Visar resultat 1 till 24 av 24

Diskussion: HDL/HDA compatibilitylist!

  1. #1
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    30
    Respekt
    20

    Post HDL/HDA compatibilitylist!

    Det finns många sidor vilka spel som funkar och inte. Men dom flesta verkar inte uppdatera dom så ofta. Har nu äntligen hittat en där dom verkar ha bra koll på läget.



    http://homepage.ntlworld.com/casey.m...patibility.htm



    //Lord

    PS: Jag är övertygad om att dom tacksamt tar emot nya inlägg.

    Hur gör man inlägg kletiga?



    EDIT: En annan sida kan vara http://www.ps2hd.com/ . Tack coldturkey för tipset!
    Last edited by Another Lord; 2004-12-31 at 00:41.

  2. #2
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    102
    Respekt
    0
    ahh, min favvolista =)

    umm.. ja .. prova kasta sirap på skärmen.. kanske går =o)

  3. #3
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Är det många här som får hem spel från nätet som funkar bra men låser sig ofta. Jag har t.ex. problöem med THUG 2. Det funkar klockrent, men ibland när man ska byta bana så låser det sig. Är detta något som kan avhjälpas med att välja ett annat mode, eller r det en dålig kopia jag har fått ned? Eller är det inget jag kan göra för att fixa det?

  4. #4
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Angående HD Loader och dess kompatibilitet med olika spel så har jag en fråga. Jag har försökt leta upp informationen genom att leta på en massa sidor på nätet som har med HD Loader att göra, men förgäves.

    Det jag undrar är exakt vad alla dessa modes är till för? Eller jag vet ju vad dom är till för, men jag menar vad gör dom exakt?
    När man slår på t.ex mode3, vad exakt är det som HD Loader gör med just det spelet på hårddisken då? Vad är det för inställning som sker?
    Är det nån som har nån aning om vad exakt som mode1, mode2 och mode3 gör med själva spelet när man slår på dom funktionerna? Skulle vara intressant att veta.

    Ytterligare en sak jag undrar över är hur det egentligen kommer sig att vissa spel fungerar med HD Loader och vissa inte. Jag menar, spel som spel... eller? PS2an har ju sin hårdvara och läser och laddar spelen från CD/DVD på ett visst sätt. Om HD Loader då på något sätt mappar om DVD-rommen och får PS2an att tro att HDn är en skiva, borde det då inte funka på alla spel om det funkar på ett spel? Jag förstår inte riktigt...
    Men jag antar att det nog inte är så många som har svaret på detta förutom tillverkarna själva av HDL, men jag tänkte chansa iaf... Hoppas nån vet.

    alexmork:
    Jag har inte haft mer problem med dom spel jag tankat hem än dom jag köper, men tyvärr är det ju så att vissa spel helt enkelt inte funkar med HDL.
    Testa att köra spelet från skivan. Låser sig spelet fortfarande så är det fel på din version, det är bara att prova att ladda ner igen. Funkar spelet från skiva så beror det på att du kör från HDL, och då är det ju inget att göra förutom att prova modes.

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    hur gör man när man ska tanka över ps2 spelen till HD advancen ifrån datan!

  6. #6
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Du använder antingen FAPlink eller HDL Dumb 0.7.3. HDL Dumb är ett bättre alternativ då det är mer stabilt och pålitligt.
    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=16285

  7. #7
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    15
    Respekt
    0
    vad menas med mode 3???

  8. #8
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Det är bara att läsa runt lite så hittar du snart svaret. Men kortfattat så finns det tre "modes" i HD Loader/Advance man kan välja i läge "on" eller "off". Mode1, mode2 och mode3. Normalt så står alla på "off", men om något spel inte funkar kan man prova att ändra dessa parametrar för att få igång det.

  9. #9
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    15
    Respekt
    0
    vilken tycker du är bäst hd loader eller hd advance??

  10. #10
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Det är ju exakt samma program, bara det att användargränssnittet ser en aning annorlunda ut. Men inte ens det skiljer sig märkbart mycket. Så dom är egentligen ungefär lika bra. HD Loader hade ju förut problem med att det inte klarade stora hårddiskar (över 160 gig) vilket HD Advance gör. Men nu har det ju kommit patchar så man kan fixa till detta i HD Loader. Alltså är båda två precis lika bra.
    Personligen tycker jag bakgrunden till HD Advance är snyggare. Men jag använder ändå HD Loader, eftersom HD Advance är svårare att patcha. Det verkar inte finnas några program som kan cruncha upp HD Advance på samma sätt nämligen, och hittills så har jag bara stött på crunchade versioner av HD Advance.
    Och jag måste köra patchat, annars kan jag inte starta HD Loader utan att ha en skiva i maskinen...

  11. #11
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    15
    Respekt
    0
    ok...jag är ny på det här...men många säger att det är 100 gånger lättare att spela i från hårddisk än från skiva...så jag behöver råd hur man ska göra för att man ska kunna överföra spela från skiva till hårddisk utan att få ångra problem och spela dom utan problem....måste jag hämta något program för att kunna spela på hårddisken??

  12. #12
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Lättare från hårddisk kan man nog inte säga att det är. Det lättaste är ju från CD - bara stoppa i spelet (skivan) i din Playstation 2 och så startar spelet.
    På hårddisk kan det bli problem med att alla spel inte funkar osv... Däremot är det bättre att köra från hårddisk, för man sliter ju inte på PS2ans laserenhet då, skivorna kan även dom ligga kvar i fodralet medan man spelar utan att bli slitna. Dessutom laddar det mycket fortare från hårddisk.

    Det du behöver är:
    En PS2 av gamla modellen (ej slimmade nya varianten, går inte att koppla hårddisk till den)
    En nätverksadapter till PS2an (du kopplar in hårddisken genom denna)
    HD Loader eller HD Advance till PS2 som gör att du kan spela från/installera på hårddisk.

    Det finns massa info om detta på olika ställen på forumet, det var så jag lärde mig från början.. genom att sitta massa timmar och läsa. Ett tips är att kolla HD Advance tillverkarnas hemsida plus massa andra länkar som finns i olika trådar på psxcares forum.

  13. #13
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    15
    Respekt
    0
    ok...jag köpte en nätverksadapter i dag...men försöker fixa nätverk men det går åt helvete....jag ska köpa en hd loader eller hd advance

  14. #14
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    Köp HD Advance då HD Loader inte finns längre. Ang. användandet av HD Advance så finns det info på deras hemsida.
    http://www.hdadvance.com/index.htm
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

  15. #15
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    15
    Respekt
    0
    ok..funkar den till PS2 v9 med DMS3 chip??

  16. #16
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    HD Advance kan man köra på en helt ochippad maskin, det är bara att boota från HD Advance skivan som du köper på psxcare. Sedan kommer du in i HD Advance, där kan du välja om du ska installera ett spel eller välja i listan över redan installerade spel och spela det.

    Ett chip gör ju bara saken bättre, det gör att du kan lägga in HD Loader/Advance på minneskortet och starta det därifrån utan att behöva stoppa i skivan (med HD Advance) varje gång du vill starta det.
    DMS-chippen tycker jag är dom bästa när det gäller att köra applikationer från minneskort, jag har en kompis som haft en Matrix Infinity och han hade lite problem med att vissa program inte funkade att boota från minneskort, och så var det lite annat strul.
    Men med din utrustning så kommer det ju funka fint.

  17. #17
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    15
    Respekt
    0
    ok....det ska bli kul sen när man har köpt hd advance och hårddisken...då får man se vad som händer

  18. #18
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    kollade på HDAdvance 2.0 , tydligen så har inte den samma kompabilitet som HDLoader och HDAdvance(1) om man jämför ilstorna så kan man hitta spel som funkar på tvåan men inte funkade på HDLoader/HDAdvance, det ger ju hopp om att GT4 kanske funkar, någon som vet mer????

  19. #19
    Registrerade
    Apr 2005
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Hoppas att jag nu lyckades posta denna fråga i den mest lämpliga forumtråden...


    Tydligen går det ju att köra backuper av spel på sin ochippade ps2a med hjälp av en pc och hdloader. Men gäller detta även backuper på NTSC-spel, eller endast PAL?

    ..och om inte: kan man kanske använda UltraISO för ändra hur i alla fall ens ps1-NTSC-spel blir tolkade av ps2an.. genom att lägga till raden

    VMODE = PAL

    ...i sina ps1-NTSC-spels SYSTEM.CNF-fil
    .. och kanske något motsvarande med ens ps2-ntsc-spel?

  20. #20
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du kan lägga in både PAL och NTSC spel på hårddisken, dom körs i det videoläge dom är avsedda att köras i.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  21. #21
    Registrerade
    Apr 2005
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    tack så mycket för det snabba svaret!

  22. #22
    Registrerade
    Aug 2005
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    har jag fatta detta rätt, behöver man inte chippa ps2:et för att kunna spela nedladdade spel?

  23. #23
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    102
    Respekt
    0
    Det är vad jag kallar väcka döda trådar till liv =D

    Iallfall, Spel som du har på hårddisken har inget kopieringsskydd

  24. #24
    Registrerade
    Oct 2005
    Inlägg
    55
    Respekt
    19
    Här hittar jag allt man vill veta:

    http://www.ps2hd.com

    ...som t ex att nya patchade HDloader 0.7e är kompatibla med följande spel:
    Amplitude - no modes
    Baldur's Gate Dark Alliance - no modes
    Buzz the Big Quizz - no modes
    Buzz the Music Quiz - no modes
    Cabela's Deer Hunt - 2004 Season - no modes
    Cabela's Deer Hunt - 2005 Season - no modes
    Cabela's Outdoor Adventures - no modes
    Deer Hunter - mode 3
    Capcom Classics Vol 1 - no modes
    Etude Prologue - no modes
    Fatal Frame - MDMA w/ Mode 1 (only works on later model PS2's)
    Fatal Frame 3 - MDMA, no modes?!?
    Godzilla - Save the Earth - no modes
    Karaoke Revolution - no modes
    Karaoke Revolution 2 - no modes
    Karaoke Revolution 3 - no modes
    Lego Star Wars - enemies now appear in Free Play mode, no modes
    Medical 91 - no modes
    MS Saga - no modes
    Outrun - Coast to Coast - mode 3
    Psyvariar Complete Edition - no modes
    Rampage Total Destruction - no modes
    Rapala Pro Fishing - no modes
    Red Faction - no modes
    Samurai western - works no modes
    Sega Ages Vol. 25: Gunstar Heroes Treasure Box - no modes
    Shadow of the Colossus - no modes
    Shinobido Imashime - no modes
    Soul Reaver 2 - working no modes
    Strikers 1945 1&2 - no modes
    Suffering - no modes
    Super Monkey Ball Deluxe - no modes

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •