Visar resultat 1 till 15 av 15

Diskussion: Internet på xbox???

Registrerade
    Jul 2004
    Respekt
    21

Internet på xbox???

Hej , har läst alla anvisningar och gjort enligt följande..

I xboxen (statisk)
    IP 192.168.0.3
    Nätmask 255.255.255.0
    Gateway 192.168.0.1

Nätverkskortet i dator som är kopplat till xbox
    IP 192.168.0.1
    Nätmask 255.255.255.0

Har delat internetanslutningen från det kort som är kopplat till internet (BBB).
    När jag gör enligt detta kan jag FTP:a utan problem, men jag saknar internet uppkoppling på xboxen, RSS feeden mm. Om jag ändrar till dhcp på xboxen med exakt dessa inställningar så får jag igång internet på xboxen, men får då ip nummret 192.168.0.16 på xboxen. Och det skulle väl inte göra mig något bara det stannade vi det.

Saken är den att varje gång jag startar om datorn så finns inte den delade anslutningen kvar utan man måste göra om hela proceduren igen?

Någon som skulle orka beskriva (som till ett barn) hur jag ska gå tillväga för att ha fast IP nummer på xboxen OCH samtidigt ha internet tillgång dvs rss feeden imdb mm...så skulle jag bli väldigt tacksam och kanske spara en massa timmar=)...tack på förhand..

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    34
    Har du WIN XP/WIN2000 går du in under fliken AVANCERAT på din TCP/IP
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Registrerade
    Jul 2004
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av pege63
    Har du WIN XP/WIN2000 går du in under fliken AVANCERAT på din TCP/IP
    Ja det har jag ju gjort. Men det är ju inte det jag undrade över.

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    0
    Jag har inte statisk IP på varesej PC eller XBOX. BBB tilldelar en IP till PCn och en annan till XBOXen. så det e bara att FTPa PC <--> xbox sammtidigt som man sitter o surfar på PCn. Visserligen blir det olika IP nummer varje gång enheterna startas, så man får kolla vad xboxen fått för nummer först, så man kan skriva in det i FTP programmet, Har börjat köra med INTERNET EXPLORER som FTP client faktiskt, funkar riktigt bra tycker ja, om man bara ska flytta filer mellan PC <--> XBOX (=
    (ja kanske ska säga att ja har en SWITCH mellan PC, XBOX och Bredbands utaget)

I xboxen
    Use statisk IP: no
    Statisk IP: 0
    Tilldelad IP: 83.226.210.66
    Nätmask: 255.255.255.0
    Gateway: 0

Tilldelad IP: 83.226.210.46
    Last edited by toluymmot; 2005-01-07 at 22:55.

Registrerade
    Jul 2004
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av toluymmot
    Jag har inte statisk IP på varesej PC eller XBOX. BBB tilldelar en IP till PCn och en annan till XBOXen. så det e bara att FTPa PC <--> xbox sammtidigt som man sitter o surfar på PCn. Visserligen blir det olika IP nummer varje gång enheterna startas, så man får kolla vad xboxen fått för nummer först, så man kan skriva in det i FTP programmet, Har börjat köra med INTERNET EXPLORER som FTP client faktiskt, funkar riktigt bra tycker ja, om man bara ska flytta filer mellan PC <--> XBOX (=
    (ja kanske ska säga att ja har en SWITCH mellan PC, XBOX och Bredbands utaget)

I xboxen
    Tilldelad IP: 83.226.210.66
    Gateway: 0

Tilldelad IP: 83.226.210.46
    Har kört som du beskriver, men det är ju jobbigt att kolla ip varje gång. Plus att det går segare att föra över filer, man ligger ofta i typ 200kb i flera minuter innan det blir någon fart att tala om. Jag vill alltså ha fast ip och uppkoppling mot internet.

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    0
    Köp en router!!!

fixar dina problem på nolltid!!!

Registrerade
    Jun 2004
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av spigo
    Har kört som du beskriver, men det är ju jobbigt att kolla ip varje gång. Plus att det går segare att föra över filer, man ligger ofta i typ 200kb i flera minuter innan det blir någon fart att tala om. Jag vill alltså ha fast ip och uppkoppling mot internet.
    Finns ju en annan lösning (har inte läst allt som finns ovan än så kanske någon som föreslagit det redan).

Antar att du har
    Sätt en fast intern IP adress på xboxn (d.v.s. 192.168.0.2 el liknande) och sätt ip adressen på nätverkskortet som är kopplat till xboxn till (192.168.0.1 etc.), dela internet anslutningen på datorn.
    Klart finito, slipper du kolla ip adressen på xboxn hela tiden, dock blir du ju tvungen att ha datorn i gång för att komma ut på internet med xboxn.
    BMW E46 Coupé -00 m Xbox 160GB + 5.4"

Registrerade
    Jul 2004
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av idge
    Finns ju en annan lösning (har inte läst allt som finns ovan än så kanske någon som föreslagit det redan).

Antar att du har
    Sätt en fast intern IP adress på xboxn (d.v.s. 192.168.0.2 el liknande) och sätt ip adressen på nätverkskortet som är kopplat till xboxn till (192.168.0.1 etc.), dela internet anslutningen på datorn.
    Klart finito, slipper du kolla ip adressen på xboxn hela tiden, dock blir du ju tvungen att ha datorn i gång för att komma ut på internet med xboxn.
    Precis så har jag ju gjort, men det fungerar inte. Blir väl till att skaffa en router då , kommer den att lösa mitt problem, dvs fast ip på xboxen och internetuppkoppling?

Registrerade
    Jun 2004
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av spigo
    Precis så har jag ju gjort, men det fungerar inte. Blir väl till att skaffa en router då , kommer den att lösa mitt problem, dvs fast ip på xboxen och internetuppkoppling?
    Den kommer lösa ditt problem.
    Men är stensäker på att det jag skrev ovan fungerar också, eftersom jag har kört den modellen åt en del kompisar. Men visst, router är väl det enkla och dyra vägen ut
    BMW E46 Coupé -00 m Xbox 160GB + 5.4"

Registrerade
    Jul 2004
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av idge
    Den kommer lösa ditt problem.
    Men är stensäker på att det jag skrev ovan fungerar också, eftersom jag har kört den modellen åt en del kompisar. Men visst, router är väl det enkla och dyra vägen ut
    Det är det jag tycker är så mysko , har provat som du sa , men det fungerar bara tills man startar om allting, då är internetuppkopplingen borta på xboxen, kan det vara mina nätverkskort som spökar? vad får man ge för en hyffsad router?...

Registrerade
    Apr 2005
    Respekt
    0

surfa på hemsidor?

finns de möjlighet att kunna surfa på hemsidor i xboxen? typ aftonbladet.se mm

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    34
    JA med LINUX i burken annars får du vänta tills DEC på XBOX 360
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Registrerade
    Nov 2003
    Respekt
    23
    finn en webäsare du kan köra utan linux som heter linksboks (fungerar inte bra men den fungerar iallafall

http://ysbox.online.fr/?pagename=Main.HomePage
    Läs XBMC Manual och FAQ

Registrerade
    Dec 2004
    Respekt
    20
    Du har gjort allt rätt nu.
    Förutom en liten detalj till, för att det ska funka så behöver du specifisera DNS server / servrar.
    (DNS, är för namnuppslag, har du ingen adress, kan du inte gå mot tex. www.tv.nu, utan måste gå mot IP adressen)

På din PC, kör /start/run/cmd
    I command fönstret skriver du:

ipconfig /all

Då listas (bla.) DNS servrarna, fyll i dessa i XBMC
    ---

Att internet delningen tas bort varje gång du startar om låter märkligt, lägg på SP2 igen om du kör XP, kanske hjälper?

Eller iof. om du har tex. ADSL modem, och av någon anledning slår av det innan du slår av datorn, så kanske Windows tar bort delningen pga. ena nätverksadaptern (dvs. ADSL modemet) inte svarar.
    Gör i så fall till rutin att av med burken först innan du slår av nåt annat.
    En vild teori jag kom på nu, utan någon form av dubbelcheck, men skadar inte att fundera på?

Registrerade
    Dec 2004
    Respekt
    20
    Men router är som sagt inte dumt heller, kostar en 4-500 spänn, de billiga är oftast helt ok.
    Kolla "release" datum om du köper, många firmor har gamla dammiga modeller liggandes på hyllan som de säljer.

Du får bättre säkerhet, och slipper ha datorn på så fort du ska ut på nätet med boxen. Så pengarna spar du snart in med minskad ström konsumtion

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner