Har en bekant som har en v9a som har funkat bra hela tiden men efter grabben råkade dra ner maskinen i backen så plasten & hörnet vid ejectknappen sprack så vägrar den läsa DVD-skivor. Den läser & startar utan problem alla möjliga CD-spel jag provat på en gång men när jag provar DVD-filmer eller spel så snurrar skivan sakta till ett varv och lasern tickar lite, snurrar & tickar o.s.v. Efter ett tag så står det Disk Read Error om man tittar i browsern.

Har provat att justera lite på de två vita kugghjulen & Azimuth skruven men inget hjälper. Oavsett vilken inställning jag har på kugghjulen så läser dock alltid CD-skivor omedelbart.

Eftersom den läser CD-skivor utan problem så borde det inte blivit något mekaniskt fel på lasern vid fallet eller? Finns det något speciellt metod att använda då man justerar lasern med kugghjulen, justera endast ena hela tiden eller alltid justera bägge o.s.v.

Jag har också mätt spolarna vid lasern som styr focus och tracking och de ligger på ca 4.7ohm resp. 5.2ohm så det verkar iaf vara sjysst.