Visar resultat 1 till 4 av 4

Diskussion: Koppla in en extra fläkt i ett uttag för handkontroll?

  1. #1
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    27
    Respekt
    0

    Koppla in en extra fläkt i ett uttag för handkontroll?

    Jag har en fläkt över som jag funderar på att sätta in i min tvbänk. Mest för att dra ut all värme som blir av försärkaren.
    Har en kabel från en handkontroll som gått sönder och jag undrar om det är möjligt att koppla in fläkten på någon av de kablarna så att den startar när man stoppar i kontakten i handkontrolluttaget? Samtidigt som man spelar som vanligt med en handkontroll i andra uttaget...

    Någon som testat det? Går det ström ur dessa uttag utan att det är en fungerande handkontroll inkopplad?

    Någon som testat?

    /Axl

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Tjena!

    Jag funderar på exakt samma sak eftersom jag har stängda glasdörrar i tv-bänken och innanför står en H/K AVR5000 som blir ca 80C... Tyvärr kan jag inte ha dörrarna öppna heller eftersom det finns små flinka fingrar hemma som bara väntar på att få stoppa in salta pinnar i videon eller kladda smör på förstärkaren...

    Lösningen som jag funderade ut var att sätta dit en fläkt baktill som går på förstärkarens eluttag. På så sätt så går fläkten bara när förstärkaren är påslagen vilket är hela vitsen. Nu blir det ju en 220V fläkt så det kanske inte fungerar med en 12V? fläkt som du hade över?

    För min del gäller det bara att hitta en effektiv men tyst 220V-fläkt så är jag "homefree" sen..

    /Mange




    Citat Original inlägg av Axl78
    Jag har en fläkt över som jag funderar på att sätta in i min tvbänk. Mest för att dra ut all värme som blir av försärkaren.
    Har en kabel från en handkontroll som gått sönder och jag undrar om det är möjligt att koppla in fläkten på någon av de kablarna så att den startar när man stoppar i kontakten i handkontrolluttaget? Samtidigt som man spelar som vanligt med en handkontroll i andra uttaget...

    Någon som testat det? Går det ström ur dessa uttag utan att det är en fungerande handkontroll inkopplad?

    Någon som testat?

    /Axl

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2001
    Från
    sweden
    Inlägg
    540
    Respekt
    24
    Axl78.
    Du kan ta ut 5 volt från handkontrolls porten och max 100mA efter som det är i princip en usb port fast med en annan kontakt (om jag minns rätt). Ingen bra idè att försöka driva en fläkt med detta.

    rzk4mm.
    Nu blir det ju en 220V fläkt så det kanske inte fungerar med en 12V? fläkt som du hade över?
    Den lär nog pajja rätt fort. Btw vi har haft 230v i ett par år nu. Stör mig som fan på detta haha.

    230 V fläkt funkar ju men jag har aldrig stött på en tyst sådan.
    Ett tips till er båda är att skaffa en transformator som omvandlar 230v från vägguttaget till 12v likspänning för att driva era fläktar med.

  4. #4
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    27
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av rzk4mm
    Tjena!

    Jag funderar på exakt samma sak eftersom jag har stängda glasdörrar i tv-bänken och innanför står en H/K AVR5000 som blir ca 80C...
    Ha ha, jo jag har princip samma problem. Fast en Denon AVR 2105 som blir ohyggligt varm när dem står på innanför glasdörrarna. Och eftersom jag stör mig på xboxens ljud så vill jag inte ha dem öppna.

    Ja ja, ser ut som om det blir till att såga upp ett litet större hål i baksidan av tv-bänken då... Nu blir sambon glad...

    /axl

    Editerade lite feltryckningar...

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •