Visar resultat 1 till 25 av 25

Diskussion: varför startar inte xboxen med xecuter bios efter flashning?

  1. #1
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    18
    Respekt
    0

    varför startar inte xboxen med xecuter bios efter flashning?

    Vi har provat att flasha med både en X2_4977.BIN (boot from media version) och en X3_1957.bin, båda på en 1 mb, på bank 4 bios-plats 1. Men xboxen startar ändå med original bios.

    Lampan lyser på chippet och switcharna är inställda på ON ON OFF OFF. Om lampan lyser så borde väll chippet få kontakt med ytorna på xboxen? Kan det vara felet? Vi har pillat på chippet och det verkar som det sitter som det ska.

    Några tips?


    Jätte många miljoners tack på förhand

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du kan inte använda BFM biosar i ett chip.
    Du kan bara använda X3 bios i ett X3 chip.

    Startar originalbios så har du inte kontakt med d0
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    En sak till som jag kanske borde nämna, vi har inte rengjort några ytor vare sig på moderkortet eller chippet. Tops och något medel, skulle det funka bra (om det visar sig vara det som är felet)?

    En annan sak är att Xboxen är grön, nån slags limited edition Xbox.

  4. #4
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Hansi: Tack, jag nämnde det till min kompis att BFM antagligen inte fungerar. Men som sagt så testade vi också med ett X3.

    d0, måste inte det lödas? Vi har bara följt anvisningar för lödfri installation. (tror att boxen INTE är en 1.6 då den köptes innan datumet då 1-6 släpptes såvitt jag vet)

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Som sagt, X3 fungerar bara i X3 chippet.

    Ett av de två fjädrande stiften som sitter separat från "alla andra" fjädrande stift skall nå till d0.

    Lite tops och sprit eller gnugga med en glasfiberpenna (speciellt verktyg, finns på elfa) gör susen.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  6. #6
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Hansi: Ok, tack för det då hänger jag med. Lite tops & sprit och en X2 bios som inte är en BFM kanske gör susen då om lyckas sätta allting rätt så att det når d0.

    När vi satte dit chippet så tog vi bort den lilla runda brickan som ligger under skruven, läste här att någon sa att det hjälpte, om det har någon betydelse.

  7. #7
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Hoppas inte du gjort dig av med brickan för den gjorde så att jag fick kontakt...
    Xbox 1.0
    X-B.I.T
    160 Maxtor Fluid 9
    Thompson DVD
    X2 4983.06

  8. #8
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Testade med en x2_4983.67_256k.bin och det funkade inte så antagligen är det d0 då.

    Brickan är kvar ska testa det

  9. #9
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    ok min polare pillade med något, sedan startade han boxen då small det till och blixtra till där chippet sitter, nu blinkar lampan grön sedan röd/grln och sist orange samt att fläkten får spel och låter som fan. haha några tips?

  10. #10
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Det är samma sak med chippet helt utdraget. Hmm han har alltså lyckat pajja sin xbox då?

  11. #11
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Bara å annonsera ut delarna i annonsdelen av forumet som alla andra... :-(
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  12. #12
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    jo det vertkar som det, chippet är också helt dött

  13. #13
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Och vi som skulle spela Halo 1 på system link haha :/

  14. #14
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    nvidia chippet är lite brunt, kanske är det som rykt då ?

  15. #15
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Ok plan B, nån som vet vart man kan köpa billiga färdigmoddade boxar? (säg inte psx care).

  16. #16
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jasså, så det duger att använda vårt forum, men inte att köpa våra boxar?

    Den som svarar på frågan ovan åker på fet ban från forumet, men det är ju inget nytt :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  17. #17
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Hansi: Produkten vi söker support på är köpt hos erat företag, därav så använder vi såklart erat forum.

    Konkurans är bra vettu

  18. #18
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Kan vi komma till en lösning i den här tråden? Har gjort exakt som chris1a förutom att min box inte smullit (än?).

    Har flashat och lampan på externa kortet lyser när boxen är igång fast samma gamla vanliga MS-interface dyker upp.

    Nu är det alltså bara att rengöra skiten och gorma så den når d0 så ska det alltså funka?

  19. #19
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Bara så du vet så funkar INTE parfym,

  20. #20
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    17
    Respekt
    0

    haaannnsssiii please some help innan jag blir galen

    d e så mycket snack om m_8 bios till 1,6 men om man nu har ett xecuter 3 chip kan man då inte köra med x3 bioset till min nyinköppta 1.6 för folk snackar ju om att man ska ha x3 bios till xecuter 3 eller måste jag köra m_8 bioset??

  21. #21
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du skall använda x3 bioset i dess _16 version
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  22. #22
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    har fattat d nu, tack annars

  23. #23
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    2
    Respekt
    0

    Problem

    Har köpt ett Xbit chip för att installera i en kompis Xbox. Har för knappt ett år sen gjorde samma sak i min egen utan problem. Har flashat bioset i stapel 4 bios 4 och ställt switchar enligt instruktion. Chippet satt stenhårt fast först men ändå så startade bara MS dashboard och efter ett tag så kom det nåt om "Contact Service"... antog att det inte var kontakt så jag tog loss chippet och satte fast det igen några gånger. Men samma sak händer varje gång! Lampan blinkar också lite röd grönt. Men lampan på chippet lyser iallafall så nån form av kontakt måste jag ha. Efter att ha skruvat några gånger så verkar det som att gängen blivit kass, så den sitter nu jättedåligt ifall jag använder distansern. Däremot utan den kan jag få chippet att sitta bra, men är det okej att köra utan distansern?

    Jag har använt samma bios som jag kört in på min xbox 4980_67.bin... är det okej??

    Tacksam för svar!! Håller på bli en misslyckad julklapp för min kompis.. :-(

  24. #24
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    8
    Respekt
    0

    Cool

    tja.. du kan lungt köra utan distans brickan..bara du inte skruvar så härt så nånting går sönder..hehe... jag skulle rekommendera dig att flasha om till x2_4983.06_256k (Xecuter2) istället..den funkar klockrent" sen stödjer den hårddisk upp till 2000GB jaa.. jag skrev inte en nolla för mye..

  25. #25
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    2
    Respekt
    0

    Men...

    ifall den bootar med MS bios (antar att det är det eftersom det inte står executer någonstans) så betyder det väl att det inte är kontakt någonstans (förmodligen den beryktade D0), eller kan det också vara problem med mitt bios??

    Fick tipset att man kunde trycka lite på chippet medan Xboxen var igång för att hitta rätt läge, känns lite riskabelt, är detta nåt man vågar prova??

    Bra ifall man kan köra utan distansbrickan eftersom gängerna verkar helt kassa när jag har den med.

    En sista grej bara, är det nåt att bry sig att det kommer upp "contact support" på en massa språk? Beror det på att jag har en oformaterad hd och superdisc i dvd spelaren??

    Mvh Johan

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •