Visar resultat 1 till 7 av 7

Diskussion: Strömmen gick...

  1. #1
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    4
    Respekt
    0

    Strömmen gick...

    Under installation med den fina Superdiscen gick strömmen, nu bootar den inte superdiscen längre och det blinkar röd grönt med felkod 05, är det bara att skrota boxen eller går det att fixa?

  2. #2
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    In this old world..
    Inlägg
    813
    Respekt
    22
    Felkod 5 betyder helt enkelt:
    5 - kernel - HDD not locked (retail bioses require the hd to be locked)

    Så förmodligen har chippet i Boxen fått sig en törn och antingen lossnat eller bränts upp vilket i sin tur betyder att den utbytta hårddisken, som inte var låst, inte kan läsas av XBoxens orginalBIOS.

    Så om jag vore dig skulle jag först:
    Ta en närmare titt på chippet. Verkar det sitta bra? Är alla lödningar ok? Om du har ett mätverktyg prova att mäta mellan punkterna på korten och fästplatserna på XBoxen. Löd om ifall du hittar några brister.

    Funkar inte det första så leta fram orginalhårddisken och slänga in den och prova om XBoxen går igång som Ochippad. Gör den det kanske du bara måste fixa fram ett nytt chip och så är du igång igen!

    Om du inte vill peta för mycket i XBoxen så kan nog Hansi och grabbarna på PSXCare ta en titt på Boxen men då får du ju betala för det..

    Lycka till

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    203
    Respekt
    20
    Bara för att hårddisken inte är låst så är det nog inget fel på ditt chip.... Det kan ju dock pajjats för att strömmen gick men felkod 05 säger inget om att chippet är paj iaf....
    Pease!

  4. #4
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Jag tror att felet är i hårddisken eftersom installationen avböts, hur kan man fixa den smidigast?

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Felet beror på chippet, eftersom felkod 05 aldrig är aktuell när chippet fungerar eftersom en funktion i alla moderna hackade biosar är just att kunna starta med en olåst hårddisk.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  6. #6
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Det är ett riktigt gammalt chip som jag funderar på att plocka bort. Det är ingen som har en original hårddisk till salu(formaterad som från fabrik med rätt filer) som jag kan sätta i och återställa boxen till standard?

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du måste få ditt chip att fungera för att få ordning på din xbox. Låsning görs med en unik kod för varje xbox, så har du lyckats låsa upp din egen originaldisk och har ett antikt chip som inte har stöd för upplåsta diskar måste du byta chip.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •