Visar resultat 1 till 7 av 7

Diskussion: led blinkar grön/röd

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    6
    Respekt
    0

    led blinkar grön/röd

    Hej!

    Har precis lött in ett aladdin advance live+ i min xbox v1.1. Fungerar inte så bra. När man startar med en snabb knapptryckning startar boxen som den ska med original biosen, men när man försöker starta med chippet så ändrar led färg till orange sedan startar den om 3ggr och sen börjar led blinka växelvis grönt och rött. Aldrig någon bild på tv:n när man försöker starta med chippet.

    Efter att man försökt starta med chippet och återigen ska starta med original biosen, så är alltid klockan nollställd.

    Någon som haft liknande problem eller har något tips om vad som inte stämmer?

    mvh/sjoeis

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Blinkar orange:
    Kan bero på lödspill eller en skadad bana på moderkortet.
    Det kan även bero på överhettning, så kontrollera att fläkten är inkopplad/fungerar.

    Blinkar Grönt/Rött:
    Antagligen ett dåligt chip eller en dålig BIOS-version.
    Om XBOXEN inte har något chip monterat och inte är flashad med en dålig BIOS-version eller så är det antagligen något som är sönder på moderkortet.
    Kontrollera även IDE-kabeln. Är t.ex. kabeln vänd åt fel håll i någon av enheterna så får man detta fel.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Fungerar ju bra utan chippet, så jag får väll prova att flasha in ett nytt bios. Flashade in Xecuter 2 4981.06 bios innan jag installerade chippet, har du något annat bios som kanske fungerar bättre på en v1.1 box?

    Ska inte LED:en lysa orange när man aktivrar chippet?

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    X2 4983 är nyaste
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    203
    Respekt
    20
    Se till att verifiera efter du flashar och se att det VÄRKLIGEN funkar...
    Pease!

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Jag har nu flashat om bios och provat chippet i en annan xbox. Då fungerar chippet klockrent. Har även byglat d0 på moderkort till jord, för att förvissa mig om att det inte är BT som strular. Lött om d0 och kontrollerat med ohmmätning och d0 lödningen är bra.

    Men samma fel kvarstår. När jag slår på boxen startar den om 3ggr och ställer sig och blinkar växlande grönt och rött. Någon som har några ideér?

    Utan chippet inkopplat fungerar xboxen bra.

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Har nu prövat att löda om Stiftlisten i LPC-bussen och byglat D0 till jord och nu startar boxen upp med Chippets bios. Gött tänkte jag och lödde tillbaka D0 till chippet, men då startar inte chippets bios upp, utan box stannar och blinkar grön/rött. Efter att lött om D0 några gånger utan framgång bestämmde jag mig för att trycka i ett Aladdin advance XT istället för ett Aladdin Live+. Och då funkade allt klockrent.

    Skumt tycker jag men min v1.1 box kanske inte gillade aladdin Live chippet? Hade samma bios på båda chippen. Inte läst något om detta någonstans, så det kanske hjälper någon.

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •