Funderar stark på att köpa den här lilla ps2an som släpptes nyligen och undrar om det går att chippa den?
Funderar stark på att köpa den här lilla ps2an som släpptes nyligen och undrar om det går att chippa den?
Klart att det går.
Hansi och andra butiker har redan börjat med det.
Vi gjorde en med DMS4lite idag iaf, gick hur bra som helst.
Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...
Har en själv, men inte installerat något i den. Har dock hört att de dör som smör efter några timmar/dagars spelande
TomasAlmgren
Vad menar du dör efter några timmar/veckor, chippade konsoller eller Ochippade ?
MVH
Jonas Falkevi
ffs!!!! kan du ge lite mer information om din KÄLLA istället för att säga "jag har hört" folk snackar så mkt skit jag som hade planerat att köpa nya pstwo och nu hör man sånt här................... FOR CRYING OUT LOUD!Original inlägg av TomasAlmgren
![]()
Tror inte Sony släpper en produkt som dör efter några timmar/dar, luktar stuntprat. De har nog testat modellen betydligt längre än några dar innnan de släpper dem.
PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.
Det har varit problem med cd/dvd-läsarna i Sonys tvspelskonsoller ända från den första PSX modellen...
Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...
Det har skrivits en del om laserproblemet i de nya pstwo, att de dör efter ett kort tag. Om det ligger någon sanning i det hela återstår att se. Kan inte länka till artiklarna här pga forumreglerna.
laser laser ja men det kan man fixa........
alltså pstwo dör inte när man chippar dem med Dms4/matrix infity! pfft :X
Infokällan är alla de inlägg på PS2scene.org där folk skriver "My new PSTwo died after only a few hours of use since i chiped it" etc etc. I övrigt står det även på Ripper teamets hemsida att maskinen dör direkt om du stoppar in tex ett spel på DVD-rw skiva i den. För det tredje så hade v9/v10 samma problem (dock inte i samma stora utsträckning som pstwo verkar ha) detta löstes till stor del av romeomodden. Så någons bullshitt om att "Sony släpper väll inga maskiner som dör" well u dont know whatafuck ure taking about säger jag bara.
Problemet har inte varit chippet i sig, utan att skivorna man spelat inte varit av samma goda kvalité som en orginal.
Det finns redan en fix till detta som jag omnämnt tidigare här
Direktlänk, välj LASERV12 i dropdown-menyn
//Lord
Om alla nya PS2or skulle dö efter några timmar/dagar så skulle nog alla lämna tillbaka dem och de sluta säljas. V9/10 dog inte efter några timmar/dagar heller. Det framgick inte i ditt inlägg heller att det rörde sig om chippade maskiner. Om de ochippade skulle gå sönder omedelbart så skulle nog inte Sony släpp dem överhuvudtaget. Felande enheter kommer det alltid att finnas.Original inlägg av TomasAlmgren
Maskinerna funkar säkerligen mkt bra om man inte chippar dem och Sony har nog inte testat PS2orna med chip installerat och kört på taskigt & bränd media.
Last edited by danne.sk; 2004-11-08 at 21:45.
PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.
Det rör sig om både och dock dör de chippade snabbare som vanligt. Läs lite reweivs av konsollen på EBgames så kanske ni som inte tror mig förstår att det är ett alvarligt problem.
http://www.ebgames.com/ebx/editoria...sp?pf_id=245719
btw så löser inte fixen ovan problemen med överhettning som konsollen verkar ha. Många på EB som klagar över att maskinen stänger av sig efter ett tags användande av överhettning, dock inte märkt detta själv när jag testat maskinen.
HEJ
den dör efter 30 timer der kommer en ny cips om 2 uger, der er lasa huvet der ikker klarer varmen.
hilsen bobo.dk
Och det kommer ett nytt chip då med inbyggd aircondition eller??
Nej den er vandkölet.vi haft lille model i danmark i 8 mån, og der mange prombler med den model og cips.gamle ps2 er OK.
hilsen bobo.dk![]()
vandkölet?! har ni haft pstwo 8månader i danmark?!!!!!! wtf säger snubben? jag testade att ha igång ffx i 6 timmar sen när jag skulle lägga mig märkte jag att jag hade glömt att stänga av den, den inbyggda fläkten hördes klart och tydligt jag bytte kanal och såg att ffx introt var fullt fungerande... jag ska testa att ha igång den längre innan jag chippar....
tror folk har för varma rums tempraturer!
EDIT:
jag har en uppfinning! fast den e gammaljag använder den på mitt xbox men nu har jag lagt till den på mitt pstwo pga överhettning/laser! som ni vet så blir konsoller mer o mer likt datorer mer cpu hz mer gpu hz! som kräver mer kylning jo jo fläktarna som medföljer duger bara bra! men här kommer fiffiga yuz geniet!
min sk "uppfining" är att lägga fyra plast kuddar/täningar under själva enheten för att göra ett luft rum under konsollen tror det lr ej men det funkar skit bra! plast kuddarna "lägger" konsollen i den frialuften så kall luft kan pasera underifrån som ökar kylningen!
i vanliga fall så paserar ingen luft pga av att konsollen ligger tätt tätt mot en yta (golv, dvd, etc) då blir det helt enkelt varmt ;D
Last edited by Yuz; 2004-11-11 at 21:34.
Jag har modifierat två stycken PStwo maskiner med gott resultatI dom maskinerna installerade jag även skyddet för V12:ans laserprolem! Men tredje + fjärde maskinen verkar jag ha sabbat pga någon slarvig lödning hos dioderna
Efter det vill inte DVDn spinna igång skivan! PANIK Jag vill bara varna att maskinen verkar vara väldigt känslig där man löder dit dioderna. Man man bör alltså dubbelkolla att lödningarna dessa lödningar är OK innan man startar maskinen.
Ni får gjäna ge mig tips om hur jag kan få snurr på DVDn igen!
hade San Andreas igång i 2dar för att testa alla teorier.. o visst den hadde hängt sig... ljudet gick i repeat på nån bil sampling... iofs så funka allt efter en reboot...
Är detta ett tecken på att man kanske borde lämna in maskinen?
Någon som kan förklara lite närmare hur man gör med diodfixen?
Jag förstår knappt något alls av ritningen som ligger på http://www.infinitymod.com/cgi-bin/m...?page=laserv12
Samt vilka dioder använder ni? Elfa?
mvh,
Widar - som snart ska chippa första V12'an
Du behöver 8st dioder, dom finns på elfa, bara söka på benämningen 1N4148¨
Du löder ihop dioderna två och två, löder först fast jordsidan, därefter böjer du till dom så att dom inte "drar" i motstånden, sedan löder du fast motståndssidan.
Matrixteamet har nu en fix!
http://www.infinitymod.com/cgi-bin/m...?page=laserv12
mvh
Det är roligt att de verkar ha hittat en fungerande lösning på problemet!
Vi som fodifierar dessa maskiner har säkert modifierat någon maskin enligt anvisningar men ändå inte fått det att fungera! Resistorerna där man löder dit dioderna tål nämligen inte värmen från lödkolven och går lätt sönder. Med trasiga resitorer snurrar inte DVD:n!
De trasiga 202 resistorerna kan bytas ut mot 20 ohms motstånd om man råkat ut för detta prolem![]()
Tänkte dela med mig av min PSTwo Upplevelse.
Köpte den för 20 dagar sedan.
Inklusive GTA: San Andreas
Maskinen var helt tyst de första dagarna
men senare började den få svårt att läsa min GTA Skiva
Ibland sa den till mig att stoppa i en Plastation CD.
Jag tänkte inte så mycket på det. Trodde bara att CDn var lite repig.
För tre dagar sedan satte en butik in DMS4 Lite + Matrixfix 2.0
(Matrixfix ska ordna så att laser håller bättre)
ca 35 timmar senare är lasern trasig.
PSTwo hittar bara mina minneskort oavsett CD jag testar.
Nu ska jag få chippet urtaget & maskinen återställd
med garantiklisterlappen. Sen måste jag ner till inköpsbutiken
och antingen om jag har tur få en ny på öppetköpgarantin
eller så måste den skickas till Playstation som i sin tur INTE lagar
den utan sedan ber butiken ge mig en ny (Tid ca 2-6 Veckor).
(Kunde önska att det fanns lasers att köpa & be butik sätta i på 15 min istället.)
Sedan tillbaks till Chip butiken och låta de sätta i mitt DMS4 Lite + Matrixfix igen.
Kan nämna att Playstation har en egen garanti på 2år
(Så länge den ser omodifierad ut inuti mm)
Först tänkte jag att: shit, en och enhalv dag med chip + backup cds
och laser dör. Men lasern dog med Orginal GTA:sa CDn
samt jag har mina backups på Vinyl-CD (Heltsvarta högkvalitet CDs)
Enligt Playstation Service är det problem med alla GTA CDs
(de får tydligen maskin jobba hårdare) Låter konstigt tycker jag
men den enda cd jag haft problem med är just GTA:sa CDn
Mina Vinyl CDs har maskinen aldrig haft svårt att läsa.
Det jag ska testa nu är att inte använda maskinen alls förrän
matrixfixen är insatt från början.
En tanke kan vara att har man en stor PS2 kan man använda HD
så mycket som möjligt och bara läsa in Skivor med CDn sen spela från HDn.
(Fast den stora PS2 kanske inte har lika känslig laser?)
Enligt Playstation hade jag otur med min maskin. (samt spela inte GTA råd, typ)
Enligt egna efterfrågningar och sökningar på nätet är PSTwo laser problem vanliga.
Undrar om lasern kanske t.o.m är klenare på PSTwo?
Kan ju tillägga att "diodfixen" inte hjälper tillräckligt bra. Enligt Ripper 3 teamet beror V12 döden dels på keff design av sony och dels på att vissa modchiptillverkare inte vet vad de sysslar med. Problemen kan uppkomma på ochippade maskiner, men är vanligare i chippade maskiner som har dåligt designade modchip.
Har tittat igenom alla guider å inlägg jag kunnat hitta i ämnet. Om ripper 3 teamets analys stämmer så kan Matrix Fixen stoppa problemen med dåligt designade modchip, dock inte lösa problemen då Mechaconen hänger sig vid power on. Så so far inga bra fixar. Bara att vänta på Ripper 3.1 som tydligen ska vara specialdesignat för att skydda PSTwo
Kanske dags för lite källkritik emellanåt?
Ripperteamet, är det inte dom som knycker kod från andra chiptillverkare till sina chip istället för att skriva egen?
Och jag har aldrig lyckats hitta någon förklaring till hur ett chip skulle kunna vara "laser safe" osv eftersom chippen inte på något sätt är inblandade i hur dvdläsaren läser skivorna eller hur drivkretsarna belastar spolarna i laserpickupen. Chippen patchar bara bios samt de signaler som redan är "hämtade" från dvdläsaren och på väg in i dekoderchippet.
Jag tycker det som vanligt luktar skumma säljmetoder när det annonseras chip som påstår att dom är "säkrare för lasern" än andra chip.
Läste på http://www.infinitymod.com/cgi-bin/m...?page=laserv12
att de testar en fix som ska stänga av maskinen när CD som laddas fryser.
(När den fryser funger inte reset knappen, så man måste dra ut sladden)
Förhoppningsvis är det en början på att fixa iallfall ett av de olika orsakerna
till strul med PSTwo
Finns tydligen också olika lasers i en del maskiner
(Good Quality Nr: KHM-430) (Normal Quality Nr: PVR-802W)
Nummret sitter på lasern inuti maskinen (syns nog inte utan att öppna)
Nåja. Jag vill bara att min maskin inte ska gå sönder
Bookmarks