Visar resultat 1 till 8 av 8

Diskussion: Ang. Chip och Xbox versioner och Bios

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    61
    Respekt
    20

    Ang. Chip och Xbox versioner och Bios

    Hejsan!
    Behöver hjälp!!! Jag undrar om xboxens version spelar roll när man ska välja chip d.v.s. om jag vill chippa min xbox, kan jag då göra det med vilket chip som helst eller spelar xbox versionen någon roll? T.ex. om jag har en xbox som är 2 år gammal, kan jag då chippa den med de senaste chippen som kommit ut idag? Och så en annan fråga: När man installerar bios i xboxen. Har xbox versionen återigen betydelse?? Snälla hjälp mig någon!

  2. #2
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    533
    Respekt
    22
    Det spelar ingen roll vilket chip du väljer till din XBox. Du bör dock kolla upp vad du har för version på din XBoxför det kan skilja lite vid installationen av chip beroende på version.
    När det sedan gäller val av BIOS så är det en speciell BIOS till 1.6 och en annan till 1.0-1.5, men om din box är 2år så är det inte en 1.6.
    Ver 1.4 <> SmartXX v2
    LCD(blå)<>Blå/Röda Eject dioder
    IR-Mod<>XBMC

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Exakt tex för Xecuter 3 gäller följande Bioser:
    X3 1959 (Xbox V1.0-1.5)
    X3 1959 v16plus (Xbox V1.6/1.6b)

    Aladdin
    1.6 = Evo-X M8_16PLUS.
    V1.0-1.5 = Evo-X M8, X-ecuter2 4983
    Last edited by pege63; 2004-12-02 at 10:33.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    61
    Respekt
    20

    En fråga till

    1/Hur vet man vilken version xboxen har? (svara gärna tydligt --> är skitdålig på sånt)

    2/Vilket bios är bäst?

    3/Vilket chip är bäst?

    Skulle bli JÄTTE TACKSAM om någon skulle kunna rada upp några chip och bios med bra och mindre bra kvalité och gärna efter kostnad (för chippen) t.ex. ta med några chip som är lite dyrare men bättre och chip som är lite sämre fast billigare.

    Har jag uttryckt mig korrekt? Alltså jag vill ha en lista där det står namnet på bra och mindre bra chip och bios. När det gäller chippen vill jag ha namn på chip som är lite bättre (men dyrare) och chip som är lite sämre (men billigare)!

    4/Undrar även om det är stor skillnad mellan chippen/bios?

  5. #5
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    533
    Respekt
    22
    1/ xbox-scene.com har en bra guide för att ta reda på vilken version man har. Den kräver dock att man öppnar xboxen och kollar på moderkortet.

    2/ Evox M8 eller Xecuter är de vanligaste.

    3/ Ju dyrare desto fler finesser men alla chip fungerar lika bra när de väl har rätt bios inlagt. (själv har jag ett SmartXX och är jätte nöjd)

    4/ Som sagt dyrare chip mer finesser. På en del chip tex Aladin behöver man programerare som man kopplar till datorn eller speciella flash program medans på tex SmartXX så flashar man bios via en meny på xboxen eller via webbrowsern från datorn.
    Ver 1.4 <> SmartXX v2
    LCD(blå)<>Blå/Röda Eject dioder
    IR-Mod<>XBMC

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Du behöver inte öppna boxen för att se vilken version du har du ser det på serienr.

    Titta på dom 5 sista numren i serienumret:
    Serie Nummer: XXXXXXX XXXXX

    Köper du ett xbox nu får du en V1.6/V1.6b
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    61
    Respekt
    20

    Nya frågor

    Tack för de svar ja fick, var verkligen nöjd med dem! Men nu har jag fler frågor:

    1/Kan man installera vilket bios som helst på vilket chip som helst?

    2/Om inte, vilket chip bör man välja för att de bios ni nämnde tidigare ska fungera?

    3/Kan bios förstöras på nåt sätt t.ex. som när windows på datorn krachar och man måste installera om?
    --------------------------------------------------------------------------
    4/Om ja (på fråga 3), är det bättre att köpa ett chip där man kan lägga in bios själv ganska lätt, utan några större problem?

    5/Till sist, ge exempel på bra chip där man kan lägga in bios själv utan att man själv behöver vara så kunnig inom det område! (Ja har en viss datorvana och sånt, men den e begränsad, kan inte göra precis allt! Jag kan installera om windows o sånt på datorn men nu undrar jag om det finns ett chip som gör det lika lätt att installera om bioset?).

    Tack på förhand!

  8. #8
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    533
    Respekt
    22
    1/ De chip som har minst minne har 256k, mig veteligen finns det inga bios som kräver mer. Så svaret på din fråga är ja (med reservation för bios utvecklade för specifika chip)

    2/ De nämnda biosarna fungerar på samtliga chip vad jag vet.

    3/ Risken för en bois krasch är mycket liten. Det skulle väl isåfall vara om man själv klabbar till biosen på något sätt.

    5/ SmartXX
    Ver 1.4 <> SmartXX v2
    LCD(blå)<>Blå/Röda Eject dioder
    IR-Mod<>XBMC

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •