Visar resultat 1 till 24 av 24

Diskussion: Ingen bild med chip - ibland :-(

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    21

Unhappy Ingen bild med chip - ibland :-(

Konstigt problem. Jag får oftast ingen bild när jag kör i chippat läge (bara svart skärm)... ibland fungerar det bra och då kan det fungera flera gånger på rad att starata i chippat läge. Snabbtryck fungerar fint - originalbiosen fungerar till 100%.
    Kan det vara någon lödning? Men det verkar ju skumt eftersom det fungerar ibland. Eller bios? Eller chippet?

Aladdin Adadvance Live+ (ej super).
    Kör just nu multibios m8plus_16 ... (senaste från xbins)

/frknik

Registrerade
    Dec 2004
    Respekt
    0
    Hej prova att ta ett bios som heter evox.m8plus.16.137 för de funkade då för mig hadde samma fel som dig tidigare men sen jag satte in detta bios så går boxen som en klocka & hoppas att din me kommer att göra de när du fått in rätt bios.Men de kan ju vara så att de är någon lödning som ej är 100% kolla de om du inte gjort de redan vill säga?

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    21

evox_m8plus.16.137

Är det en annan version än den som ligger på xbins - m8_16plus? Var hittar jag isåfall denna?

/frknik

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    21
    ...förlåt m8plus_16 ska det vara...

/frknik

Registrerade
    Dec 2004
    Respekt
    0
    Ja de är en annan har du mail så kan jag sända den till dig?

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    21
    perfekt... nilbrink@gmail.com

/frknik

Registrerade
    Dec 2003
    Respekt
    22
    Har haft några boxar inlämnade som har haft dessa symtom, och har upptäkt följande:
    I vissa v1.6 boxar raderas/flashas chippen inte som dom ska, upptäkte detta när jag dumpade ett bios fån ett Aladdin chip som jag flashade i en v1.6 och jämförde med bios .bin filen. Tog ut chippet och programerade det i en lös programerare med exakt samma bios som tidigare gav no vide/audio syndromet och då funkade det utan problem. Något verkar iaf gå snett i vissa v1.6 boxar när dom flashas, har testat detta på flera olika varianter av Aladdin chip och med både Evox interna flasher och Xflash.

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    21

Question no video-audio syndromet

Hmm. Jag har programmerat med en "lös" programmerare (Aladdin Advance Live Programmer) och den veriferar filen ok mot den source-filen, så det borde inte vara det... Har också provat att flasha från EvoX, med samma resultat. Har provat m8_16, m8plus_16 och en evtool109:ad version av den sistnämnda, alla med samma resultat.
    Är det någon speciellt bios som varit problemet, typ m8plus_16 eller är det bara generellt för 16-boxen?

Yrro1: Hoppas du kan maila mig den bios du pratade om så jag får prova.

** Det här måste vara det skummaste felet jag någonsin stött på :-( **

/frknik

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    21
    Yrro1: Funkade inte tyvärr :-( :-( Tack iaf. Samma problem... startar ibland.

Tror att jag kanske måste ge upp och se mig om efter ett nytt chip. Eller finns det några fler idéer?

/frknik

Registrerade
    Dec 2004
    Respekt
    0
    nä nu har jag inga mer förslag mer än att du trycker på varje pin om du lött med den & se så ingen sitter lite dåligt?

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    0
    Har lött en hel del nya v1.6 xboxar med olika typer chip, aladdin live, aladdin XT mm..
    Det har visat sig att de har problem med själva chippet..
    Har rotat runt en hel del i olika forum..
    Och det visar sig att det bara inte går och få en stabil v1.6 box med Aladdin chippen, det har något med 49LF020A kretsen och göra med som sitter i chippet.. dessa tillverkas tydligen i thailand eller nått och har dålig kvalite.. även de utan A på slutet..
    Vissa startar lite då och då utan bild , ibland med bild..
    Om den startade med chippet på men utan bild, så kunde jag sedan trycka på eject, då rebotade den och startade med evox bioset..
    Vissa xboxar blinkar bara till en gång när man vill starta med chippet på men sedan startar de med orginal bios igen..
    Det är tyvär bara och byta chip..
    SmartXX, Akira2 samt DuoX2 ska tydligen funkka bra, jag körde med Smartxx samt Akira2..
    En sak till, fick höra att om man har en bunt med Aladdin chip så kan vissa fungera och vissa inte i v1.6, jag hade 15st varav 3st fungerade i xboxarna, men vågade inte lämna dessa kvar så bytte till Akira2.
    Men alla dessa chip fungerar perfekt på 1.5 och tidigare modeller..
    Använde föjande bios EvoX_M8_v16_FC_06_Blue_256.bin
    Det var bara med det bioset som de fungera med, de 3st chip som jag kunde få i gång som de ska..

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    21

Thumbs down märkigt

Tack så väldigt mycket radium. Nu behöver jag inte klia mig i huvudet längre. Alltså bara att byta chip... Konstigt att den informationen inte kommit fram tidigare under diskussionen... det MÅSTE vara fler som haft exakt samma problem och varit tvungen att byta chip.
    Frågan är varför Aladdin chippen fortarande marknadsförs som 100% kompatibla med 1.6... om det du säger stämmer måste ju tillverkaren verkligen känna till problemet och även de som moterar (PSXCARE t ex). Väldigt märkligt minst sagt. Det borde ju även gå att få pengarna tillbaks om man köpt chippet här [psxcare].

/frknik

Registrerade
    Dec 2004
    Respekt
    0
    Nopp jag har lött en massa 1.6 olika ver & de har funkat med aladdin chip men men har även lästa som de flästa att de är en massa strul med 1.6ān Där imot fick jag ej igång 1.6 med akira 2 men satte chipet i en 1.5 då funkade de (olika fel man kan ha)...Men de kan vara att de var fel på bioset för 1.6ān i mitt akira för de är olika banker på de chipet......Men nog om de för jag har inga mer att till lägga för sagt vad jag vet.Men lycka till & hoppas att du får fart på boxen.....

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    kanske har du svaret här vad vet jag!?
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    21

Question

Blir bara mer och mer förvirrande... Vet inte riktigt vad jag ska mig till. Antar att det är Executor som gäller om man vill vara RIKTIGT säker... Hursomhelst tror jag att det chip jag har är dåligt eftersom det inte fungerar med någon av de biosar som finns för tillfället och lödningarna KAN INTE vara problemet.

Frågan är bara om jag vågar skaffa ett nytt aladdin-chip... jaja, nu tänker jag inte fundera mer på det här före jul...God jul till alla er som försökt hjälpa mig (och ni andra oxå).

/frknik

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    0
    Tror inte att iden är bra och byta dina aladdin chip till nya likadana..
    Jag va å bytte några av mina chip, 6st, samtliga krånglade..
    Har testat löda x med D0, HD till GRD osv.. alla de olika förslag som finns där ute..
    Aladdin tillverkaren vet om detta själv, men olika ÅF har problem och få kontakt med dem tydligen, vilket betyder nog att de vet om det och vill ej svara på frågot inna de hittat en lösning,, förmodligen en ny chip.. SmartXX från PSX är nog och rekomendera..
    Ska vara en SmartXX Lite på väg också, har några och de har fungerat bra..
    Har lött en dussin v1.6 tillvänner med Aladdin tidigare utan problem, det är inte förra nu sista tiden problemen dykt upp..
    Vet inte riktig vad det beror på.. fick höra från en kille som moddar till flera olika åf i stkhlm om att han tror att det finns ytterligare ny model ute, en 1.6 som har samsung minnen , alltså man skulle kunna tro att det är en 1.6a men att något är ändå inte rätt till i dem...men som sagt bara hört rykten, vet ej om sant.. =/
    lägg några extra hundringarna på smartxx, verkkar som de är ändå värt det i slutändan.

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    0

Angående Aladdin

Har stoppat 5 st aladdin advance live i xboxar som alla var v1.6 nu på sista tiden.Alla har fungerat bra. Bara en dog vid flashning. Men jag lyckades flasha om den genom att först bota med en chip som fungerar och sedan under drift byta ut själva kretsen, och stoppa in det "döda" chipet. Då flashade jag med samma bios som misslyckades första gången, men det gick bra den andra gången. Aladdin programmerare fick jag inte igång. Har pratat med Psxcare och de lovade skicka returbrev så jag kommer nog att få en annan programmerare som jag hoppas kommer att fungera. Tidigare har jag haft problem med aladdin chip som fungerade ibland och ibland inte. De köpte jag på Dvd norden. Sedan handlade jag på Psxcare och hade inga problem. Nu säljer inte Psxcare aladdin längre så jag får byta leverantören...

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Byt till DUOX2 chip istället så får du stabila prylar
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Dec 2003
    Respekt
    22
    Citat Original inlägg av radium
    Har lött en hel del nya v1.6 xboxar med olika typer chip, aladdin live, aladdin XT mm..
    Det har visat sig att de har problem med själva chippet..
    Har rotat runt en hel del i olika forum..
    Och det visar sig att det bara inte går och få en stabil v1.6 box med Aladdin chippen, det har något med 49LF020A kretsen och göra med som sitter i chippet.. dessa tillverkas tydligen i thailand eller nått och har dålig kvalite.. även de utan A på slutet..
    Vissa startar lite då och då utan bild , ibland med bild..
    Om den startade med chippet på men utan bild, så kunde jag sedan trycka på eject, då rebotade den och startade med evox bioset..
    Vissa xboxar blinkar bara till en gång när man vill starta med chippet på men sedan startar de med orginal bios igen..
    Det är tyvär bara och byta chip..
    SmartXX, Akira2 samt DuoX2 ska tydligen funkka bra, jag körde med Smartxx samt Akira2..
    En sak till, fick höra att om man har en bunt med Aladdin chip så kan vissa fungera och vissa inte i v1.6, jag hade 15st varav 3st fungerade i xboxarna, men vågade inte lämna dessa kvar så bytte till Akira2.
    Men alla dessa chip fungerar perfekt på 1.5 och tidigare modeller..
    Använde föjande bios EvoX_M8_v16_FC_06_Blue_256.bin
    Det var bara med det bioset som de fungera med, de 3st chip som jag kunde få i gång som de ska..
    Att det inte skulle gå att få en stabil v1.6 box med Aladdin chip vill jag nog inte hålla med om. De första v1.6 boxarna jag gjorde "MFD 040426" och ett trettiotal efter det, alla med Aladdin XT 4064 chip, har då fungerat utan problem, så vitt jag vet iaf. Jag kan hålla med om att vissa Aladdin chip beter sig konstigt i vissa v1.6 boxar, har numera gått över till DuoX 2 och har inte haft dessa no video/audio symtom ännu.........

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    0
    Ju de e sant, går å få igång 1.6 med aladdin, men bara med vissa av chippen, eller hur man nu ska säga, hade en bunt sådana som sagt, provade alla, alla va fungerande chip men bara 3st fungerade på 1.6orna..
    Om man redan har en aladdin chip så kan man ju försöka byta ut den , men om man planerar på att köpa en ny så skulle jag avråda från aladdin just nu..

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Jag köper fan hellre bingolotter än aladdinchip, ungefär samma "vinstchans" om man skall chippa 1.6r :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    0
    haha, helt sant Hansi=)
    Som sagt duox2 eller smartxx.. så slipper vi sådan här knas..
    Vet du något om Smartxx Lite chip Hansi? KOmmer ni ta in dem..??

Registrerade
    Apr 2004
    Respekt
    21
    Absolut inget knas.... Haft en massa såna här boxar... Slänger helt enkelt in en M8_16_LBA48_IGR_C-06 bios på dessa och efter detta har SAMTLIGA(28 st) chip fungerat perfekt, därimot har jag INTE lyckats få igång dessa chip med M8plus bios...
    Skickar inte ut bioset via mail/msn eller liknande... Det FINNS på xbins FTP...
    Respekt!!!
    MvH: Tony
    ------------------------
    XBOX 1.6 Crystal,
    Maxtor 250GB
    Samsung DVD-rom
    SmartXX using M8_16 bios
    XBMC as dashboard.
    LCD, ATA100 MOD, NEM-X-IR MOD, SPDIF, S-VIDEO, ILLUMINATON LOGO (BLÅ).

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    SmartXX lite är beställda och kommer strax efter nyår.

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner