Visar resultat 1 till 3 av 3

Diskussion: Konverter III

Registrerade
    Oct 2003
    Respekt
    0

Konverter III

Fick min ntsv/pal konverter i fredag ich hade sett fram emot att spela några spel MED färg men så blev ikke fallet. Har fortfarande svart vit bild fast nu är det även lite störningar på bilden.

Har ett pal playstation som jag fått nyligen, fick öven en heldel spel i ntsc format. Har en billig tv från netonnet som ej klarar ntsc. Är det då inte meningen att denna produkt skall ge mig färg eller har jag köpt fel? Har mailat, skrivit i mirc,icq:at utan svar. Tack på förhand /Kramen

Registrerade
    Apr 2004
    Respekt
    0
    om inte konvertern är en digital, avancerad historia för X antal tusenlappar så har du endast fått ut en sk. PAL60-signal.
    Det är en signal som liknar en vanlig standard PAL-signal i alla avseenden utom ett, bildfrekvensen...

Som bekant har NTSC 60 bilder/sekund (ja, halvbilder egentligen, interlaced kallas det. egentligen är det 29,97 hela bilder/sekund), medans PAL har 50...
    För att konvertera det krävs det avancerade (nåja), digitala behandlingschip.
    bygger man en t.ex dvdspelare med ett sånt chip från början så blir det inte så dyrt, men att göra en extern box... då kostar det.

Sååå... jag gissar på att du får ut en PAL60-signal som din TV inte klarar av... så kort sagt, köp en ny.

Registrerade
    Mar 2002
    Respekt
    24
    Fårstår inte varför man skaffare en NTSC->PAL konverterare eftersom de antagligen inte skickar ut en PAL 50Hz signal utan en PAL 60Hz signal precsis som mrTLU säger pga av att de måste innehålla massa behandlingschip, vilket endast de dyrare klarar av. Vet inte hur din fungerar men det låter ju som att den inte konverterar till 50Hz iaf. Då hade det varit betydligt billigare att skaffa en RGB-scart till PS2an vilket man alltid får färg med på NTSC spel om tvn klarar en 60Hz signal eftersom man skickar en RGB-signal till tvn.

Om du har en tv som inte klarar NTSC (vilket isåfall måste vara en super-budget eller ur-gammal modell eftersom nästan uteslutande alla apparater idag klarar det) så tycker jag du skall skaffa en nya samt skaffa en RGB-scart så skall du spela spelen med färg.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner