Visar resultat 1 till 27 av 27

Diskussion: Näverksproblem...Mellan PC & Xbox

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    21

Question Näverksproblem...Mellan PC & Xbox

Ja då har man problem igen då

Jag har ett Xbox som jag har som mediacentral dvs. jag streemar mina filmer och musik igenom det, kör med XBMC

Problemet som kommit är följande, när jag har Xbox:et igång och ser på en film etc. så kan jag inte använda internet (går ej att komma åt nätet) men deaktiverar jag nätverkskortet som är kopplat till Xbox:et eller stänger av Xbox:et så kan jag surfa igen.

Jag fattar inte vad detta kan vara, är det någon som stött på samma fel någon gång? hur ska jag göra för att ha Xbox:et igång och kunna surfa samtidigt.

Tacksam för hjälp...

Givetvis så har jag INGEN brandvägg igång som stör detta

Någon som stött på detta? Jag har det som följer...
    1 PC med 2 NIC (1 till Internet & 1 till Xbox)
    Inga hubbar mm
    Jag kommer inte åt nätet via Xbox:et och jag tror jag delar ut det i alla fall men jag kanske har missat någonstans (hur kan jag kolla det?)

Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Ankarsrum
    Respekt
    22
    Skulle tro att det är någon konflikt med dina ip-nummer. Prova att ändra till statisk eller till automatisk.

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    21
    Jag tror att detta har något med korten i PC:n eller kan Xbo:et vara inblandat med?

När jag sätter på Xbox:et, då "aktiveras" det nätverkskortet... då blir mitt internet "spärrat" jag kan inte se någon sida över huvudtaget men "Inaktiverar" jag nätverkskortet som är kopplat till Xbox:et så kan jag surfa igen.

Detta gör att jag inte kan göra något med PC:n under tiden jag har Xbox:et igång såvida jag inte INAKTIVERAR nätverkskortet om är kopplat till mellan PC och Xbox.

Ställer jag in statisk/automtisk i Xboxet? *eller är jag ute och cyklar*

Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Ankarsrum
    Respekt
    22
    Man kan ändra statisk/automtisk i både box & PC. Har du två nätverkskort eller kör du internet via usb?

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    21
    Jag har 2st NIC konfigurerade med följande uppgifter.
    Nätverkskortet i PC:
    IP:
    192.168.1.1
    Sub:
    255.255.255.0
    Gateway:
    192.168.1.1

Xbox:et
    IP:
    192.168.1.2
    Sub:
    255.255.255.0
    Gateway:
    192.168.1.1

Jag är så jävla nyfiken på vad det som gör att nätverkskortet till Xboxet spärrar internetuppkoplingen, detta inträffar bara när det kortet "aktiveras" och är "aktivt"

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    Har du win XP, 2000 behöver du inte ha 2 NIC du kan ha två IP nr på samma, det du behöver göra är att gå in på "avancerat" i meny valet & skriva in ditt Xbox ip där istället
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    21
    pege63:
    Hur? du råkar inte sitta inne med en lite guide med skärm dumpar etc. ;-) eller om du kan bara skriva hur jag ska göra och vart...under "avancerat"

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    0
    Nu är det lite tidigt på morgonen iofs, men jag måste bara fråga..
    Hur kan det funka att ha samma nic till både internet och xboxen? Lär ju behöva byta nätverkskabel varje gång då, eller? Finns ju bara en port på nätverkskortet.

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av tribaliztic
    Finns ju bara en port på nätverkskortet.
    AAAA... tänkte inte jag på i alla fall... va nog lite snabb när jag svarade då det känndes som jag va närmare min lösning...

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    0
    Jag vet att det går att ha mer än ett ip per kort, men kan inte se hur det löser saken i det här fallet. Med en router eller liknande hade det kanske funkat men i det här fallet har du ju två fysiska kablar som skall samsas i en port?
    Men som sagt, det är kanske lite för tidigt på dagen ännu

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    har du WIN XP/2000 har du en en inställning som heter "avancerat" där i den skriver du in din xbox ip nr, så du kan ha 2 ip på samma nic
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    21
    pege63:
    Du skriver likadant nu som du gjorde i ditt första inlägg så det hjälper inte mer nu men jag ska kolla på det.

Missade du det som Tribaliztic skrev eller? hur gör jag sen med kablarna... 1 NIC med 2 IP fast bara en port... jag har 2 kablar ju

Förklara gärna hur du tycker att jag ska göra i detta fall...

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    Höger klicka på nätverks ikon på skrivbordet, se egenskaper.
    Du ser ditt nätverk, höger klicka på egenskaper.
    Blädra fram till IP, egenskaper, knappen avancerat klicka på den.
    Skriv in dina IPnr har du ADSL skriv in det åxå här & ditt ipnr för nätverket. På så sätt kan du både köra xbox & adsl samtidigt OM du har statisk ip nr.

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    21
    Ok om jag har ett fast IP vilket jag INTE har *inte så många som har det*

Missade du inläggen som Tribaliztic gjort?? är lite undrande hur det funkar för om man läser dina och hans så har jag det lite svårt att gå ihop.

kan du läsa dessa och sen svara hur DU tänker eller tycker hur man ska göra...

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    Om man har en PC med ett nätverkskort samt en hub, och har kabelmodem + pc + xbox kopplade till hubben finns det två alternativ.

1: Om man får mer än en ip-adress från internetoperatören så kör man STATIC IP = NO på boxen så får den en fungerande adress. Se till att byta ftp-lösenord på boxen för säkerhets skull bara då den nu nås "utifrån".

2: Om man bara får en ip-adress så kör man static ip = YES på boxen och matar in t.ex. 192.168.0.2. Sedan ser man till att köra Windows NT/2000/XP, då har man nämligen en liten flik som heter "Advanced" eller "Avancerat" bland sina nätverksinställningar. Använd denna för att sätta en extra ip-adress på nätverkskortet, t.ex. 192.168.0.1. Då har du både den ip-adress du får från internetoperatören och 192.168.0.1 på samma nätverkskort.

3: WinXP:
    Höger klicka på nätverks ikon på skrivbordet, se egenskaper. Du ser ditt nätverk, höger klicka på egenskaper. Blädra fram till IP, egenskaper, Skriv in ditt IPnr.

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    0
    Inte så ofta man får mer än ett IP av sin internetleverantör, och såvitt jag förstått kan man inte plugga in sitt kabelmodem rätt i hubben. Du måste ha router eller liknande då?
    (med reservation för fel då jag inte pysslat med xbox så länge, men det borde ju funka likadant)

Förresten har Falken ingen hub, som det framgår av tidigare inlägg.
    Last edited by tribaliztic; 2004-11-29 at 12:07.

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    Som du kan läsa står det ALTERNATIV sen hur man gör är upp till var & en.
    Du behöver vare sig hub/switch utan endast ett IP nr.
    Du kan både få DHCP el STATIC IP från din ISP.
    Du kan ha STATIC ip till din xbox fr din pc.

Hur du gör är upp till dig, informationen finns där nu bara att läsa

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    0
    Mitt tips till Falken är att testa flytta ett av nätverkskorten då det verkar bli någon hårdvarukonflikt när han aktiverar nic nr 2, alternativt testa uppdatera drivrutinerna.

Jag är ännu lite nyfiken på varför man kör med två IP på samma kort utan hub

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    Du kör 2 ip på samma nic för att slippa 2 nic i datorn, HUB har du om du har flera datorer kopplade i ett nätverket & du kör då DHCP med windows egna ip nr som är standard eller så kan du ge ut STATIC ip i ditt nätverk.

Detta funkar nu bara om du har win XP/2000/NT4 i inställningen "AVANCERAT"

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av pege63
    Du kör 2 ip på samma nic för att slippa 2 nic i datorn
    MEN???

Kabel 1: Jag har 1 NIC mellan PC och ISP (Telia i detta fall)
    Kabel 2: Jag har 1 NIC mellan PC och XBOX.

Skulle jag ta bort 1 NIC vad gör jag av den kabeln då

Jag har nätverkskort med en (1) st ingång inget annat det är därför jag inte fattar, att jag kan lägga 2 IP på ett nätverkskort går säkert men om jag bara har en (1) ingång så får jag bara in en (1) kabel där *ganska enkel ekvation* så vad gör jag med kabeln så skall "koplas" till det andra IP-nummret

Jag tackar dig så här långt och jag fattar vad du menar men det är ändå enl. ovan som är oklar....

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    Ja den skall i Switchen/huben isf om man har en sådan, sorry om det inte framgick av det. Har du inte det får du ha 2 nics, om du har konflikt så är det pga ip nr får du DHCP fr ISP skall du ha no static på boxen. se alt 1

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av pege63
    Ja den skall i Switchen/huben isf om man har en sådan
    Nu är jag förvirrad
    Man kan väl inte ta kabeln rätt från modemet in i hub:en?

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    21
    Halt!! stopp!! inget mer nu!!

Lägg in en guide om du har detta för nu fattar ingen här och det är ingen idé att plöja ner mer i detta såvida det inte framkommer ganska konkret hur man ska gå till väga... ta med lite skärmdumpar så man kan "se" vad du menar med

Snälla lås denna tråd...

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    Hör nu upp ordentligt!
    1. Kolla in det här.
    2. Läs igenom allt som skrivits, informationen finns där framför näsan.

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    0
    Mitt tips är ändå en hårdvarukonflikt eller felaktiga drivrutiner, tveksam till att det har något med uppsättningen av nätverket att göra då det lägger av så fort båda korten är aktiverade.

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    21
    Jag skriver in när jag har felsökt klart... jag har lite tips som jag ska testa i kväll.

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    21
    Problemet löst...

Jag har angett en GATEWAY på kortet i PC vilket gör att trafiken försöker routa igenom sig själv vilket inte går så jag tog bort den GW och då funkade det....

Så enkelt va det *lol*

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner