Visar resultat 1 till 3 av 3

Diskussion: Ev. Laserkrångel vs. backup på olika format

  1. #1
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    6
    Respekt
    0

    Ev. Laserkrångel vs. backup på olika format

    Tjenatjena.

    Jag fann ingen tråd som redan har behandlat just den här frågan... Sorry om det redan finns en sedan tidigare som jag råkat missa.

    Hursomhelst, Min lillebror har ett chippat PS2 sedan 1,5 år tillbaka. Sedan dess har jag bränt spel åt grabben som jag tagit med mig hem varje lov då jag varit hemma och hälsat på (bor ca 140 mil ifrån varandra). Själv har jag bredband, men där har de bara modem, så om något spel inte funkar när jag kommer hem efter ca 20 h tågresa så är det kört. Jag märkte snabbt att bara ca 6 av 10 brända spel funkar på hans maskin samt att den många ggr låter som en skördetröska och går lite hackigt när den kör dem och de startar inte varje gång. Så har det varit varje gång jag har kommit med en ny bunt. Dock trodde jag att det helt enkelt var så det var och att man bara fick acceptera läget. Särskilt med tanke på att det varit spel brända på CD.

    MEN... För en månad sedan skaffade jag mig ett eget PS2 som jag chippade på samma ställe med samma sorts chip och min maskin fungerar SJUKT mycket bättre. Jag har bränt runt 20 spel på CD och ALLA fungerar klockrent. Spel som ej funkat hos lillbrorsan har gjort det här och de som HAR funkat hos honom funkar snabbare och bättre på min maskin.
    Sedan skaffade jag mig en DVD-brännare för ett par dagar sedan. Trots att jag har läst här att man ska akta sig för billiga skivor så provade jag med ett märke som kostade 9,50/st för skojs skull. Har bränt tre spel hittills på dessa budget-DVD-R:s och även dessa fungerar skitbra!

    Nu till frågan (eh, kanske kunde kortat ner min story lite...):
    Jag gissar på att det är lasern i lillbrorsans maskin (version) som på något sätt är sämre... Har inte koll på vilken version han har, men min heter SCPH-50004. Om det är den som är felet, har en svag laser lättare att läsa spel brända på DVD än på CD? Eller är det kanske tom tvärtom? Kanske inte har ngn betydelse alls, jag vill mest försöka gardera mig så mkt som möjligt inför brännandet av julklappar nästa hemresa nu i vinter... I och med att jag inte kan bränna om spelen om de inte funkar så är det ju lite tjorvigt

    För övrigt; det står på många ställen just att "undvik billiga skivor, man ska inte kunna se igenom dem", osv.. Men jag hittar ingen direkt förklaring till VARFÖR man ska undvika dem? För att spelen man bränner inte funkar lika ofta, trodde jag från början. Men nu har jag efter mkt letande funnit antydningar om att billiga skivor även sliter på lasern mer än andra.
    Vore bra att veta, för isåfall kastar jag mina billiga skivor åt skogen, trots att spelen funkar

    Om någon vet hur det ligger till så är jag grymt tacksam för tips.
    Last edited by Poxen; 2004-11-11 at 14:01.

  2. #2
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    Om du läst de befintliga trådarna på forumet så hade du vetat VARFÖR man skall undvika för dåliga skivor, det säger sig självt. Media med dålig dye/ytskikt sliter mera på lasern bl.a. pga sämre reflektion och lasern måste då jobba hårdare. Kör DVD-R kvalitetsskivor, typ Verbatims, för att undvika problem.
    Det säger väl också sig självt att en gammal sliten PS2a har svårare att läsa brända skivor än en nyare med frisk laser, därav problemen med din brors.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

  3. #3
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Eh... Nu läste du nog inte mitt inlägg så noga eller så gick inte allt fram av ngn annan anledning, men tackar för svaret ändå.

    "Det säger väl också sig självt att en gammal sliten PS2a har svårare att läsa brända skivor än en nyare med frisk laser, därav problemen med din brors."
    -Hans PS2:a var inte gammal och sliten när han köpte den för 1,5 år sedan, men situationen har varit likadan hela tiden.

    "Om du läst de befintliga trådarna på forumet så hade du vetat VARFÖR man skall undvika för dåliga skivor, det säger sig självt. Media med dålig dye/ytskikt sliter mera på lasern bl.a. pga sämre reflektion och lasern måste då jobba hårdare."
    -För det första, ser man inte såna här svar lite väl ofta? Det är inte så jäkla lätt att hitta svar på sina frågor här. Detta forum är en djungel, ni får inte glömma att ni själva varit nybörjare en gång i tiden. Folk har inte alltid logiska namn på sina trådar och alla använder olika begrepp. Det är dessutom ganska lätt att ge upp när man råkar ut för såna saker som exempelvis att man suttit och läst en tråd i en timme för att hitta svaret på sin fråga och sedan upptäcker att tråden är från augusti 2000 och därför troligen innehåller rätt mkt inaktuell fakta av typen "DVD-R kostar ca 180kr/st", hehe.
    Hittade inga tydliga svar om vad dålig media gör med PS2:an i FAQ när jag letade, tex. Bara små antydningar gjorda i förbifarten. I stort sett alla trådar jag kollat har behandlat vilka skivor man skall bränna på för att spelen ska FUNKA, så jag har inte hittat några klara upplysningar om huruvida det är dåligt att använda billiga skivor för att det skulle vara SKADLIGT för maskinen.
    För det andra så säger det INTE sig självt att billiga skivor sliter på lasern. Däremot berättade DU det nu. (Tack)

    I övrigt kvarstår min grundfråga:
    Om spel ska fungera på en PS2 med dålig laser, har det någon betydelse om spelen är brända på CD eller DVD? Är t.ex. något av dessa format trögare att läsa än det andra? Jag är newbie, så jag vet inte. Har bl.a. förstått att brända DVD-filmer ska vara vara jobbiga och slita mkt, men inte hört om det är lika dåligt att köra filmer från CD med media player på maskinen, osv..

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •