Visar resultat 1 till 4 av 4

Diskussion: Ansluta trådlöst via Netgear ME101

  1. #1
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Question Ansluta trådlöst via Netgear ME101

    Har någon här anslutit trådlöst till sin Xbox via denna nätverksbrygga?
    Jag tycker mig se att dom inställningar jag ser i bryggan är korrekta och jag får kontakt med bryggan om jag pingar den men kan ej accessa boxen via ftp, plockar jag ut bryggan och ansluter via kabel funkar det utmärkt direkt.

    felet jag får är ftp=OFFLINE eller eventuellt =OFFLINE bara


  2. #2
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    68
    Respekt
    21
    Ja!

    Boxen måste ha varit kopplad minst en gång till din router via kabel för att det ska fungera, och då givetvis från originaldashen. Så använd dig av DHCP i rotern om du inte redan gör det, och kör sedan Network Settings med allt inställt på auto.

    Du måste ha den senaste firmwaren i bryggan, dvs 2.0 för det är denna som bl.a. har stöd för DHCP. Därefter kommer det förmodligen att fungera, men observera att boxen inte kan detektera din brygga som trådlös utan som kabelansluten!

    Jag förmodar att det då är självklart att du oxå ska ha din Evox, XBMC, neXgen eller vilken dash du nu kör inställd DHCP för enkelhetens skull. Lycka till!!

  3. #3
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Hej!
    Tack för ditt svar du verkar ha koll på det..
    Har senaste firmware, har kört med fast ip till bryggan och kört samma inställning i boxen, inte min starka sida med nätverk ; )
    är det inte störigt att ftp:a till boxen med dynamisk ip ?

    Förklara gärna så att en 7 åring förstår


    1. "och då givetvis från originaldashen" VILL DU FÖRKLARA VAD SOM MENAS
    2. "observera att boxen inte kan detektera din brygga som trådlös utan som kabelansluten" VILL DU FÖRKLARA VAD SOM MENAS


  4. #4
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    68
    Respekt
    21
    Det brukar inte i allmänhet vara några problem med att FTP:a med dynamiska IP:n, för att har din router delat ut ett IP en gång till din box så behålls detta. Den enda brask lappen är att hastigheten kommer att bli i lägsta laget, så är det några större mängder data som ska förflyttas tycker jag absolut att du ska använda en korsad TP-kabel direkt mellan datorn och boxen. Jag förmodar att du använder just en korsad kabel mellan din ME101 redan nu, annars blir det till att fixa en sådan på närmsta databutik! Självklart kan du givetvis fixa o trixa med enstaka filer utan bekymmer, och även kanske tanka upp lite MP3or och så men inte några filmer eller spel för det kommer ta en evighet.

    Originaldashen är den som fanns i Xboxen innan modiferingen, och här väljer du Settings - Network Settings. Kontrollera att alla dina inställningar för IP Adresses, DNS Servers är på auto. PPPOE är för ditt ev. ID och lösenord från din ISP (Spray, BBB etc). Har du Telia ska detta lämnas tomt, du loggar ju in med datorn. Advanced är för att ex. välja Wireless, men det har du som sagt inget för med den brygga som du har. Välj sedan helt enkelt Connect, som finns längst ner och då ska du få kontakt med din router. Vi talar fortfarande om att du ska göra detta INNAN bryggan kommer in i bilden, med en korsad TP-kabel alltså INTE samma typ som du ska ha mellan bryggan om boxen. Och återigen, din router måste vara inställd på DHCP i detta läget.

    Nu kommer du att se hur boxen "snackar" lite med din router, och efter detta sparas dina inställningar i boxen. Har du sedan meckat lite med din brygga, tycker jag absolut att du ska återställa den med den lilla knappen som finns på den. Håll inne den i 5-15sek, eller vad som anges i manualen.

    Skifta nu kabeln mot den korsade som du också har anslutit i bryggan, och välj Connect igen. Då ska du se att den kommer att få kontakt med din router. Nu kan du använda ditt FTP-program för att flytta filer i chippade läget, eller spela LIVE från originaldashen förutsatt att du prenumererar på tjänsten. I och med att just ME101 inte är helt kompatibel med Xboxen kommer du endast att köra halv duplex, men det verkar inte ha någon jättestor betydelse vid LIVE spelande!

    Hoppas att detta var tillräckligt enkelt, och pedagogiskt! ;-)
    Last edited by SiDar; 2004-11-21 at 11:04.

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •