Visar resultat 1 till 14 av 14

Diskussion: Installation X-B.I.T. på Xbox v1.6 med Adapter för v1.6

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0

    Installation X-B.I.T. på Xbox v1.6 med Adapter för v1.6

    Efter lite bök med flashprogammet, lyckades jag tillslut pussla ihop all information på nätet och få igång det. Chippet är nu flashat och klart.

    Jag har också lött på nya adapterkablen enligt xbit_adapterinstall_cmix.jpg (kunglig lödning om jag får skryta).

    Bara en sak jag undrar nu och det är hurvida jag måste löda D0 på en Xbox 1.6 med en 1.6 adapter, så vitt jag kan förstå behövs inte detta?

    Annars ska det väll bara vara att koppla ihop alla kablar och köra gärnet. :-)
    Last edited by Morte; 2004-12-03 at 00:18.

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    D0 till LFRAME brukar vara standard när man chippar 1.6
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Först lite hårdvaruinformation:
    - Crystal Xbox v1.6
    - X-B.I.T. v1.5
    - X-B.I.T. v1.6 Adapter för Xbox v1.6

    Ok, jag har kommigt lite längre nu, men jag är inte framme ännu.

    Det här är stegen jag har avverkat:

    1.) Jag har lött på adaptern enligt detta diagram: xbit_adapterinstall_cmix.jpg

    2.) Jag har lött LPC-Rebuilden enligt detta diagram: xbit_lpc_rebuild

    3.) Formaterat chippet med alternativ 6 och flashat bank 5. Jag flashade med M8_16.BIN bioset.

    4.) Ställt switcharna på chippet enligt följande: OFF OFF ON OFF.

    När jag sedan startar xboxen så blinkar den röd/grönt. Om jag stänger av chippet med DIP-switch 4 så bootar orginal-bios.

    Jag har sökt länge och väl efter en lösning utan att hitta en som funkar för mig. Dels att man skulle flasha bank 5, men det har jag testat utan lyckat resultat, även testat en massa andra banker med samma resultat.

    Och här är jag nu, vet inte riktigt vad jag skall testa härnäst.

    Jag hittade på ett forum att man skulle löda D0 på xboxen till T2 på chippet, vad jag inte är säker på dock är vilket diagram denna kille använt när han lödde sin LPC-rebuild. På x-bits egna diagram går det en kabel mellan LFRAME och LPC3 vilket gör mig lite förvirrad då jag hör att LFRAME och D0 är samma sak på xboxen, det skulle ju innebära att jag ska löda 2 kablar från LFRAME/D0 som går till chippet.

    Jag vet att på vissa chip finns det en punkt kallad D0 som jag tror kallas för T2 på x-bit chippet, så när du säger "D0 till LFRAME brukar vara standard när man chippar 1.6" menar du D0 på chippet till LFRAME på xboxen?

    Är LFRAME och D0 samma punker på xboxen, detta är mycket förvirrande eftersom vissa säger att det är samma, andra inte, så hur är det igentligen?

    Jag har heller inte lyckats kontakta tillverkaren, verkar inte finnas något sätt alls att kontakta dom, någon som har en epostadress?

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Jag hittade denna information på en sida.

    "On a wire installation the adapter will reduce the number of wires from 11 to 9 on an Xbox v1.6/v1.6b. The adapter only works on X-B.I.T v1.5, not on X-B.I.T v1.0.
    As with all mods on v1.6(b) it will require to rebuild the LPC first thought (LAD0-3 and for this install also LFrame to LPC#3), then connect the X-B.I.T v1.5 with the adapter and solder all the 9 wires on the LPC points."
    Här står det inget om någon extra lödning förutom dom jag har gjort.

  5. #5
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    Jag är faktiskt lite förvånad över bristen på information gällande montering av X-B.I.T på en v1.6:a

    butiker envisas med att sälja dom men det finns f*n ingen information hur man ska gå tillväga eller hjälp när nån har problem.

    utan man ska sitta och kolla igenom 40 forum innan man kan använda grejorna man köpt
    Last edited by forhike; 2004-12-10 at 16:42.

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Jo, några diagram utan någon information + att det inte går att kontakta tillverkaren för support. Jag har dock snackat med en kille som påstår fått detta chip + 1.6 adaptern att funka i en Xbox v1.6, och det med en helt annan metod än diagramen på x-bits sida. Kommer posta resultatet när jag är klar.

  7. #7
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    Tjena!

    hur fäste du chipet ? skruva du fast det som man gör när man använder lödfri funtionen ?

    montera nyss i mitt xbit chip i v1.6 xbox ska se om det funkar med troligen inte, orkade inte leta runt på nätet nå mer =/

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Jag fäste mitt chip med en bit gummi, ca 5 mm tjock, som jag satte dubbelhäftande tejp på båda sidor. Sen plaserade jag den på ett ganska kretsfritt ställe, och tryckte dit chippet på den.

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Ok, den metoden funkade inte heller. :-/

  10. #10
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    läs igenom denna tråd mycket intresant
    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=16657

    ska testa när jag kommer hem.

    ska dock testa att koppla D0 "LFRAME" direkt till GND förs och se om det hjälper annars gör jag precis som i beskrivningen..

    funkar inte det så kan man alltid köpa ett vettigt chip med bättre support,
    och sälja det andra till nån annan som vill använda sånt skräp =/

  11. #11
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Hittade detta nu på xbox scenes forum, det enda han har gjort är att skifta på brun o grön och då funka det.... värt ett försök... ska hem o testa det sen...det vore ju väldigt klantigt av DMS.....




    I had the same problem and went through everything here 50 times, searched the net high and low for answers.

    Heres my solution.

    I found two diagrams for the 1.6 adapter wiring to the LPC Debug port. I followed the official one from DMS. I also found another from somewhere else.

    The two differences, were wiring colours for wires 2 and 3. Other than that the diagrams were identical, as my wiring followed the DMS one. The wires on the DMS diagram were Brown was two, and Green was three. On the other diagram, this was swapped, so it was Green was two, and Brown was three, assuming the numbers were wire numbers counting from end to the other both diagrams matched and were identical, however assuming that somebody numbered the wires wrong but the colours were correct I resoldered according to colour from the second web site so I made brown (wire 2) go to the position indicated by 3 on the LPC diagram and green number (wire 3) go to the position indicated by 2 on the LPC diagram (TOP). This worked, I know have my mod working. I tried everything else mentioned on this thread as well.
    So try swapping the green and brown wires on the top of the LPC connector, worked for me.

    As a note that may be of interest.
    The colours of my connector went.
    Solder End Converter XBIT
    1. Pink ................... ................ 1. Pink
    2. Brown ................... ................ 2. Green
    3. Green ................... ................ 3. Brown
    4. No wire ................... ................ 4. Blue
    5. Purple ................... ................ 5. Purple
    6. Orange ................... ................ 6. Orange
    7. Yellow ................... ................ 7. Yellow
    8. Grey ................... ................ 8. Grey
    9. No wire ................... ................ 9. White
    10. Black ................... ................ 10. Black
    11. Red ................... ................ 11. Red
    Note my Brown and green wires seemed to be swapped, but if you go by numbers then they are OK!
    You work it out!

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    noxx, kan du inte posta länken till topicen du hittade?

  13. #13
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    http://forums.xbox-scene.com/index.php?showtopic=315867

    jag löste det genom att switcha på dom där 2 kablarna och jorda d0... då funkar själva chippet iaf.. men de går ej att stänga av..

    för vissa har det hjälpt med att bara switcha på kablarna vet inte varför jag måsta jorda skiten.
    Last edited by noxx; 2004-12-17 at 10:59.

  14. #14
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Tänkte jag skulle nämna att det fixade sig genom att switcha dom där kablarna, behövde dock ej jorda d0/lframe.

    Skitilla utav DMS Technologies att släppa ett felaktigt löddiagram.

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •