Visar resultat 1 till 4 av 4

Diskussion: Problem efter installation av DMS4 Lite på V.9

  1. #1
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Unhappy Problem efter installation av DMS4 Lite på V.9

    Har precis installerat ett DMS4 Lite i min V9 PS2.
    Problemet är att det inte vill fungera riktigt...

    När jag startar konsollen fungerar den bara som en original PS2.
    Håller jag nere Fyrkanten för att stänga av chipet så händer absolut ingenting.

    Försöker jag flasha om till Toxic-Bios från en CDR-skiva så vill den inte känna av någon giltig skiva.

    Har kollat lödningarna om och om igen...

    Behöver tips... är det något jag kan ha glömt!?!

    Ger snart upp...

    // Micke

  2. #2
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Citat från http://www.dms3.com/cgi-bin/dms3/sit...e=installation
    Detta är för DMS3, men detsamma gäller ju även DMS4.

    "PS2 acts as though no chip were installed:
    Check point C (Eject). If this wire is not connected, the chip may think you are holding down Eject and go in to Sleep Mode. The same will happen if C is bridged with ground, but in that case you will not be able to turn the PS2 on from stand-by using the Eject button. Fix your power and grounds."

    Det låter ju som att ditt chip inte ens går igång, eller är helt inaktivt. Dom tre viktigaste kablarna jag skulle kolla i ditt läge är 3.3v (A) och jordkabeln (B), samt reset-kabeln (C).
    A eller B inte inkopplade: Chippet får ingen ström och går inte igång. Använd tjock och kort kabel till jord och gärna lite tjockare kabel till A än vad du brukar ha på resten. Detta för att vara säker på att resistansen i kabeln inte försämrar strömtillförseln till chippet.
    C inte inkopplad: Chippet har ingen aning om när du trycker reset på maskinen och funkar därför inte som det ska, som DMS skrev.

    Jag har faktiskt mailat DMS-teamet och frågat om en specifikation angående vilket signalflöde som går genom varje kabel på moderkortet till chippet. Mycket av nyfikenhet, men också för att det kan vara bra att veta när man ska felsöka. Vet man exakt vilka kablar som påverkar vilken funktion så kan man ju ganska direkt utesluta vissa kablar, om något inte funkar som det ska efter att man installerat chippet.
    Kan uppdatera och berätta vad dom svarar sen om du skulle vara intresserad...
    Lycka till med felsökningen, hoppas det löser sig.

  3. #3
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Thumbs up The Beast is alive!

    Tackar för svaret!

    Det var 3.3V kabeln som var boven i dramat... förmodligen orkade den inte leverera tillräckligt med ström.

    Ja, skriv gärna vad dom svarar sen.

  4. #4
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Jag mailade och frågade, men dom svarade aldrig. Dumma DMS-team...
    Ska man ta reda på något så får man tydligen göra det själv.

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •