Visar resultat 1 till 27 av 27

Diskussion: X2VGA - 480i signal från apps/spel

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    38
    Respekt
    20

    Thumbs up X2VGA - 480i signal från apps/spel - LÖST

    Har inte lyckats klura ut vad jag inte gjort: (eller gjort fel )

    X2VGA adapter till min NEC projektor. (Klarar 480i/480P/720P/1080i)
    Inte helt hemma på xbox än, men pluggar på så gott jag kan )

    Jag har:

    - Kört enigmah och växlat till NTSC
    - I MS Dash, slagit på 480p,720p och 1080i
    - Kört "progpatcher" på DVX filen default.xbe

    Projektorn ska klara 480i, men men, tror xbox'en visar med för låg frekvens, för bilden blir helt suddig. Men ska ju vara ovidkommande, är ju "P" upplösningarna jag vill åt.

    Nåt jag missat?

    För som det är nu så:

    Evox dashen visas kanon (känns redan bra, ser stor skillnad mot RGB, även om bara 480p)

    Alla spel, alla appar, XBMC, DVDX visas i 480i (led som lyser i olika färger beroende på inmatning på X2VGA adaptern).
    dvs. bilden blir kek pga. den för låga frekvensen.

    Känns lite surt, hade sett fram emot att titta på DVD med progresiv bild ikväll

    Alla tips uppskattas!!!
    Last edited by kapten_orm; 2004-12-07 at 23:42. Anledning: uppdaterad info

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    38
    Respekt
    20
    Fifaaan, den här snubben verkar vara schysst. Hjälp han fort nudå

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Prova patcha dvdx 2.0 donglefree dvd player
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    38
    Respekt
    20

    Börja om från början

    Tack för svaret!

    Redan testat.

    En sak som förbryllar mig lite är att NTSC HDTV upplösningarna ska gå att välja som inställning i XBMC.
    Och för mig är enda alternativet där NTSC, dvs. inga "utökade" HDTV alternativ finns.

    Har EvoX som dashboard, men borde inte spela någon roll, HDTV inställningarna är ju unika för apparna / spelen.

    Ska börja om från början så att säga, tar en ny version av XBMC och kompilerar imorgon. Samma sak med DVDX. Håller tummarna

    Lite irriterad på mig själv att man aldrig nöjjer sig, var ju lite därför man skaffade Xbox, nog av pilla att göra på datorn...
    Men nu är man där igen, och med inköpt X2VGA adapter för en 900, så lär jag inte sova gott förräns jag fått det att fungera ordentligt

    Förresten, verkar ju fler än mig som har samma problem. Dvs. allt visas i 480i istället för 480P osv. (Alla med "flimmer problem" och "ingen bild" lär ju garanterat ha samma problem med mig.)

    Ni som vet, MS Dash känner ju av direkt när man proppar i kabeln. Det är inte så att DVDX och XBMC första gången den körs eller nåt sätter en permanent inställning att HDTV inte är tillgängligt?

    (path progget funkade ju sådär, och som många skriver, 480p ska ju spel / appar köra automatiskt när HDTV är inställt)

    Nån som orkade läsa allt det här ?

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    38
    Respekt
    20

    Uppdatering

    Verkar inte vara så många som är engagerade i mitt problem
    (Men heder åt Hansi som iaf. svarat)

    Men jag tänkte jag skriver lite uppdateringar, så kan om inte annat folk med samma problem som mig lära av mina misstag

    Letat och läst en hel del.
    Och som det ser ut, progpatcher verkar vara lite boven i dramat. (Dvs. att den inte gör vad den ska)

    Många precis som jag som inte fått DVDX v.2 att byta till 480p
    Alla dom har det löst sig för genom att:

    Kopiera över "default.xbe" från DVDX, öppna med hex editor (den här är tydligen bra: http://www.chmaas.handshake.de/delph...vi32/xvi32.htm)

    Sök efter: E0 10 0B F0 51 8B CF
    Ändra till: E0 10 0B F0 51 EB 71

    Sök även efter 5E C2 18 00 90 90 90 90 90 90 90 90 90 90 90
    Ändra till 5E C2 18 00 80 61 28 9F 8B CF E9 84 FF FF FF

    Det här kommer få DVDX att "auto detecta" om du har stöd för HDTV.
    Finns en annan sträng ute som gör att man "tvingar" fram NTSC-480P i DVDX, men just den strängen det varit problem med. Vad jag sett så fungerar de här "autodetect" inställningarna alltid.

    Dessutom så är det bättre om man växlar mellan tex. monitor-tv-projektor eller nåt. DVDX fungerar då automatiskt på samtliga.
    ---------------------------

    Ivrig att hem och testa nu.
    En sak till kvar, det är att ta hem och kompilera XBMC, för att se om jag även där kan få igång 480P allt 720P

    Ytterligare uppdatering följer.


    Ps. Glömde nästa en sak, nyare spel tex. NHL-05 innehåller även en uppdatering för MS dashen för HDTV stöd (dvs. riktig HDTV och inte skit 480i), osäker på i nuläget om denna läggs på automatiskt eller hur det funkar, men ska även testa det. Ds.

  6. #6
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    68
    Respekt
    21
    Bra tips ang. DVDX, det ska jag minsann oxå prova. Jag körde bara patchprogget för att få fart på 480P, och det funkade prima. Men jag hade inte tänk på att den inte kommer att funka med någon annan än min egna LCD-TV.

    När det gäller XBMC så har alla versioner som jag provat fungerat klanderfritt i 480P, och även om min TV dessutom stödjer 720P har jag inte fått fart på detta. Undrar hur?

    MS Dashen stödjer 480P genom att man trycker ner båda joystickarna ett par sekunder, med boxen i NTSC läget förstås. Men det visste du redan förmodligen?!

    Mvh
    SiDar

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    38
    Respekt
    20

    Auto detect i DVDX

    Just, en sak jag glömde nämna.
    Vill du utnyttja "auto detect" funktionen i DVDX, så måste du först ändra tillbaks NTSC-HDTV ändringen till default.
    Dvs. för att tvinga fram HDTV i DVDX så ändrade ju du (eller progpatch programmet åt dig)

    Raden: 83 C8 02 C1 E0 04
    Till: 83 C8 02 C1 E0 05

    Dvs. Vill du ha autodetect funktionen nämnd i förra inlägget att fungera, måste du göra tvärtom, dvs. ändra till default för den här strängen:

    Raden: 83 C8 02 C1 E0 05
    Till: 83 C8 02 C1 E0 05

    Efter det kan du köra igång och ändra nycklarna specifiserade i förra inlägget.

    (Mycket med det här nu, men skam den som ger sig

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    38
    Respekt
    20
    Din fråga:

    "När det gäller XBMC så har alla versioner som jag provat fungerat klanderfritt i 480P, och även om min TV dessutom stödjer 720P har jag inte fått fart på detta. Undrar hur?"

    Svar:

    you need to enable the modes you want in the Microsoft Dashboard. Once that is done, XBMC will allow you to choose these resolutions in Settings->User Interface. To upsample videos to the GUI resolution (such as 720p for instance), you must enable ?Upsample videos to GUI resolution? in Settings-My Videos.

    (Taget från XBMC manualen)

  9. #9
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    68
    Respekt
    21
    Hmmm, jag har redan aktiverat 480P och 720P i originaldashen, men när jag går till Settings->User Interface återfinns här endast NTSC 4:3 eller 16:9 som val. GUI betyder i min värld Grafical User Interface, och således "Sampla upp videos till GUI upplösning" alltså mao 16:9 i mitt fall.

  10. #10
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    38
    Respekt
    20

    Dag #3

    strertch gui - Självklart har du rätt, my bad. "bara" interfacet som stretchas ut.

    Föv. Har den här posten som dagbok så jag vet vad jag testat.

    Testade vidare igår, ny XBMC, la in "nya" strängarna i DVDX, men fortfarande bara 480i.

    Så, har nu kommit fram till att det måste vara dashen alt. bios som rapporterar fel till spel/app (dvs. får av dashen meddelandet att endast 480i är tillgängligt.)

    Startar default på Evox (3935), körde igår igång avalaunch, och där såg jag mkt. riktigt att 720p osv. inte var tillgängligt, när jag försökte ändra så stod det nåt i stil med "cant write to eeprom while CD is in lock state".

    Jaja, ska testa att använda XBMC eller AVA som dash istället, så får vi se där. Sen måste jag kolla vilket chip som sitter i och om det finns någon uppdatering.

    Stay tuned

  11. #11
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    68
    Respekt
    21
    Aha, nu ramlade poletten ner! Om man väljer letterbox i stället för widescreen som video mode så startar XBMC i 720P. Och efter lite fipplade med TV:ns inställningar rullar den nu finfint med 1280x720 och 60Hz! ;-)

    Men förresten Kaptenen, har du testat med att stänga av 1080i för att då tvinga boxen till någon av dom progressiva lägena? Jag har nämligen bara numera bara letterbox, 480P och 720P aktiverat, och det funkar bra!

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    38
    Respekt
    20

    Äntligen funkar det

    Yes. Löste det äntligen.

    Som jag skrev så drog jag slutsatsen att det måste vara evox som ställde till det hela.

    Mycket riktigt, ändrade default dash till XBMC. Och vips 480P, 720P, 1080i för hela slanten. No more junk 480i

    Så aldrig mer EvoX för min del.
    Är någon nyfiken så var det evox 3935 jag körde.
    Den versionen verkar inte vara HDTV kompatibel alls. (Förutom att själva menysystemet visas i 480P, resten visas i 480i = fladdrande o hackande + för stor bild på de flesta projektorer och bildskärmar)

    Vet inte om det är fler som har strul? Säg i så fall till så skriver jag en guide från A till Ö

  13. #13
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    38
    Respekt
    20

    Tänkvärt

    Inser nu att kör man inte HDTV så är man lurad, löjlig skillnad på bilden
    Men grina inte över det om du nu inte har HDTV utrustning, tänk såhär istället:

    - Kan du "bara" köra RGB, så gläd dig med att s-video och kompost (composite) snubbarna har mkt. sämre bild ändå

    - Har du "bara" s-video så trösta dig med att dom som kör kompost signal faktiskt har om möjligt sämre bild Ds3.

    - Ni kompost signalare, ni har iaf. bild överhuvudtaget gläd er åt det.

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Man tackar.....ska testa.....

  15. #15
    Registrerade
    Apr 2005
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Fick hem min X2VGA idag och jag har samma problem som kapten_orm haft.
    Dessvärre är jag nog lite mer noob på området så jag skulle behöva lite hjälp.

    X2VGA är kopplad till min projektor Infocus 4805 via DVI ingången.

    Bilden blir förstorad (som när man har låg upplösning) och det flimmrar irriterande.

    Xboxen (chippad) är inställt på NTSC.

    Har prövat gå in i gammla dashboarden för att ändra till högre upplösning men den funktionen hittar jag inte ens. Finner den inte heller i övriga program som är installerade.

    Känns sunkigt att sitta här med en adapter för tusen spänn som inte "fungerar".

    Är tacksam för all hjälp jag kan få...

  16. #16
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Byta dashboard från EvoXdash och kör XBMC som dashboard
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  17. #17
    Registrerade
    Apr 2005
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Ok, har nu lyckats ändra till 480P som funkar skapligt, men så fort jag ställer in den på 720P eller 1080i får jag en väldigt mörk bild när jag spelar upp filmer samt i spelen. Har läst mig till att det kan vara projektorn som inte pallar?

    Nån som vet?

  18. #18
    Registrerade
    Jun 2005
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    hur gör man för att ändra default Dashboard till XBMC? jag har en moddad xbox med Hd-packet och en Sanyo z3:a men jag får bara dvdfilmer att gå i 480i, sätter jag rojektorn på 720p så blir bilden delad på mitten och förskjuten.

    helkonstigt kan spela mx vs atv i 1080i men inte 720p.

    snälla nån som vet vad att göra?

    Kapten orm kanske du vet ?

  19. #19
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    38
    Respekt
    20
    Vilken DVD spelare använder din dash?
    Har för mig "orginal" bara klarar 480P

    Starta XBMC och gå under "videos" och välj att spela från DVD spelaren, då kommer filmen spelas upp med XBMC's spelare i den upplösning du har vald för XBMC.

    Som du vet så hanterar inte XBMC menyer. (Ska tydligen gå att klura till ändå, kolla under XBMC forumet) men bara att hålla inne "spola" knappen så kommer filmen igång.
    Likaså kan du sen med "y" (gula) få upp en meny där du kan välja subs & ljudspår.
    Inte helt hemma, spelar alltid DVD filmer via dator eller från hårddisken, men tror det jag skrivit om max 480p stämmer.

    För att boota direkt på XBMC, kolla "XBMC" i forumet, överst ligger en tråd klistrad.

  20. #20
    Registrerade
    Jun 2005
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    jag har testat lite nu i xbmc och lyckats ställa om upplösningen. fick det att funka med 1080i i början men nu så verkar det som att den inte orkar längre att visa bilden i 1080i men 720p går bra nu och alla andra, helskumt.

    jag ser på min receiver att den skickar signal för ljud på 1080i men det kommer inte upp nån bild nu ?????

  21. #21
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    38
    Respekt
    20
    hmm, jag hade nog börjat med att installera om XBMC, och dubbelkollat alla inställningar.

    Alt. om du har en kompis som har HDTV kompatibel proj/plasma ta dit din xbox och kolla så den sänder ok på 1080i.

    Då får du snabbt svar på om det är hårdvarurelaterat eller ej.

  22. #22
    Registrerade
    Jun 2005
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    ja har ju en sanyo z3 som klarar hdtv så jag ska kolla

  23. #23
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    2
    Respekt
    0

    Vad blir bäst?

    Hej!

    Har läst med stort intresse hur ni försöker få x2vga att fungera. Funderar själv på att köpa en sådan, nu är det tydligen en ny variant; X2VGA+.

    Iaf, när jag kollade in köpvillkoren dök det här upp:

    "Microsoft disables the high-definition video output on the PAL version Xbox(only sold in Europe, Australia, NZ, Hong Kong etc.), so it cannot work normally with the X2VGA+. However, the Xbox consoles sold in North America, Japan, etc. which belong to the NTSC version, will work fine with X2VGA+. "

    Själv funderade jag på att koppla upp mig på en panasonic projector PT-AE700E. I specsen står det att den är en LCD 1280x720 samt att den har en rgb ingång kallad d-sub 15.

    Min xbox är chippad med Duox2 om jag minns rätt och har just PAL som standard.

    Så till själva frågan! Är det ngn meningen att skaffa en sån adapter? Blir det bättre av den eller ska jag bara dra in en sladd i min förstärkare och dra den den vägen till projektorn? Vad tror ni?

    Tacksam för svar!

  24. #24
    Registrerade
    Jun 2005
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Ställ om xboxen till NTSC med programmet Enigma (Video Mode Selector) så kan du köra HdTv upplösningar

  25. #25
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det är X2VGA+ vi säljer sedan lång tid tillbaka.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  26. #26
    Registrerade
    Sep 2005
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Hjälp!!

    Tjena

    Jag är ny på forumet och har precis köpt en xbox och kör den genom vga till min lcd. Alla spel funkar klockrent med superbild, men helt plötsligt får jag inte igång några filmer alls.
    skärmen vägrar visa någon bild på dessa.

    Filmer från datorn funkar bra, men dvd filmer funkar som sagt inte alls.

    Någon som har någa tips?

    MVH

    Jacob

  27. #27
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Prova att använda dvd-x 2.0 som du patchat till progressive scan 480P
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •