Visar resultat 1 till 4 av 4

Diskussion: Panasonic PT-AE 100 vs. X2VGA & HD.AV pack

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2004
    Från
    Kristianstad
    Inlägg
    52
    Respekt
    20

    Panasonic PT-AE 100 vs. X2VGA & HD.AV pack

    Hej,

    Har sökt på en del trådar men fått ganska "vattniga" svar på mina egna frågor så nu startar jag en egen tråd, i f ö ett förträffligt forum, tach för de!

    Men nu till mina frågor och problem..

    Eftersom jag själv tycker Xboxen är väldigt smidig att ha som spelare för all media vill jag givetvis ha bästa möjliga bild ut på min projektor, en Panasonic PT-AE 100. Nu kör jag Xboxen till TV, men efter flytt ska den köras på projektorn. Men nu är då min fråga, vad ska jag köra för bästa möjliga bild?

    Jämnför jag då efter mina egna erfarenheter att VGA från just DATORN är knivskarp, alltså sådan skillnad från tex SVHS, då borde mitt svar bli X2VGA, men Xboxen har väl inte "RIKTIGT" stöd för detta, mer än konvertering från SCART/AV till VGA, det är ju som att omvandla RCA till SVHS, ingen större skillnad alltså?

    Ska man då köpa en X2VGA eller High definition AV pack för bästa bild?
    Mitt logiska tänkande är HD packet, eftersom det delar upp varje färg, och anses vara strået vassare än VGA? Men sen har jag läst att X2VGA är väldigt bra också, men är detta ett säljargument för den dyrare lösningen X2VGA? Eftersom att man egentligen behöver bygga om Xboxen för att få riktig VGA signal, och inte kan simulera denna via en X2VGA adapter?! Detta är vad jag läst på Xbox scenen iaf, har jag/dem fel?

    Eftersom många nu äger en PT-AE 100 hade det varit kul om ngn kunde ge mig svar på mina frågor, eller Hansi som jag sett är väldigt hängiven och duktig på sitt jobb..

    *Red.*

    Hittade här från en annan sida i USA som lagerför samma adapter, X2VGA, och där har man ju nu en kluven inställning till vad jag ska använda, helt förlorad nu, vill att nån ska skriva att komponent ska vara bättre än X2VGA så är problemen lösta ha ha för dem rekomenderar INTE man ska köra X2VGA om man vill använda Xboxen som DVDspelare..

    *Quote*

    Does X2VGA+ support DVD display in the Xbox?

    The Xbox console can only display DVD's in 480i mode (480p mode is disabled by Microsoft); therefore, it is not suitable to use X2VGA+ together with Xbox when you want to play DVD's. (We know that some users can play DVD's in 480p mode with X2VGA+ through some modifications on the Xbox console. However, we don't suggest in doing this way

    *End quote*


    Cheers och hoppas på fina svar!

    /Mathias
    Last edited by phreakii; 2004-12-10 at 10:32.

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    38
    Respekt
    20
    Hallå!

    Som nybliven HDTV/XVGA användare så kanske du finner även mitt svar "vattnigt", men jag tar chansen.

    Kan inte referera Xbox-komponent-projektor. Då jag endast har VGA ingång på min projektor. Dvs. den tar VGA-Scart-Komponent signal via VGA sladd.

    Osäker på om signalen blir bättre med "ren" komponent hela vägen. Inget jag är ledsen över om så skulle vara fallet, för bilden blev rent utsagt överjävlig med X2VGA -> VGA -> projektor.

    Förmodligen är komponent generellt mindre känslig för störningar och magnetfält, VGA sladd kräver ju som jag upplevt det en relativt skyddad framdragning.


    Har du en moddad xbox så är 480P för dvd uppspelning inga problem. (Finns andra trådar om hur du konfigurerar programmen för det)

    Så hade jag varit i dina kläder så hade jag valt lösning beroende på lediga ingångar på projektor + pris av lösningen. Samt sist men inte minst inte tvivlat på kavlite'n från X2VGA.

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Har projektorn en ledig komponentvideoingång så skall du använda komponentvideokabeln (XBOX Advanced HD Pack) för 400:-

    X2VGA utgår ändå från den komponentvideosignalen och konverterar till VGA. När man kör 480i material så fungerar det riktigt dåligt, man ser bara halva bilden och får växla vilken halva man vill se med en knapp.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2004
    Från
    Kristianstad
    Inlägg
    52
    Respekt
    20
    Hej igen,

    tack för ni tog er tid både Kapten_Orm och Hansi, all credit till er. och jag ser att Hansi verkligen tar sig tid, kalas! :-)

    Det var väl så jag befarade som du skrev Hansi att den använder just komponent, och om jag uppfattar de som att jag absolut ska ska välja Xbox Advanced HD Pack, för bäst funktionalitet och bild från Xboxen?

    Och ja, det är komponentingång på projektorn också :-)

    Tack ska ni ha grabbar, och trevlig helg!

    /Mathias
    Last edited by phreakii; 2004-12-11 at 02:50.

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •