Tjenatjena.
Jag fann ingen tråd som redan har behandlat just den här frågan... Sorry om det redan finns en sedan tidigare som jag råkat missa.
Hursomhelst, Min lillebror har ett chippat PS2 sedan 1,5 år tillbaka. Sedan dess har jag bränt spel åt grabben som jag tagit med mig hem varje lov då jag varit hemma och hälsat på (bor ca 140 mil ifrån varandra). Själv har jag bredband, men där har de bara modem, så om något spel inte funkar när jag kommer hem efter ca 20 h tågresa så är det kört. Jag märkte snabbt att bara ca 6 av 10 brända spel funkar på hans maskin samt att den många ggr låter som en skördetröska och går lite hackigt när den kör dem och de startar inte varje gång. Så har det varit varje gång jag har kommit med en ny bunt. Dock trodde jag att det helt enkelt var så det var och att man bara fick acceptera läget. Särskilt med tanke på att det varit spel brända på CD.
MEN... För en månad sedan skaffade jag mig ett eget PS2 som jag chippade på samma ställe med samma sorts chip och min maskin fungerar SJUKT mycket bättre. Jag har bränt runt 20 spel på CD och ALLA fungerar klockrent. Spel som ej funkat hos lillbrorsan har gjort det här och de som HAR funkat hos honom funkar snabbare och bättre på min maskin.
Sedan skaffade jag mig en DVD-brännare för ett par dagar sedan. Trots att jag har läst här att man ska akta sig för billiga skivor så provade jag med ett märke som kostade 9,50/st för skojs skull. Har bränt tre spel hittills på dessa budget-DVD-R:s och även dessa fungerar skitbra!
Nu till frågan (eh, kanske kunde kortat ner min story lite...):
Jag gissar på att det är lasern i lillbrorsans maskin (version) som på något sätt är sämre... Har inte koll på vilken version han har, men min heter SCPH-50004. Om det är den som är felet, har en svag laser lättare att läsa spel brända på DVD än på CD? Eller är det kanske tom tvärtom? Kanske inte har ngn betydelse alls, jag vill mest försöka gardera mig så mkt som möjligt inför brännandet av julklappar nästa hemresa nu i vinter... I och med att jag inte kan bränna om spelen om de inte funkar så är det ju lite tjorvigt
För övrigt; det står på många ställen just att "undvik billiga skivor, man ska inte kunna se igenom dem", osv.. Men jag hittar ingen direkt förklaring till VARFÖR man ska undvika dem? För att spelen man bränner inte funkar lika ofta, trodde jag från början. Men nu har jag efter mkt letande funnit antydningar om att billiga skivor även sliter på lasern mer än andra.
Vore bra att veta, för isåfall kastar jag mina billiga skivor åt skogen, trots att spelen funkar
Om någon vet hur det ligger till så är jag grymt tacksam för tips.
Bookmarks