Visar resultat 1 till 16 av 16

Diskussion: Hur många löder dit "hållarn till chippet" ??

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    95
    Respekt
    21

    Hur många löder dit "hållarn till chippet" ??

    Måste nog säga att ska man löda dit hållarn till chippet så bör man vara jäkligt duktig på att löda el ha mkt bra grejor (lödstation,bra tenn etc etc)

    Vissa av punkterna måste ha kontakt på ovansidan oxå villket är nog mest tur om man löser som newbie och utan ställbar lödkolv med hållarn på plats...även om man mäter punkterna underfrån till chipp så får du kontakt tack vara *pinnen* men kontakten på ovansidan uteblir nog ganska ofta vilket resulterar att xboxen inte startar med chipp utan blinkar rött/grönt...

    Detta är bara ett tips till er som "Mätt" era Xbox och tycker att ni har kontakt......
    Ge aldrig upp

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Jag är inte någon avancerad lödare precis men har lött 4st utan problem, ifs. använde jag lödstation och bra tenn, är man bara försiktig och använder bra grejjer (inte farsans gamla lödkolv) så är det inte så svårt.

  3. #3
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    95
    Respekt
    21
    Nä precis men alla har jue inte "redigt" greppet på det och det ÄR svårare att löda dit hållarn än utan.. och har man ingen lödstation så blir det oftats för klen värme eftersom pinsen tar mkt värme
    Ge aldrig upp

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    203
    Respekt
    21
    Öööööööööh Nu är det dax för dig att vakna.... Det lättaste sättet att sätta dit ett chip är ju med pinheadern eller som du kallar den, "hållaren". Har lött 5st boxar med Farsans gammla lödkolv och nå tenn för en 20ga eller nått... Är inga problem alls... xbox har stora lödpunker faktist... och vad menar du med att den måste ha kontakt på översidan oxå? Det vill jag gärna att du förklarar !!!!
    Pease!

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    95
    Respekt
    21
    Oj...jag är oftast ganska vaken faktiskt... och det är ju jättebra och kul för dig att det funkar så smidigt med "pinheadern" men för alla är det ganska uppenbart att det inte funkar lika bra.. och anledningen till det jag skrev om löda på ovansidan är för att vissa av punkterna på ovansidan har kontakt med andra saker på moderkortet,och eftersom jag lött ett 20 Xbox med att "fylla" dom lödhål som behövs,utom det "förbjudna" och fått alla att funka kanon förutom Live på dom nyaste så "förmoda" jag att det behövdes löda på ovansidan oxå... Det är min erfarenhet av lödningen..men är det som du säger att det bara behövs på löda på undersidan så är det jue toppen..då ska jag helt klart testa "pinheadern" nästa Xbox...
    Ge aldrig upp

  6. #6
    Registrerade
    May 2002
    Från
    kronoberg
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Det räcker med att löda på "undersidan" det är kontakt hela vägen

  7. #7
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    95
    Respekt
    21
    hmmm oki toppen
    Ge aldrig upp

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    203
    Respekt
    21
    Japp nu har du lärt dig nått nytt... Hoppas det kan underlätta... för jag har väl lött ett par boxar på ovansidan och tycker det är onödigt ansträngande :P
    Pease!

  9. #9
    Registrerade
    Nov 2000
    Inlägg
    25
    Respekt
    0
    sådeså :P

  10. #10
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    95
    Respekt
    21
    hehe jag håller nog fortfarande på det "gamla" med att att "fylla" lödpunkterna som jag gjort förut...chippa ett 09-10 Xbox idag igen,dock med "pinheadern" denna gång:...och min 15-20w kolv är uppenbart för klen..funkar inte alls och Xboxen vill inte bota,har bytt mellan 3 olika bios,men fortfarande illablinkande rött..hehe...imorn åker pinheadern bort och jag löder som förr med chippet direkt på moderkort..det funkar helt KLART bäst med mina grejor..men iallfall j***a gött med M8plus_16 bios
    Last edited by Henke_Bergström; 2004-11-14 at 03:08.
    Ge aldrig upp

  11. #11
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    203
    Respekt
    21
    Vad är det för skillnad med det bioset då?
    Pease!

  12. #12
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    95
    Respekt
    21
    Har lött en 5-6 Xbox denna mån från 08-26 - 09-10 som inte Live funkat utan man fick köra D0 till jordskruv istället..men Löde en 08-30 Xbox i fredags,lödde D0 till chipp och la in M8plus_16 bioset och det funkar finfint med kunna köra ochippat oxå...sen lödde vi doch ett 09-10 i Lör med "pinheadern",och det gick jue inte lika bramen "pinheadern" åker bort imorn
    Ge aldrig upp

  13. #13
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    203
    Respekt
    21
    Menar du att du aldrig fått igång ett chip med pinheadern?
    Pease!

  14. #14
    Registrerade
    Nov 2000
    Inlägg
    25
    Respekt
    0
    löder du så pass många boxar så kanske du borde fundera på att skaffa en riktig lödstation, hehehe

  15. #15
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    95
    Respekt
    21
    Nä den med pinheadern vill inte igång..men å andra sidan har vi inte kollat på den sen helgen och vi tog la lite starkare saker under tiden: ska kika på den imöra... och ang lödstation så skjälvklart att det är bättre men det glöms av att inhandlasoch å andra sidan så har det funkat alldeles utmärkt utan sådan innan
    Ge aldrig upp

  16. #16
    Registrerade
    Aug 2003
    Från
    Sweden
    Inlägg
    24
    Respekt
    0
    Du har rätt i dina tankar Henke , men när det gäller
    dubbelsidiga kort så är "hålets" undersida och
    översida redan förbundna via ett tunt "rör".

    I.a.f. är det så på de kretskort jag brukar jobba med.
    Ska kolla närmare på Xbox:en.

    /GGG

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •