Visar resultat 1 till 5 av 5

Diskussion: Problem med X-ecuter 2, hjälp!

Registrerade
    Nov 2004
    Från
    GBG
    Respekt
    0

Problem med X-ecuter 2, hjälp!

Jag har ett X-ecuter chip installerat i min X-box sen några veckor tillbaka, det står iaf det när jag startar enheten. Hursom helst så har den funkat utmärkt fram till igår. Jag ska trycka in on/off knappen i 1 sek. för original dashboard o 2 sek. o då lyser eject knappen grönt, eller mer för chip dash boarden. o då ska eject knappen lysa orange. Igår så lös knappen orange så länge on/off knappen hölls intryckt, släppte jag den efter 2 sek. så blev den grön o tv rutan blev helt svart, ibland kom den in på evolution dashboarden men då fungerade inga spel o andra sidan. Håller jag däremot in on/off knappen hela tiden tills jag startar ett spel då går det alldeles utmärkt men det är jobbigt, alltså, eject lampan lyser orange så länge jag håller in on/off knappen har jag kommit fram till. Med detta så antar jag att nån form av kontakt fel har uppstått, är det någon annan som har en annan teori och/eller vet om det är lätt att åtgärda

Vore väldigt tacksam för svar. Jag provar här först och händer det inget så får jag lämna in den, problemet är bara att DVD- Norden i GBG har konkat o det går inte att lämna in den där bara för det, det var där dom fixa min box nämligen.

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    Det låter som du har ett Alladin chip med tanke på dina tryckningar som har ett X2 bios, där av att det står Xecutor 2.

Om Eject-lampan på framsidan av xboxen blinkar/lyser:

Blinkar Grönt/Rött:
    Antagligen ett dåligt chip eller en dålig BIOS-version.
    Om XBOXEN inte har något chip monterat och inte är flashad med en dålig BIOS-version så är det antagligen något som är sönder på moderkortet.
    Kontrollera även IDE-kabeln. Är t.ex. kabeln vänd åt fel håll i någon av enheterna så får man detta fel.

Lyser grönt/Eject fungerar inte/Inget ljud/Ingen bild:
    Antagligen en dålig lödning. Kontrollera alla lödpunkter om du monterat ett chip. Speciellt vanligt vid monteringa av homebrew, Enigmah eller andra 29-trådars chip.
    Det kan även bero på överhettning, kontrollera att fläkten är inkopplad/fungerar och se till att inte ha xboxen stående nära en värmekälla. Prova att lyfta av locket från xboxen för att se om det hjälper.

Lyser grönt/Eject fungerar/Inget ljud/Ingen bild:
    Antagligen ett problem med ljudinställningarna i MS Dashboard. Prova en standard A/V-kabel.

Blinkar orange/Grönt:
    Kabeln till TV:n är inte inkopplad.
    Det kan även bero på lödspill eller en skadad bana på moderkortet.

Blinkar orange:
    Kan bero på lödspill eller en skadad bana på moderkortet.
    Det kan även bero på överhettning, så kontrollera att fläkten är inkopplad/fungerar.

Lyser rött:
    Systemet överhettat, eller systemfel
    Kontrollera fläkten, kolla lödspill, trasiga banor osv.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Registrerade
    Nov 2004
    Från
    GBG
    Respekt
    0
    Oki, tack för ditt svar

Men jag hoppas att du förstod mitt problem, X-boxen funkar utan problem, det är bara det att den gärna inte går in på evolution x dashboarden när jag håller inne on/off knappen mer än 2 sek, allstå om jag släpper knappen går den in på original dash boarden, ibland på evolution x men då funkar inte spelen när eject knappen lyser konstant grönt, inte dom på hård disken alltså, det står bara "loading please wait"

Men jag förstår att det kan röra sig om ett lödnings fel. Måste lämna in den igen när ********** Gbg öppar igen.
    Last edited by gixxer_chrille; 2004-11-30 at 19:54.

Registrerade
    Nov 2004
    Från
    GBG
    Respekt
    0
    Av nån anledning så funkar den idag igen utan problem, det enda jag gjorde var att dra ut el kontakten från den under natten

Registrerade
    Nov 2004
    Från
    GBG
    Respekt
    0
    Igår hämtade jag äntligen min xbox från reparationen. Felet var att chippet hade jord fel, antagligen så slarvade "Nissarna" vid monteringen från första början. Så, nu vet ni det om nåt liknande skulle uppså hos er. Eftersom jag har tummen mitt i handen vågade jag inte fixa felet själv. Har redan bränt en xbox vid ett tidigare tillfälle när jag försökte installera Matrix chippet för ett tag sen.

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner