igen så fick jag såga i hållaren till den med.. men det var värt det! Iaf på min box som lät mer än alla andras
    Koppla fläkten till 12V direkt (ex HD spänningen)

Lycka till! /bose
    || Xbox 1.6 ||
    || SmartXX ||
    || Evo X ||
    || Orginal HD ||

Stereon: Harman/Kardon DVD25, Harman/Kardon HK670, Voighthorn med Fostex FP203(har jag för mig) och omgjorda Gamma VLD13 banddiskanter. Snart kommer subben me..

Registrerade
    May 2004
    Från
    Skövde
    Respekt
    21
    Tack för tipset men jag sågar ogärna i både fläkt och hållare
    så jag vill gärna få tag i en 70mm som funkar bra...

Registrerade
    Jul 2004
    Respekt
    21
    hehe okej.. Men de va ett rätt lätt ingrepp :P å jag tänkte att eftersom man ändå inte har nån garanti kvar så kan man ju göra vad fan man vill hehe..

ha de!
    || Xbox 1.6 ||
    || SmartXX ||
    || Evo X ||
    || Orginal HD ||

Stereon: Harman/Kardon DVD25, Harman/Kardon HK670, Voighthorn med Fostex FP203(har jag för mig) och omgjorda Gamma VLD13 banddiskanter. Snart kommer subben me..

Registrerade
    Dec 2001
    Från
    sweden
    Respekt
    24
    du lär nog inte hitta en 70mm som passar perfekt....ta isär boxen så ser du att fläkten är special byggd.

Registrerade
    May 2004
    Från
    Skövde
    Respekt
    21
    jo de har du rätt i... men jag läste någon stans att det skulle vara en 80mm fläkt i från början i xboxen... stämmer det lr är det bara på vissa modeller??

Var det mycket att såga och så?? annars kanske jag också kan lyckas med det

någon som orkar lägga upp någon/några bilder på sin fläkt ändring så man får ett humm om hur mycket man måste såga och fila

Registrerade
    Jul 2004
    Respekt
    21
    Japp.. Jag vet inte riktigt.. min var typ 70 på vissa ställen och 80 på andra..

Det var inte så möt att såga.. Tog kanske en halvtimme för mig men då hade jag brottom för skulle på fest sen :P hehe.. och plus att jag då redan tagit strömen från HD matningen..

Jag kan lägga upp bilder på min sågning nästa gång jag öppnar boxen.. blir nog i helgen.. ska sätta dit USB hade jag tänkt..
    || Xbox 1.6 ||
    || SmartXX ||
    || Evo X ||
    || Orginal HD ||

Registrerade
    May 2004
    Från
    Skövde
    Respekt
    21
    Det vore shyst... men hur kopplar du in den till HD-strömmen?? måste man byta kabel så man får mer jack lr hur??

PS: vart köpte du din fläkt ifrån??
    Last edited by Wizardspike; 2004-10-23 at 18:10.

Registrerade
    Jul 2004
    Respekt
    21
    Man behöver inte skaffa ny kabel utan man kan gå på den som e där.. jag öppnade min kontakt och lödde dit 2 kablar.. ser snyggast ut så men man kan ta en liten grej som man klämmer över kablarna så man får ut spänningen.. kan ta foto på det med..
    || Xbox 1.6 ||
    || SmartXX ||
    || Evo X ||
    || Orginal HD ||

Registrerade
    May 2004
    Från
    Skövde
    Respekt
    21
    OKej låter lite skakigt för mig... e inget vidare på att löda...
    går det inte att köra på den strömen som orginalfläkten är inkopplad på??

Registrerade
    Jul 2004
    Respekt
    21
    Hehe ja men du behöver inte löda.. såna påkopplingar finns att köpa i bildels affärer typ på Meko*****.. Det går nog att köra på den men då är den temperatur reglerad och jag är inte säker på att boxen får tillräkligt med kylning då.. eftersom regleringen är avsedd för orginalfläkten..

måste dra nu.. men skicka ett mail till mig.. så skickar jag bilderna när jag tagir dem..
    || Xbox 1.6 ||
    || SmartXX ||
    || Evo X ||
    || Orginal HD ||

Registrerade
    Dec 2001
    Från
    sweden
    Respekt
    24
    annars kan du se här hur man gör: http://www.xbox-scene.com/articles/80mm-fan.php

Registrerade
    Mar 2002
    Respekt
    24
    Varför inte sätta ett motstånd på + kabeln till originalfläkten eller en potentiometer så man kan justera fläktvarvtalet.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

Registrerade
    May 2004
    Från
    Skövde
    Respekt
    21
    Jo det skulle man ju kunna men det finns ju risk för att det blir lite varm om man sänker fläkt-varvtalet. sen kan man ju ställan in hur snabbt den ska snurra i ex: bios lr XBMC(som även kan ställa in att hålla en viss temperatur och reglera fläkten efter det)...

men frammför allt så vill jag ha en tystare fläkt så det får bli en ny...

Evilboy hittade den efter jag gjort innläget och den verkar bra, och då slipper jag krångla med strömkablar också utan det var ju bara att klippa den svarta och fästa den på chasit och sedan köra med det vanliga strömkopplingen... mycket trevligt tycker jag

Registrerade
    Mar 2002
    Respekt
    24
    En tystare fläkt snurrar oftast saktare än den som sitter i Xboxen, så isåfall skulle det bli varmare med den också eller hur. Det som är intressat är cfm värdet på en fläkt, alltså hur mkt luft den förflyttar. De tystare fläktarna har för det mesta lägre cfm så de kyler automatisk sämre. Fläkten i Xboxen snurrar fortare än den behöver pga av att de vill vara säkra på att den inte blir för varm. Se på hur de gjorde med PS2an, de nyare har en fläkt som knappt låter alls fast hårdvaran är istortsett densamma.

Om du nu vill byta fläkt så skaffa en sådan här istället:
    http://www.gtek.se/index.php?mode=it...495e96997b5a0d
    Då kan du reglera vartalet hur du vill med potentiometen som sitter på en sladd som du kan dra ut ur Xboxen. Har en sådan själv på cpu-kylaren i datorn och den funkar kanon och är tyst.

Registrerade
    May 2004
    Från
    Skövde
    Respekt
    21
    Jo det är klart men det är ju inte bara hastigheten som bestämmer ljudnivån.
    Fläkten ser bra ut men det blir lite dyrt med frakt och allt sånt så jag drar till en data butik på måndag och köper deras tystaste fläkt helt enkelt

sen blir det att rota fram sågen och lite annat smått och gått, så länge de funkar behöver de ju inte se snyggt ut under skalet för man ser de ju aldrig iaf

edit----> någon som har kollat dena tutorial?? http://www.xbox-scene.com/articles/80mm-fan.php
    och som kan hjälpa mig lite?

fattar inte riktigt hur han har sågat i fläkten...

har han sågat:
    1.höger upp och ner
    2.väster ner och höger ner

kanske är uppenbart men jag fattar de inte riktig
    Last edited by Wizardspike; 2004-10-24 at 01:39.

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Wizardspike
    Och för det tredje, vid vilken temperatur börjar det bli för varmt så att det är skadligt??
    Kulle jag också vilja veta... Mitt ligger på ca 50-52 grader när det är sommar, ca 40-45 när det är vinter...

Registrerade
    Mar 2002
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av Wizardspike
    Jo det är klart men det är ju inte bara hastigheten som bestämmer ljudnivån.
    Fläkten ser bra ut men det blir lite dyrt med frakt och allt sånt så jag drar till en data butik på måndag och köper deras tystaste fläkt helt enkelt

sen blir det att rota fram sågen och lite annat smått och gått, så länge de funkar behöver de ju inte se snyggt ut under skalet för man ser de ju aldrig iaf

edit----> någon som har kollat dena tutorial?? http://www.xbox-scene.com/articles/80mm-fan.php
    och som kan hjälpa mig lite?

fattar inte riktigt hur han har sågat i fläkten...

har han sågat:
    1.höger upp och ner
    2.väster ner och höger ner

kanske är uppenbart men jag fattar de inte riktig
    Det är inte bara varvtalet som bestämmer ljudnivån utan även uppbyggnaden av fläktens vingar. Generellt sett så är varvtalet av största betydelse för ljudnivån, ju tystare ju sämre kylning. Det intressanta är cfm-värdet på fläkten och ljudnivån i dB.

Det är ju bara att såga av två hörn på fläkten, det kan ju inte bli fel. Sedan vänder man bara fläkten så utblåssidan/motorsidan, den med klisterlappen i mitten, riktas bakåt på Xboxen.

Krackshot: När du mätte fram ca50-52 grader vart mätte du då? Om du mätt på cpun så är det iaf inget att oroa sig över.
    Last edited by danne.sk; 2004-10-24 at 03:11.

Registrerade
    May 2004
    Från
    Skövde
    Respekt
    21
    Att det bara är att såga av två hörn fattar jag, men jag fattar inte vilka två hör det e man ska såga ner...
    When there is no more room in hell the dead will walk the earth...

Registrerade
    Mar 2002
    Respekt
    24
    Det spelar ju ingen roll vilka du kapar. Du tar ju bara bort 2 av 4 hörn sedan är det ju bara att vrida den så den passar, busenkelt. Förslagsvis de två hörnen på motsatt sida av strömkabeln så att du får kabel åt sidan när du monterar den i Xboxen, det syns ju tydligt på bilderna i länken.

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av danne.sk
    Krackshot: När du mätte fram ca50-52 grader vart mätte du då? Om du mätt på cpun så är det iaf inget att oroa sig över.
    Det står i menyn... Jag har X-Ecuter 2... Det står ca 52 grader på CPU'n, kanske 30 på HDD och 24 på nåt annat... Vet inte vad det andra är...

Registrerade
    Mar 2002
    Respekt
    24
    Den tempen är absolut inget att oroa sig över

Registrerade
    May 2004
    Från
    Skövde
    Respekt
    21
    okej tack för hjälpen, hängde inte riktigt med på just den biten i tutorialen men nu ska de nog inte vara något problem

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    0
    Ok, då kommer nästa fråga... Hur varmt kan det bli innan det blir farligt?

Registrerade
    Dec 2001
    Från
    sweden
    Respekt
    24
    runt 70 grader är det dags att börja oroa sig,, annars har väl boxen ett överhettnings skydd som slår till när den blir för varm?

Registrerade
    Jul 2002
    Respekt
    0
    Fråga 1:Hur gör man för att koppla in en 80mm Papst-fläkt? Den har ju tre kablar istället flr två som i guiden...
    Fråga 2: Jag kan alltså ta och koppla in fläkten på den ände av hårddiskkablen som är ansluten till hd:n? behöver inte vara mb?

Registrerade
    Mar 2002
    Respekt
    24
    1. Givetvis löda kablarna på fläkten på den gamla kontakten.

2. Går väl utmärkt eftersom det inte finns någon varning & avstängning för lågt fläktvartal på Xboxen.

Registrerade
    Jul 2002
    Respekt
    0
    Jag kan alltså använda den befintliga fläktkontakten'? Är inte den varvtalsstyrd? Blir det då inte problem?

Registrerade
    May 2004
    Från
    Skövde
    Respekt
    21
    Ivil: det beror lite på hur du har din xbox fixad och vad du kör med för dashbord och liknade. tex om du kör med XBMC som dashbord så kan du ställa in hur många procent av max hastigheten du vill köra, du kan även ställa in i bios hur snabbt fläkten ska snurra fast det kräver en om flashing varje gång du vill ändra det på det sättet.

plus att du behöver inte löda, jag har inte gjort det. det är bara att koppla in den på orginal kontakten... så länge nu fläkten klara sig på mindre än 12v förståss..

Registrerade
    Feb 2004
    Respekt
    21
    Det finns en 70mm fläkt för xbox som är specialgjord.
    Tyvärr måst jag säga att du får titta i trådarna ett par veckor
    bakåt. Tror den kostade typ390kr

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

1. Vill ha svar...
    By Calle_A in forum Ris & Ros
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 17:23
  2. Messiah - En gång för alla...
    By Nikkoz in forum Messiah - Allmänna frågor (ej teknisk support)
    Senaste inlägg: 2002-12-13, 00:39
  3. Vad för kabel behöver jag?
    By gurra_g in forum Playstation 2 - Övrigt
    Senaste inlägg: 2002-07-24, 10:30
  4. Aktivera RGB för bästa bild med DVD-spelare samt ställ in ljudet rätt
    By Hansi in forum FAQ / Vanliga frågor och svar
    Senaste inlägg: 2002-05-10, 19:44
  5. Är det RGB eller ?? Vad gäller ??
    By GRiFFiN in forum Playstation 2 - Övrigt
    Senaste inlägg: 2000-12-03, 04:50

Bookmarks

Behörigheter