Visar resultat 1 till 4 av 4

Diskussion: HDAdv -> DMS4 el. Matrix?

  1. #1
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20

    HDAdv -> DMS4 el. Matrix?

    Jag har för bara några veckor sedan införskaffat en PS2 och har nu blivit fast beslutsam om att installera en hårddisk i den, efter att ha läst massa om det här. Eftersom inte HDloader finns till försäljning längre så får det blir att jag köper senaste versionen av HD Advance istället.
    Nu har jag bara en liten fråga:

    Jag kommer i samband med att jag köper HD Advance och nätverksadapter att köpa ett chip till min PS2, eftersom jag inte hunnit chippa den ännu.
    En sak som är rätt angeläget för mig när jag sedan installerat hårddisken är att kunna boota spelen från hårddisken utan att behöva stoppa i HD Advance skivan hela tiden.

    Fråga: Finns det något chip som har bra stöd för att accessa hårddisken utan att behöva boota "HD-drivrutiner" från HD Advance skivan?
    Jag funderar först och främst på antingen DMS4 pro eller Matrix Inf. Vilket av dessa chip är mest HD-vänligt på det sättet?

    Och säg inte att jag inte läst i forumet nu, för det har jag Har även läst på HDAdv samt chippens tillverkares hemsida. Och jag har kommit fram till olika saker:
    Till att börja med så såg jag en tråd här på forumet där någon på psxcare (tror jag) hade svarat någon att "Du MÅSTE stoppa i HDAdv-skivan varje gång du ska boota ett spel från HD".
    Men sedan ser man på "mer info" om DMS4 chippet på psxcare:
    "...DMS4 PRO har 2M inbyggt flashminne vilket går att använda för att lägga in t.ex. FREE HD LOADER..."
    Vad är Free HD Loader för program? Gör inte det så att man kan komma åt hårddisken och dess innehåll direkt då? För i så fall funkar det ju visst utan att behöva stoppa i HDAdv skivan, eller?
    Om inte, finns det inget annat program man kan lägga på minneskortet för att komma åt hårddisken?

    Jag såg på Infinitys uppgraderingssida under
    "INFINITY Firmware Upgrade V1.3 - 07/10/2004" att det stod "HDD browser support." Jag hittade detta på:
    http://www.infinitymod.com/cgi-bin/m...inity_software

    Kan det betyda att man kan komma åt hårddisken, utan att behöva något program för det på minneskortet?
    För det var det jag tänkte mest på angående detta. Jag vet ju att dom flesta chip stödjer att man kan starta program från minneskortet, men det bästa vore ju faktiskt om det redan finns stöd för HD i själva modchippets mjukvara.

    Har det redan skrivits om detta i en annan tråd redan är jag ledsen, men ett Matrix Infinity samt DMS4 går ju ändå på uppåt 700-800 kr styck, så man vill gärna kolla vilket chip som är bäst för att användas tillsammans med hårddisk innan man köper det.
    Hör gärna av er med era erfarenheter kring det hela i alla fall. Och om det är något annat chip än dom jag funderar på som har bättre stöd för HD så meddela gärna om det.

    Just det, en snabb fråga vid sidan av:
    Vad betyder det att ett chip är i "homebrew" version? Sett det ordet återkomma flera gånger nu.

  2. #2
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    Om du redan läst på forumet så kan du ju helt omöjligt ha missat vad Free HD Loader är, så du har absolut inte sökt. Det är en fil som heter hdloader.elf som du lägger in på minneskortet, via cd eller ftp, som du sedan bootar ifrån och fungerar sedan som att köra "vanliga" HD loader. Chip behövs för att lättast boota från minneskortet.
    Sök så kommer du att hitta flertalet trådar om detta och frågan ang. vilket chip du skall ha så finns det väl ett gäng trådar om det också.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

  3. #3
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Jo, jag har ägnat en massa timmar framför datorn bara genom att läsa igenom en mängd inlägg på detta forum, så nog har jag läst alltid. Jag hade nog bara råkat missat det där med Free HD loader, men jag hittade några trådar om det sen.
    Jag skulle ju inte lägga ner tid på att skriva och fråga utan att ens försöka leta upp informationen först. Problemet är bara att det finns hur många trådar som helst på forumet vilket gör att det blir svårt att hitta just det man söker.

    Något som jag däremot fortfarande inte har hittat någon tråd om är om det finns något chip har har inbyggt stöd för att komma åt hårddisken, utan att man måste lägga in HD loader på MC. Det vore ju smidigt om man kunde komma åt hårddisken direkt från browsern eller nåt.
    Om det redan har diskuterats om detta så får du gärna länka till dom trådarna, för det är inget jag lyckats hitta i alla fall.

  4. #4
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    Du måste ha HDL, HDA-skivan eller piratversionen Free HDL, HDA på MC för att kunna köra spelen från disken.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •