Jag har för bara några veckor sedan införskaffat en PS2 och har nu blivit fast beslutsam om att installera en hårddisk i den, efter att ha läst massa om det här. Eftersom inte HDloader finns till försäljning längre så får det blir att jag köper senaste versionen av HD Advance istället.
Nu har jag bara en liten fråga:
Jag kommer i samband med att jag köper HD Advance och nätverksadapter att köpa ett chip till min PS2, eftersom jag inte hunnit chippa den ännu.
En sak som är rätt angeläget för mig när jag sedan installerat hårddisken är att kunna boota spelen från hårddisken utan att behöva stoppa i HD Advance skivan hela tiden.
Fråga: Finns det något chip som har bra stöd för att accessa hårddisken utan att behöva boota "HD-drivrutiner" från HD Advance skivan?
Jag funderar först och främst på antingen DMS4 pro eller Matrix Inf. Vilket av dessa chip är mest HD-vänligt på det sättet?
Och säg inte att jag inte läst i forumet nu, för det har jag Har även läst på HDAdv samt chippens tillverkares hemsida. Och jag har kommit fram till olika saker:
Till att börja med så såg jag en tråd här på forumet där någon på psxcare (tror jag) hade svarat någon att "Du MÅSTE stoppa i HDAdv-skivan varje gång du ska boota ett spel från HD".
Men sedan ser man på "mer info" om DMS4 chippet på psxcare:
"...DMS4 PRO har 2M inbyggt flashminne vilket går att använda för att lägga in t.ex. FREE HD LOADER..."
Vad är Free HD Loader för program? Gör inte det så att man kan komma åt hårddisken och dess innehåll direkt då? För i så fall funkar det ju visst utan att behöva stoppa i HDAdv skivan, eller?
Om inte, finns det inget annat program man kan lägga på minneskortet för att komma åt hårddisken?
Jag såg på Infinitys uppgraderingssida under
"INFINITY Firmware Upgrade V1.3 - 07/10/2004" att det stod "HDD browser support." Jag hittade detta på:
http://www.infinitymod.com/cgi-bin/m...inity_software
Kan det betyda att man kan komma åt hårddisken, utan att behöva något program för det på minneskortet?
För det var det jag tänkte mest på angående detta. Jag vet ju att dom flesta chip stödjer att man kan starta program från minneskortet, men det bästa vore ju faktiskt om det redan finns stöd för HD i själva modchippets mjukvara.
Har det redan skrivits om detta i en annan tråd redan är jag ledsen, men ett Matrix Infinity samt DMS4 går ju ändå på uppåt 700-800 kr styck, så man vill gärna kolla vilket chip som är bäst för att användas tillsammans med hårddisk innan man köper det.
Hör gärna av er med era erfarenheter kring det hela i alla fall. Och om det är något annat chip än dom jag funderar på som har bättre stöd för HD så meddela gärna om det.
Just det, en snabb fråga vid sidan av:
Vad betyder det att ett chip är i "homebrew" version? Sett det ordet återkomma flera gånger nu.
Bookmarks