Visar resultat 1 till 28 av 28

Diskussion: död kryssbox?

Registrerade
    Feb 2004
    Respekt
    0

död kryssbox?

Hallo! Har en xbox version 1.0 som är flashad med bios X-ecuter 2 4979 med 120gb HD, ej chippad box som beter sig märkligt. Jag satt o spelade och gjorde en IGR, då kryssboxen låste sig och när jag försöker starta den igen, försöker boxen reboota 3gr och sedan börjar lampan blinka rött/grönt ..boxen har funkat felfritt i snart 3månader innan detta....

Vad kan ha hänt?, ska testa att byta HD tillbaka till orginal för o se om det hjälper, vad kan man annars hitta på för o lösa problemet? flasha om bioset? kan nätagget ha pajjat?

Registrerade
    Jan 2003
    Respekt
    23
    min verkar också död nu, har samma box som du...alltså version 1.0 flashat original chip 60GB hdd och kör samma bios som du X2 4979.

Satt och kollade på film och skiten låste sig..Använde IGR för att reboota men sedan får jag inte igång skiten, den startar upp( fläktarna går och DVD:n funkar att öppna och stänga samt att hdd snurrar) men jag får ingen signal ut till TV:n.

Jag testade att byta till original hdd men ingen skillnad. testade byta IDE kabel då min hade ett klämmärke som jag funderade på om det berodde på den. men utan resultat.

Flasha om är ju omöjligt när man inte kan starta ..så vad kan vara fel någon som har nån aning?

Registrerade
    Feb 2004
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Biggles
    min verkar också död nu, har samma box som du...alltså version 1.0 flashat original chip 60GB hdd och kör samma bios som du X2 4979.

Satt och kollade på film och skiten låste sig..Använde IGR för att reboota men sedan får jag inte igång skiten, den startar upp( fläktarna går och DVD:n funkar att öppna och stänga samt att hdd snurrar) men jag får ingen signal ut till TV:n.

Jag testade att byta till original hdd men ingen skillnad. testade byta IDE kabel då min hade ett klämmärke som jag funderade på om det berodde på den. men utan resultat.

Flasha om är ju omöjligt när man inte kan starta ..så vad kan vara fel någon som har nån aning?
    Hjälpte inte att byta hd för mig heller, misstänker att bioset har kraschat, går det o flasha om orginal bioset eller e det bara o kasta boxen?

Registrerade
    Jan 2003
    Respekt
    23
    Citat Original inlägg av hanken
    Hjälpte inte att byta hd för mig heller, misstänker att bioset har kraschat, går det o flasha om orginal bioset eller e det bara o kasta boxen?
    knepigt det där att flasha om Tsopen när skiten inte startar jag har inte sån koll på detta .

Nån annan kanske vet hur man kan göra, får vi hoppas

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Enklast är att skita i original tsop och installera ett chip istället.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Jan 2003
    Respekt
    23
    Citat Original inlägg av Hansi
    Enklast är att skita i original tsop och installera ett chip istället.
    så även om boxen inte startar nu så efter installation av ett chip så skulle den starta?

kan det vara så "billigt" att få igång den igen

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Ja, om problemet är att tsop:en inte har ett fungerande bios så räcker det med att montera ett chip. Det gör vi på flera boxar i veckan...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Jan 2003
    Respekt
    23
    Citat Original inlägg av Hansi
    Ja, om problemet är att tsop:en inte har ett fungerande bios så räcker det med att montera ett chip. Det gör vi på flera boxar i veckan...
    Finns det nåt sätt av det enklare att konstatera att det är tsop:en som inte har ett fungerande bios?

Så fort jag trycker på startknappen så blinkar det rött, hör att hdd knarrar lite men verkar inte ladda klart dashen, så det verkar ju som det är bioset som krånglar i övrigt låter det som vanligt med fläktar och allmänt ljud från dvd...

Registrerade
    Jan 2003
    Respekt
    23
    Det funkade inte med ett chip installerat fick inte igång den mer än innan :-(((

Trött blir man för mindre.
    Last edited by Biggles; 2004-02-25 at 23:07.

Registrerade
    Dec 2003
    Respekt
    22
    Finns det nåt sätt av det enklare att konstatera att det är tsop:en som inte har ett fungerande bios?

Så fort jag trycker på startknappen så blinkar det rött, hör att hdd knarrar lite men verkar inte ladda klart dashen, så det verkar ju som det är bioset som krånglar i övrigt låter det som vanligt med fläktar och allmänt ljud från dvd...
    Om det blinkar rött, inte rött/grönt då kan det vara Eeprommen som av någon anledning har blivit korupt, har själv sett det på 2 boxar nyligt, jag fixade det genom att ta ett chipp och programera med cromwell-pathed.bin som jag hade pathad med en Eeprom.bin fil, bootade upp boxen på chippet och Eeprommen blev därmed flashad med en ny fräsh Eeprom, låter kanske lite krångligt men det var det faktiskt inte, leta efter EEPROM_RECOVERY_PACKAGE_1.rar på nätet, det innehåller alla progs du behöver för ändamålet, förutom eeprom.bin, har du en backup på din egen eeprom använder du förstås den, om inte får du försöka få tag på en från en annan box, du kommer dok inte att kunna använda den HD som för tillfället sitter i boxen eftersom den är låst till ditt moderkorts eeprom.

Registrerade
    Jan 2003
    Respekt
    23
    Men den bootar inte med det installerade chippet som det redan är bios på (X2 4981)
    borde ju gå att boota med chippet tycker jag man går ju förbi originalet ju.
    alla lödpunkter är kollade och har full kontakt så det skall nog inte va något sådant problem

Så du menar om jag för exempelvis köper ny box så kan jag inte använda min hdd som jag haft i den jag har nu? för att den är låst.

isåfall Kan man på något sätt låsa upp den i datorn ?
    eller formattera den eller dylikt så man kan använda den igen?

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    Hade en polare hade samma problem, han hade lött sönder d0 på undersidan så vad jag gjorde var att jag använde d0 på ovansidan. Sen fick jag lägga ihop ett orgbios+x24981 (1024) flasha in det & nu funkar det som vanlig.
    Ja vanligt & vanligt han kör med Orginalbios på bank1 & på bank2 har han ju X24981 (orginalbios startar inte OM man stänger av EXT chip blinkar rött).

Kanske kan vara till ngn hjälp vem vet

Registrerade
    Dec 2003
    Respekt
    22
    Men den bootar inte med det installerade chippet som det redan är bios på (X2 4981)
    borde ju gå att boota med chippet tycker jag man går ju förbi originalet ju.
    alla lödpunkter är kollade och har full kontakt så det skall nog inte va något sådant problem

Så du menar om jag för exempelvis köper ny box så kan jag inte använda min hdd som jag haft i den jag har nu? för att den är låst.

isåfall Kan man på något sätt låsa upp den i datorn ?
    eller formattera den eller dylikt så man kan använda den igen?
    Eeprom och bios är 2 skilda saker, om inte boxen bootar på vare sig ett chip el orginal bioset kan det som sagt vara eeprommen som är korupt.

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    som sagt OM det hade varit Eeprom i mitt fall så hade det inte funkat senare heller eller hur? Men nu gör det det så Eeprom funkar.............. Om det var mig du syftade på DVS

Registrerade
    Dec 2003
    Respekt
    22
    Om du läser inläggen INNAN du svarar så ser du att det är "Biggles" inlägg jag har svarat på och jag säger inte att det måste vara Eeprommen som är kaputt, det var bara ett litet tips.

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    som du såg skrev jag i fall du syftade på mig & tog upp kopplingen till det fallet jag var med om, men nu gjorde du inte det ju så allt e frid & fröjd.
    Och ja jag vet att du svarade på hans inlägg ifall du undrar

Registrerade
    Jan 2003
    Respekt
    23
    Eepromen är det = Tsop

och förresten så har jag ett chip som endast finns en 256 bank på och som jag inte kan flasha själv.

jag trodde att den inte använde tsopen när man startar i chippat läge ...
    jag monterade in mitt chip i en annans box .. som inte var Trasig innan och det funkar kanon så där fick jag det bekräftat att chippet funkade.

Angående hdd som satt i min box "låst" kan man formattera den i datorn så man kan använda i annan box? eller är den spärrad på nåt sätt för PC när man låst den i config magic?

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    Lättast e väl ändå att lämna den till ngn som vet vad han gör istället för att chansa hela tiden vilket kommer att leda till en trasig xbox

Registrerade
    Jan 2003
    Respekt
    23
    ja och vad tar en kunnig person i betalt för detta... minst 500 spänn + frakt ett par 100 då kan det ju vara ide att köpa en ny box för 1600kr minus moms

anledningen att jag chippade den var att Hansi skrev så här :

Last edited by Biggles; 2004-02-27 at 11:02.

killdisk

hej om inget annat fungerar så prova killdisk eller något liknande men har du mycket spel mm på de så är det nog värt en fem hundra om det var vad det kostade att greja disken lycka till
    Xbox 1.5xenium os 2.01 Detta står här så jag
    160 gb samaung lättare kan få hjälp
    samsung dvd
    x2.4983.06 du har väl kollat

http://forum.psxcare.com/support/forumdisplay.php?f=62

sökfunktionen högst upp på sidan är bra

Registrerade
    Jan 2003
    Respekt
    23
    Citat Original inlägg av fredde.69
    hej om inget annat fungerar så prova killdisk eller något liknande men har du mycket spel mm på de så är det nog värt en fem hundra om det var vad det kostade att greja disken lycka till
    ja spelen skiter jag i, dem har jag lagrade på PC så endast att få igång den på en ny box isåfall

Registrerade
    Jan 2003
    Respekt
    23
    Citat Original inlägg av Droopy
    Om det blinkar rött, inte rött/grönt då kan det vara Eeprommen som av någon anledning har blivit korupt, har själv sett det på 2 boxar nyligt, jag fixade det genom att ta ett chipp och programera med cromwell-pathed.bin som jag hade pathad med en Eeprom.bin fil, bootade upp boxen på chippet och Eeprommen blev därmed flashad med en ny fräsh Eeprom, låter kanske lite krångligt men det var det faktiskt inte, leta efter EEPROM_RECOVERY_PACKAGE_1.rar på nätet, det innehåller alla progs du behöver för ändamålet, förutom eeprom.bin, har du en backup på din egen eeprom använder du förstås den, om inte får du försöka få tag på en från en annan box, du kommer dok inte att kunna använda den HD som för tillfället sitter i boxen eftersom den är låst till ditt moderkorts eeprom.

Kan inte hitta EEPROM_RECOVERY_PACKAGE_1.rar nåt tips vart jag skall leta!

Registrerade
    Dec 2003
    Respekt
    22
    http://forums.xbox-scene.com/index.p...package_1\.rar

eeprom_recovery_package_3 innehåller alla progs samt en PAL eeprom.läs igenom inlägget innan du sätter igång med eventuell eeprom flashning.
    Last edited by Droopy; 2004-03-01 at 14:15.

Registrerade
    Jan 2003
    Respekt
    23
    Citat Original inlägg av Droopy
    http://forums.xbox-scene.com/index.p...package_1\.rar

eeprom_recovery_package_3 innehåller alla progs samt en PAL eeprom.läs igenom inlägget innan du sätter igång med eventuell eeprom flashning.

Tackar och bugar

Registrerade
    Jan 2003
    Respekt
    23

Eeprom orsak till korrupt

Vad är det egentligen som orsakat detta eeprom fel, läste någonstans att en version av Avalaunch hade nåt med saken att göra. Nån som hört/lst nåt liknande?

Kan eeprommen förstöras om man inte har "byglat" moderkortet?

Registrerade
    Feb 2004
    Respekt
    0

Klurigt problem

Ngn som kan förklara det här?

Som ni ser är det länge sen jag skrev i tråden här sist, hade gett upp hoppet om boxen, stått i ett garage ett halv år nu, då han som flashat orgbioset prövvat det mesta men inte fått boxen o fungera bla chip osv..så fick jag för mig att pröva boxen idag för o se vilka felkoder jag hade, DÖM av min förvåning när xboxen går igång och funkar felfritt!!!!!

Men säg den lycka varar länge, stänger av boxen på strömbrytaren, samma problem som tidigare uppstår, blinkar grönt/rött. Lyckas dock få igång boxen 3gr under kvällen efter tusentals start försök. Vad kan vara felet? ngt glappt?

Boxen är inte chippad så det kan inte vara fel på några lödningar...

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    Kolla sladdarna i boxen kan vara glapp
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Registrerade
    Feb 2004
    Respekt
    0
    Har öppnat den och kontrollerat sladdarna, enda som jag kan tänka mig
    som är glappt är sladdarna som kommer från nätagget, tryckte relativt hårt på kontakten som går till moderkortet och då hoppade boxen igång, men det gick bara en gång på ca 1000 försök vilken färg kan den sladden som laddar bioset tänkas ha?

Fått igång boxen sammanlagt 7gr på två dagar nu, och då har flera tusen startförsök gjorts.. snart blinkar mina ögon rött/grönt :-)

Liknande diskussioner

1. DVD död
    By MPower in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2003-08-14, 08:26
  2. Död box - inte nätaggregatet!
    By Arne Minis in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2003-05-02, 11:13
  3. Startar 3 Gånger sen död
    By Superfacer in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2003-02-08, 19:13
  4. Fläkt död?
    By Ixzat in forum Playstation 2 - Övrigt