Visar resultat 1 till 20 av 20

Diskussion: Konfigurera väder

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    68
    Respekt
    20

    Konfigurera väder

    Jag har försökt nu hela kvällen men jag får inte det att funka, jag har sökt här men jag har inte fått fram vad folk har gjort för att man ska få fram denna väderinfo utan det står bara att man löst det

    Jag blir lite osäker på om mitt XBMC har kontakt med nätet, jag tycker det borde ha det men jag blir lite osäker eftersom det inte funkar.

    Hur ska inställningarna vara i XBMC för att boxen ska "fatta" att den ska gå online för att hämta infon, jag kör med 2st NIC och det som sitter kopplat med boxen har jag bockat i att den får ansluta till nätet via ... osv. Jag har testat via settings.xml och skriva stadskoden direkt men utan resultat
    Jag kör med XBMC.2004.1102-EXPERT finns det någon som har koll på detta och vill ta sig tid och beskriva lite för mig hur jag ska gå tillväga eller hänvisa till en guide

    Tackar!

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Kan du göra nått annat med XBMC online? Tex. kolla IMDB, se rss feeden på förstasidan osv...

    Annars kan du läsa igenom en guide på hur man sätter upp boxen med 2 nätverkskort i datorn http://www.xbox-scene.com/articles/network.php

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    68
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av ktd
    se rss feeden på förstasidan osv...[/url]
    IMDB söker han bara efter sen händer ignget eller jag backar ur för han söker och söker då

    Det som jag quote:ade om vet jag inte vad det är ens, det finns inge sätt att kolla att man är på nätet via boxen? ja typ pinga på något sätt?

    Boxen har kontakt med min PC för jag kommer åt filmer etc. samt jag kommer åt XBMC via PC:n men jag är inte säker på om boxen är "online" som sagt

    Hoppas på viadre hjälp

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Då tar vi det från början...

    Kort 1 (som du har kopplat till nätet):
    Antar att du får uppgifter via DHCP så där behöver du inte göra nått...

    Kort 2 (som är kopplad till boxen) ska tex ha:
    IP 192.168.0.1
    Sub: 255.255.255.0

    I XBMX ställer du in:
    IP 192.168.0.3 (sista siffran kan du ta i stort sett vilken siffra som helst utom 1 då...)
    Sub 255.255.255.0
    Gateway & DNS 192.168.0.1

    Nu ska du kunna se rss (nyhetsremsa) i huvudmenyn och kolla imdb osv...

    Om du har nån mjukvarubrandvägg kan den stoppa men prova först och se vad som händer...

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    68
    Respekt
    20
    Ja så har jag! *skumt*

    Nyhetsremsa? *funderar* nä det har jag inte sett någon... finns det någon "skärmdump"

    Jag har ställt in IP just så som du beskrivit ovan på mitt SmartXX och även i XBMC (vad är XBMX?) men jag vet inte om jag glöm och ställa in saken någon annanstans

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    XBMX = felstavat xbmc...
    Som sagt... Kolla så du inte har XPs brandvägg (eller nån annan) igång på datorn...

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    68
    Respekt
    20
    Har inga brandväggar... *???* och jag vet att Xp:s inte är igång men jag ska felsöka vidare när jag komemr hem så återkommer jag här... med frågot ;-)

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    68
    Respekt
    20
    Ja jag vete 17 vad jag ska säga, jag kommer åt XBMC via "Remote Control" och kan spela upp musik via PV:n på TV:n så jag misstänker i alla fall att inget fel gällande IP-nummer MEN det stora är ju att XBMC inte kommer åt weather.com för att uppdatera det jag vill ha uppdaterat.
    Jag kan för tillfället inte komma på vad det kan vara som hindrar det från att söka upp rätt stad på weather.com men jag vet ju inte hur jag kommer åt för att se om XBMC är online heller.

    Vad kan det vara för fel?

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Antagligen nått kans med DNSen... Prova skriv in din ISP DNS i XBMC.

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    68
    Respekt
    20
    När jag går in och väljer "uppdatera" så kommer det en ruta som säger Tar imot väderdata för "SWXX0061" men sen kommer det upp efter ett par minuter (3-5) kunde inte ta imot väderdata

    Varför kan den inte ta imot, har jag laggt in fel sökväg manuellt eller?

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Mitt väder visar bara London, Amsterdam och Ottawa!
    Går det att få Stockholm??

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    ja, det kan du.
    titta runt bland inställningarna...

  13. #13
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Jag fick igång Stockholms vädret.
    Nu undrar jag hur jag kan ta bort allt annat väder som visas?
    Vill bara att Stockholm skall finnas.

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    68
    Respekt
    20
    ergo* du kan ju gärna dela med dig hur du gjorde när du fick detta att funka!!

  15. #15
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    203
    Respekt
    21
    Ja ibland blir man less.... Mitt väder har funkat förr me nsen jag uppdatera så funkar det inte suck suck.... har provat att ta bort hela gammla mappen och lägga in helt nytt xbmc som är helt orört me nendå finns inställningarna kvar från gamla... tex att den kommer ihåg vilken stad den ska visa väder i.... Fast det funkar ju inte men man ser att det är kvar sen förr :P
    Ja det är inget fel på internet på boxen.... kan göra massa andra goa grejjer :P
    Pease!

  16. #16
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Först koncentrerade jag mig på att få nyheterna att scrolla i XBMC. När detta var klart så gick jag in i vädret och sökte på Stockholm. Den scrolla ignom lite pryttlar och sedan funka det kanon.

    Även radio delen har jag fått och funka utan några probs.

    Obs. det jag tyckte var svårast va att få igång XB mot nätet.
    I Gateway och DNS fältet fyllde jag i samma siffror. 192.168.0.1 (tror jag).

  17. #17
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    68
    Respekt
    20

    *ler*

    Och jag fick det att funka jag med... det hade med anslutningen till internet. ja jag va helt övertygad om att det va rätt, jag fick avinstalera kortet och sen lägga in det igen så gick det.

  18. #18
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    24
    Respekt
    0
    Jag har kontakt med internet för webradio, filmtrailers och tv.nu funkar men inget väder och ingen nyhetsremsa. På vädersidan får jag meddelandet "Unable to get weather data" och nyheterna vet jag inte hur jag ska få igång.

  19. #19
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    30
    Respekt
    20
    Lite frågor: Vart hittar jag webradion? Vad är det man ska skriva om man vill ha vädret i Södermanland?

  20. #20
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Jag har också problem att få väder informationen, det har alltid fungerat förut och jag kontakt med nätet, RSS remsan fungerar finfint. Har upptäckt att jag inte kommer åt www.weather.com från min dator heller! vad kan detta bero på? har provat att använda flera olika DNS:er och har även provat att ange ip-numret istället för adressen.

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •