Visar resultat 1 till 5 av 5

Diskussion: spela med 100hz tv.

  1. #1

    spela med 100hz tv.

    Är det nått problem med att spela pal och ntsc spel med 100hz tv?

    ursäkta om fel forum, visste inte riktigt vars jag skulle ställa frågan.

  2. #2
    Registrerade
    Apr 2003
    Inlägg
    89
    Respekt
    22
    Nix, har en 32" Wide 100Hz TV och har inte haft något problem.

  3. #3
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    Finns ingen anledning till att det skulle funka mindre bra på en 100Hz jämfört med en 50Hz tv. Xboxen använder sig av helt vanliga PAL & Ntsc signaler.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

  4. #4
    nej jag tänkte jag har hört från vissa att det kunde vara dåligt på nå sätt att köra spel som är i 60hz på 100hz tv för att tv skulle måsta stödja 120hz då eller måsta sänka sig till 60hz.

    men det var tydligen bullshit och han hade ingen sån TV själv mest troligt, tyckte också det lät konstigt men frågade för jag är i tankarna att köpa en 100hz tv då jag blir galen att spela Pal spel som är i 50hz efter att ha spelat ntsc-spel och vill ha en större tv.

  5. #5
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    Om man påstår en sådan sak så kan man inte så mkt om tv-apparater. Han menar då alltså att om man skall kunna kunna spela 60Hz spel på en 50Hz tv så skall den alltså klara av 100Hz!!! Pal-systemet vi har visar bilen med 25 rutor per sekund, skillnaden mellan 50 & 100Hz apparater är att den senare ritar upp bilden dubbelt så många gånger bara för att bilden skall upplevas flimmerfri.

    Citerar från Minhembio.com för att klargöra skillnaden mellan en 50 & 100Hz apparat.
    "Tekniken som används för att läsa ut (måla upp) bilder på en TV-skärm kallas interlace. Den fungerar så att varannan linje i en bild målas upp på skärmen om vartannat. Först linje 1,3,5,7 osv, sen linje 2,4,6,8 osv. Detta ger en helt ny "helbild" 25 gånger per sekund som i sin tur består av två "halvbilder" som målas upp 50 gånger per sekund. Frekvensen, Hz, blir därför 50 på en vanlig TV.

    En TV med 100 Hz bildhantering målar upp varje "helbild" två gånger efter varandra vilket ger 100 "halvbilder" per sekund = 100 Hz. Detta ska ge en bild som är stabilare och har mindre flimmer. Men tekniken ger också upphov till andra problem som tex när kameran panorerar (glider i sidled). Bilden kan då uppfattas som att den hackar en aning. Philips löser det med något som de kallar Natural Scan. Det är en digital bildhantering som granskar kommande bilder och gör en "medelbild" som trycks in mellan två befintliga bilder."
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

Liknande diskussioner

  1. Kan inte spela orginalspel med mitt chippade Ps2
    By Carpenter in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2003-07-21, 14:43
  2. Problem med att spela musik CD
    By Porcelain in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-02-03, 01:14
  3. Lightgun med 100Hz
    By Fredrik in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2002-11-20, 19:09
  4. Ps2 med en 100hz tv!
    By Federico in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2002-02-26, 20:59

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •