Visar resultat 1 till 12 av 12

Diskussion: Fragmentering av hårddisk

Registrerade
    Dec 2002
    Respekt
    23

Question Fragmentering av hårddisk

Undrar lite över hur xboxen hanterar fragmentering av hårddisken.

Anta att man har en stor hårddisk (typ 120Gig) och fyller den med diverse program som man sen tar bort i annan ordning och fyller på med nya program. På de viset så blir hårddisken efter ett tag fragmenterad.

Sköter xboxen defragmentering automatiskt av hårddisken? eller vet någon om det finns något verktyg för att defragmentera den?

Registrerade
    Jun 2003
    Respekt
    22
    detta har jag oxå funderat på. efter ett tags hårdanvändander (lägga in och ta bort filmer o spel massa massa ggr)så borde den ju bli ordentligt seg, då finns det iaf en fördel att bränna skivor...

Registrerade
    Apr 2003
    Från
    Mamlö
    Respekt
    23
    Den kommer troligen inte att bli seg alls.

F: partitionen som du oftast lägger spel på är endast en "Läs-partition" du swapar ingen information alls på den disken, detta görs på X, Y, Z.

Detta eftersom du inte kan swapa på en orginalspels-skiva.

Det enda som skulle kunna göra den segare borde vara om du håller på att ta bort filerna på C: och lägga dit dem igen ett antal gånger.

Registrerade
    Aug 2001
    Från
    Stockholm
    Respekt
    25
    Om man aldrig deletar och kopierar in nya spel på F så blir den inte fragmenterad men många deletar och byter spel hela tiden och då blir även F fragmenterad.

Registrerade
    Dec 2002
    Respekt
    23

Cool

Har kollat runt vad det pågår för projekt för att kunna defragmentera hårddisken.

Hittade 2 stycken: Defrag X för xbox och ett verktyg som finns inbyggt i Avalaunch. Defrag X är inte färdigt men verktyget i Avalaunch håller tydligen på att ta form. Så nu är det bara att vänta och sedan testa. Hittade detta från Avalaunch teamet:

Work In Progress: defragger and chkdsk for Xbox (Avalaunch 0.47)
    >> From 'the joker' on forums.xbox-scene.com:
    "FATX is autodefragged"
    *wrong! it's in fact designed so poorly, it's actually as fragmented as it's possible to get it. If you delete a 16k file, the next file you put in - will cover that 16k slot quite fast - no matter what sized it is.

sooooooooo.... that means we'll need to make this. And to make a reliable defragger - one need a chkdsk as well.

We've started on these things, and had to do a LOT of research upfront ( thanks to JJ btw - we wouldn't even gotten started without your help ). The defrag class is already made and it has loaded all the info it needs. Now we just gotta make sure noone looses all info on their drives hehehehe

And yea.... don't expect this feature in 0.46, we're wanting 0.46 out now - so new features is pushed a bit back. But for 0.47 this will be a high priority, now that we see how things are set up.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Jag undrar om detta verkligen är ett problem i praktiken, eftersom man oftast raderar/lägger in säkert en gigabyte i snitt varje gång.

Det borde inte bli så stor andel filer som blir fragmenterade. Och eftersom spelen är gjorda för att läsa från en dvd-läsare blir prestandan aldrig så dålig att det orsakar några problem.

Registrerade
    Aug 2001
    Från
    Stockholm
    Respekt
    25
    Jag tror heller inte att det är ett problem i praktiken, åtminstone har jag inte märkt det. Och jag har iaf deletat och kopierat in spel i ca 1 år nu (har bara 40gb disk).

Registrerade
    Jul 2004
    Respekt
    21
    Såg att det var ett tag sedan detta skrevs. Har man helt lagt ner defragfuntionen i Avalaunch. Jag hittar ingen i min och jag fick installerat i somras. Finns i så fall defrag att finna någon annan stans?

Registrerade
    Jun 2004
    Respekt
    0
    Jag undrar också över detta. Om man tar bort och lägger till spel flera gånger i veckan måste ju hårddisken bli fragmenterad.

Registrerade
    Jul 2004
    Respekt
    21

Question Defragmeringsprogram efterlyses

Jag lägger inte bara in spel, kör över en del tvserier också som jag deletar när jag sett dem så min hårddisk borde vara väldigt fragmenterad. Är det någon som vet hur jag kan defragmera hårddisken? Finns något program att plocka hem?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Som sagt, hur stora problem kan det bli med fragmentering när man pratar om filer på >100MB (filmer) eller tar bort/lägger till 1-5GB småfiler i ett svep....
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    21
    Vet inte så myche om filsystem och sånt. men skulle de hjälpa om man partionerade hd:n till en stort X: med alla spel och filmer, och en 1-5 gb Y: där alla små filer, program,mp3 etc fick vara? i så fall borde väl bara Y: bli fragmenterad (inte lika mycket som X iaf) ... vilket man ganska enkelt skulle kunna formatera om det verkligen skulle behövas

Liknande diskussioner

1. 4.1 Byte till större hårddisk
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Senaste inlägg: 2003-11-15, 18:25
  2. hårddisk till ps2
    By danne88 in forum Playstation 2 - Övrigt
    Senaste inlägg: 2003-10-17, 22:19
  3. X-Ecuter 2 Pro, Superdisc 3.2, Byta hårddisk...hjälp!!
    By Zingo in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Senaste inlägg: 2003-02-06, 20:16
  4. Hur laddar man xbox program från PC´ns hårddisk
    By brusa in forum XBOX Media Player / Media Center
    Senaste inlägg: 2003-01-21, 23:05
  5. Val av hårddisk?
    By goldfish in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2002-10-16, 03:07

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner