Visar resultat 1 till 6 av 6

Diskussion: Vilken nätverkskabel?

  1. #1
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    13
    Respekt
    0

    Vilken nätverkskabel?

    Hejsan alla PS2-freaks!

    Jag har en simpel fråga bara, vilken slags nätverkskabel ska jag använda för att koppla min pc direkt till ps2:an för att kunna använda faplink till överföring av filer?

    Det finns väl 2st olika slags nätverkskablar? Den ena är väl för att koppla ihop 2 datorer till varandra och den andra är väl för att koppla datorn till en router eller på annat sätt ut mot internet ( t ex adsl-modem ).

    Kan någon vara vänlig att svara på vilken av dessa sladdar jag behöver och dessutom vad den kallas på fackspråk så man inte står som en fåntratt i datorbutiken när man ska köpa den =)

    Tack på förhand!

  2. #2
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    funkar bra med den jag fick med nätverksadaptern. Kollade inte så noga på den men tror den är rak. Finns även korsad som används för att koppla ihop två datorer direkt.

  3. #3
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Tack för svaret men jag begriper fortfarande inte exakt vad kabeln ska heta och om den ska vara rak eller korsad. För det kan väl bara funka med det ena? Är ledig i morgon och tänkte bara åka in till stan och köpa en kabel och sedan köra hårt, vore ju trist om det blev fel!

  4. #4
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    hmm kollade på sladden nu och ärligt talat så vet jag inte riktigt vad det är... kablarna satt inte likadant i rj45an som i en rak men det såg inte ut som en korsad heller. Skulle dock gissa att det bara är jag som ser lite dåligt och att det är en korsad kabel. Det verkar mest logiskt också.

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2003
    Från
    Sverige
    Inlägg
    69
    Respekt
    21
    Om du ska koppla en ps2a direkt till en dator skall du ha en korsad kabel (crossover på engelska, kallas även patch-kabel). Den som följer med nätverksadaptern är en rak.
    "I tried sniffing coke once,
    but the icecubes just got stuck in my nose"

  6. #6
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Tack så jättemycket Dave.Lister, nu vet jag vilken kabel jag ska glida ner på stan och köpa

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •