Visar resultat 1 till 16 av 16

Diskussion: Hjälp!! Har av misstag flashat fel bios på min 1.6 Xbox

  1. #1
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0

    Red face Hjälp!! Har av misstag flashat fel bios på min 1.6 Xbox

    Hej!

    Kan någon vara snäll och förbarma sig över mig och svara på mina frågor innan jag tar livet av mig.


    Har precis fått min chippade Xbox 1.6;a med Xenium Ice chip. Bytte själv ut orginal HD;n till en 160Gigare. Funkade hur bra som helst.. Flashade biosen med det EvolutionX M8 Bios.

    Men jag lyckades (satans klantarsel!) ta den biosen som hette M8.bin iställetför M8_16.bin. Allt verkade funka, Lade först in Evolution-X bouild 3935, sen lade jag in nåt spel under f:/games/ som jag hade läst mig till att jag skulle göra..

    och försökte starta det.. Men då hittar jag inte spelet i dashboarden, jag provade verkligen allt.
    Efter ett tag började jag tänka efter lite.. och så insåg att jag M8_16.bin kanske betyder M8 för Xbox 1.6 och inget annat..(arghhhh, idiot! )

    Å Så glad jag blev när jag trodde jag hade hittat lösningen!, Flashade om Biosen med den fina m8_16.bin filen. Men så visade det sig till sin fasa att det inte blev någon skillnad.

    Sen dess har jag surfat runt och försökt hitta någon lösning på problemet. Och så kom jag över adressen hit och bland det första jag läser är:


    Citat Original inlägg av Hansi
    M8 och M8_16 startar på alla xboxar, men använder man fel version på fel xbox så händer det tydligen onda saker med något på moderkortet.
    ARRRGGHH!!! Vad är det för onda saker som händer?? Och om jag nu råkat ut för dessa onda saker, hur visar det sig?? Jag verkar ju fortfarande kunna spela Orginalspel utan problem..

    Och till historien hör att det här i såfall det andra xboxet jag har sabbat utan att ens hunnit starta ett jävla spel! Jag fick hjälp av en kompis att lödasönder mitt första xbox..
    SNYFT!


    Heelp.. Please..

  2. #2
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    186
    Respekt
    21
    illa illa! ;p

    xenium har inbyggd bios som man kan gå in på och sedan reflasha via dvdr/cdrw skiva ska kolla up vad det är man ska hålla inne för att komma in på det inbyggda bioset

  3. #3
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    186
    Respekt
    21
    om du har Xenium OS 1 så ska du hålla inne den vita knappen på din xbox kontroll när du startar xboxet, då kommmer du in på xenium os

    sjävla bioset(M8_16) får du bränna på en cd med namnet BIOS.bin(bios filen)

  4. #4
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Hej Juz, varför ska jag göra det?

    Jag har Xenium OS2.0

    Jag har ju fortfarande kontakt med Datorn.
    Så jag har ju redan fört över den korrekta biosen till disk och flashat om den. Men felet är ju fortfarande kvar, jag kan inte se de spel som jag kopierat över till xboxens f:/games/ katalog.

    Så nu undrar jag; har jag verkligen sabbat xboxen permanent som det har varnats för? Eller är det kanske något annat fel som jag har gjort?

    Vad exakt är det som händer när man har använt fel bios på 1.6;an??
    Som sagt, jag kan ju fortfaranade spela orginalspel.

  5. #5
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    186
    Respekt
    21
    YUZ! ;P

    händer när man har använt fel bios på 1.6;an??
    inget vad jag vet av, det bara står så tror ja...

    Fråga: vad kör/bootas du för dashboard?
    Last edited by Yuz; 2004-11-11 at 23:11.

  6. #6
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    186
    Respekt
    21
    jaaaaaaaaaaaaaahaaaaaaaaaaaa hhihihoh!
    M8_16 klarar bara 125gb kanske är därför :E

    edit: fattar fortfarande inte varför du flashade om ditt chipp...?

    kan vara att M8 bioset har ändrat på din partitions table så att m8_16 inte klarar läsa partiton F:, rekomenderar att formatera hela disken med superdisk gör backup av allt på ditt xbox först!
    Last edited by Yuz; 2004-11-11 at 23:11.

  7. #7
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    jahha.. men jag läste det åxå..

    Hansi skriver ju att man endast kan komma åt 137 GB, betyder inte det att det kommer att funka med en 160 gigare, fast man kommer bara åt 137 Gig. tills man uppdaterar Biosen?



    3: Evo-X M8 bioset har i skrivande stund inte fått några "LBA48" patchar. Därför kan man endast komma åt max 137GB från hårddisken. Monterar du en 160GB eller större för du alltså vänta på en biosuppdatering. När det kommer ett "LBA48" kompatibelt BIOS så väljer du om du vill skapa en "G" partition för resten av hårddisken, eller så måste du formattera om "F" igen.

  8. #8
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Ja så kanske det är..

    har tyvärr inte superdisk..
    måste se om jag kan få tag på en version..

  9. #9
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    186
    Respekt
    21
    ajuste 137gb var det ;P 125gb är på pc right? :P
    sist jag testade en M8_16 bios med LBA48 komp så fraggade xboxen(röd,gul,grön, blink blink?) oh haha kanske var en M8 med LBA48 nvm

    ja din 160gb "funkar" med du får "bara" ut 137GB, vad jag tror så är din hdd partitions table skadad och du måste formatera??? TESTA!

  10. #10
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    186
    Respekt
    21
    www.chikuso.se/evox.iso

    där har super mega lite^2 super disk, bränn den på en rw skiva
    ip via ftp är 192.168.0.3

  11. #11
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    ohh. shyrre.. ska prova på en gng


  12. #12
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Formaterat disken med superdisk mega lite.. Lade in dashboarden igen, plus ett spel.. Samma j-a fel!

    jag får inte upp några somhelst spel i games menyn.

    Är det någon som har nån aning?? Är min Xbox sabbad eller är det jag som är det?


    Måste sova nu.. Dö xbox!!! dö din sate!! arghhh.. ZZzzzz..

  13. #13
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    389
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Yuz
    ajuste 137gb var det ;P 125gb är på pc right? :P
    sist jag testade en M8_16 bios med LBA48 komp så fraggade xboxen(röd,gul,grön, blink blink?) oh haha kanske var en M8 med LBA48 nvm

    ja din 160gb "funkar" med du får "bara" ut 137GB, vad jag tror så är din hdd partitions table skadad och du måste formatera??? TESTA!

    M8_16 med LBA48 patchen fungerar, har själv nyss installerat en Samsung 160Gb i en v1.6 box

  14. #14
    Registrerade
    Aug 2003
    Från
    Sweden
    Inlägg
    149
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av DiXter
    Formaterat disken med superdisk mega lite.. Lade in dashboarden igen, plus ett spel.. Samma j-a fel!

    jag får inte upp några somhelst spel i games menyn.

    Är det någon som har nån aning?? Är min Xbox sabbad eller är det jag som är det?


    Måste sova nu.. Dö xbox!!! dö din sate!! arghhh.. ZZzzzz..
    Kan kanske vara så enkelt att dashboarden har fel "länk" till games mappen. Kolla på din hd via ftp exakt vad mappen heter. Ta ner evox.ini från C:\ och kolla efter games mappen. Hoppas detta hjälper lite

  15. #15
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    326
    Respekt
    20
    Har han inte löst det på ett halvår är det tragiskt.
    Damn vilken gammal tråd du grävde upp.

  16. #16
    Registrerade
    Aug 2003
    Från
    Sweden
    Inlägg
    149
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av frejac
    Har han inte löst det på ett halvår är det tragiskt.
    Damn vilken gammal tråd du grävde upp.
    Haha tänkte inte på att den va så gammal

    Och ja, har han inte löst det än så är det tragiskt!

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •