-
xenochip + xbox 1,2(3)
Jag skall chipa min kusins xbox i jul. Har hållt på hela kvällen. Har chipat 6 st xboxar innan utan problem. Men denna vill inte. Efter chipning så får jag error 12. Detta betyder fel på dvd'n?! Dvd'n går inte att trycka ut, jag har testat att byta till min dvd men det blir samma där. Får heller inte upp någon logga? D0 är 100% korrekt lödd. Hur är det med BT? Är den ett krav? Jag har monterat chipet via sockel. Har lött o lött o lött och är slut på idéer. Kan det va fel på xenochipet?
/ Hannes
-
-
Har provat med min idekabel men det blir samma, även provat att byta strömkabeln till dvd'n.
Sen så är det en spot på xenochipet som heter X. Det står att man ska löda d0 dit om xboxen inte startar. Så det har jag gjort för om jag löder till D0 spoten på chipet så vägrar burken o starta. Den bara blinkar så där o inget dyker upp på teven.
Något som slog mig va att när jag lödde pinheadern så slank en av pinnarna ner en mm kanske eftersom plasten smälte lite så den pinnen är lite högre än dom andra. Kan de va så att den sticker upp för mycket och att dom andra inte får kontakt? Eller har sockeln en "lång" kontaktyta?
/ Hannes
-
Har nu kommit fram till om jag tar bort chipet så får jag error 12. Men det är inget fel på dvd'n, har testat i en annan xbox. Hur fan kan de hända helt plötsligt?
Sedan när jag löder chipet så får jag det klassiska att den försöker starta 3 ggr o sen blinkar rött/grönt. Jag har som sagt ett xenochip som jag förstått är samma sak som aladdin XT? Fungerar det chipet till alla xbox versioner? Läste på en sida att man skulle se till så man fick rätt version av bios beroende på vilken version man hade.
Jag har kollat alla lödpunkter. Jämfört min d0 med olika d0 på moderkortet. Även mätt BT samt ALLA pinnar på pinheadern. Har lött 6 xboxar tidigare som sagt. Vad FAN gör jag för fel? Har även testat att brygga x med d0 men samma sak då.
Hur ska jag löda den om jag inte vill ha av/på av chipet funktionalitet? D0 till ground o sen inget mer?
Nån som vet om xt har en diod för att visa att den får ström o så? För det lyser faan inte. Behöver man även löda +3V och GND på chipet? Eller är det bara utgångar?
Nån som har nån idé?
Mvh. Hannes
-
En annan sak som precis slog mig är att om skruvarna såm håller fast moderkortet måste skruvas i? Typ för att jorda i chassit eller liknande. På tidigare xboxar har jag inte gjort det iaf.
Sen tänkte jag att jag kanske kunde löda dit en diod på +3V och GND på chipet för att testa om chipet verkligen får ström. Dumt?! Är det ingång eller utgång?
/ Hannes
-
Någon som överhuvudtaget lött o sen på något sätt förstört moderkortet så att man får Error 12?
Någom som varit med om att det varit fel på ett xt chip?
-
Har hittat några till med detta problemet. Verkar gälla aladdin xt o xenochip som jag förstått är samma chip. Utan chip får man error 12, med chip så vägrar den starta. Jag har mätt ALLA lödpunkter och alla ska va bara. Ingen som har nån aning om vad det kan vara?
/ Hannes
-
Jaja, då får man krypa till korset o erkänna att det va en lödning som va kass iallafall. Jag trodde jag testat alla men visade sig att jag missat att testa två pinnar på pinheadern o en av dessa hade kass lödning.
Jävligt skumt att den gav error 12 vid boot utan chip dock.
/ Hannes
Behörigheter
- Du får inte starta nya diskussioner