Visar resultat 1 till 22 av 22

Diskussion: Problem att lägga in bios

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    17
    Respekt
    0

    Problem att lägga in bios

    Har problem att få xboxen fatta att jag har stoppat in en skiva med ******* Pro Generic Flash Disc v1.2 på för den måste man väll ha för att kunna flasha bios.
    får upp meny och släden kommer ut och jag stoppar i skivan (fujifilm CD-R bränd i 4 ggr) trycker på (a) släden åker in men inget händer.

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Prova sätta chippets switch i sitt andra läge, då får du den andra varianten av flashbios som ligger på chippet (ena är cromwell, andra är x-ecuters flashbios).
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    Jag provade det men då blev inte boxen så glad och gjorde massa fina färger på lysdioderna
    Last edited by Hermolenko; 2004-12-30 at 00:35.

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hermolenko
    Jag provade det men då blev inte boxen så glad och gjorde massa fina färger på lysdioderna
    Låter bekant...

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Du har ingen CD-RW skiva du kan testa med då? Boxen ska ju vara rätt tjurig med CD-R.

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    samsung rev F ser det ut som att dvdspelaren är och då verkar det som att bara dvd-r skivor går att använda och då är ju frågan om hur gör man en dvd i udf då man får ******* Pro Generic Flash Disc v1.2 i cd iso format !

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Bränn ison men alcohol120%
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    funkade att bränna med 120% och dvd-r skiva man tackar för hjälpen

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hermolenko
    funkade att bränna med 120% och dvd-r skiva man tackar för hjälpen
    Vilka filer använde du? Har samma problem och är lite osäker på vilka filer jag ska ha.

  10. #10
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=19899

    brother B's svar #7
    "Brother_B
    Registered User Registrerade: 2004-12-28
    Inlägg: 4
    Respekt: 0


    Bruksanvisning

    --------------------------------------------------------------------------------

    Hämta hem programmet bios_pro_generic_flash_disc_1_2.zip och LÄS info filen som ligger med, det är jätte viktigt.

    Finns här: hem,bredband,net/brother_b/bios_pro_generic_flash_disc_1_2.zip

    Hämta hem biosfilen här: hem,bredband,net/brother_b/m8_Bios_(256k).rar

    m8.bin = alla maskiner upp till V1.5
    m8_16.bin = V1.6 !!! OBS VIKTIGT !!!

    Gör den större med ett enkelt dos kommando:
    copy /b biosfilnamn+biosfilnamn bios.bin
    e.g
    copy /b m8_16.bin+m8_16.bin bios.bin

    Hoppas att detta löser de problem som jag tyckte uppstod.

    Eftersom man tydligen inte får ha direktlänkar på denna sida så får ni lov att byta ut kommatecknen med punkter.

    Till admin :

    Det är verkligen svårt att hjälpa till när man tydligen inte får skriva vilka ord man vill och inte ha direktlänkar..

    Jag var tvungen och byta namn på filen och ha komma tecken istället för orginal..
    "

    man tackar Brother B för det och ursäkta att jag kopierade ditt inlägg

  11. #11
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Jag har skapat en 512kb version av m8_15.bin till bios.bin. Men hur ska man bränna den? Försöker man bränna den som image i Alcohol så får man fel och man ska väl ha med en "dummy"-fil med?

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Qimen
    Jag har skapat en 512kb version av m8_15.bin till bios.bin. Men hur ska man bränna den? Försöker man bränna den som image i Alcohol så får man fel och man ska väl ha med en "dummy"-fil med?
    ok ta ett media och gör en data cd (eller dvd) och lägg in filerna som om dom skulle vara vanliga data filer inga konstigheter det går bra med nero eller något annat program (den ska heta bios.bin men det är en fil inte en image)

  13. #13
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Precis så jag gjort, men när jag sätter i skivan och trycker på a så händer inget. Det andra flashdelen fungerar inte, får ingen bild på tvn och dioden framme på xboxen blir orange. Kan det vara problem med skivan? Har provat med både cd-r, dvd, cd-rw och en cd-r av annat märke.

  14. #14
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    vilka skivor kör du med du "måste" ha dvd-r skivor om du har en samsung rev-f (den tar tydlingen inget annat ,just nu tar den mina barns dvd filmer (dvd+r) ooooovaad glad jag blir) det verkar som du har problem med skivorna så ta en dvd och bränn den på det långsammaste som går.

    jag börjar att bli lite full pga nyår * gott nytt år * är nog kvar en stund till om min frun tillåter (/hehehe)
    Last edited by Hermolenko; 2005-01-01 at 01:06.

  15. #15
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Det ser ut som att jag har en Samsung-spelare. Det står iaf Toshiba samsung på den. Kan man inte göra det hela vita nätverket? Jag kan ju välja en datorikon och då börjar den söka efter en DHCP-server. Annars får jag väl åka och köpa in Dvd-r-skivor imorron.

    Skivor jag testat med:
    Fortis Dvd+r
    Platinum Cd-r
    Discovery gold Cd-r
    Philips Cd-rw

  16. #16
    Boost Guest
    Jag fingrade oxo på den innan jag strulade till det. Vad jag kunde se så är det en vanlig etherboot. Har meckat med det tidigare på en vanlig PC och det är inte helt lätt att få till det. I princip vad som händer är

    Klienten går ut och frågar DHCPn som vanligt
    DHCP servern ger klienten adress m.m. + info om var den kan hämta boot-loaders o sånt
    Klienten hämtar bootloader m.m. därifrån och sedan är det upp till bootloadern vad som ska göras. I mitt fall laddades nån pxelinux eller likn. som senare laddade hem linuxkärnan, bootade, monterade root-partitionen via NFS m.m.

    Så.... har man väl satt upp servern så är det säkert ett jättesmidigt sätt att boota linux på. I princip kan du kasta ut HDn från XBoxen o köra allt över nätverket.

    I de flesta fall här så tror jag att man väljer alternativet med att köra in till stan o köpa DVD-R skivor =)

  17. #17
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Eller så lär man sig att läsa manualer bättre. Hade missat helt att man var tvungen att köra någon typ av linux t.ex., brände en vanlig cd-rw skiva med e*urasia_pro_generic_flash_disc_1_2.iso och sedan stoppa i en likadan fast med bios.bin när den efterfrågades. Jag har suttit hela kvällen och försökt få grundsystemet att ladda in bios-filen hehe.

  18. #18
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    23
    Respekt
    0
    Hej!
    Jag har ett stort problem! Efter att försökt flashat om cromwell med en "bios.bin" utan framgång gick jag in på forumet och hittade att man måste använda "*******_pro_generic_flash_disc_1_2". Laddade hem denna och brände ut enligt anvisningarna som följde med. Men: Det händer fortfarande inget.
    Sätter i skivan och trycker på "a", inget händer! Vad ska jag göra?
    Har provat att bränna genom att lägga till "flash discen" som data på skivan och genom att mounta den i daemon. Men det går inte!
    Kan jag byta till bank 1 "Flash Bios" och bara bränna "BIOS.BIN" och lägga i den?
    Måste ha hjälp!
    Snälla! Tack!


    Hej igen!
    Jag fixade senare problemet. Brände med alcohol 120% istället för nero. funkade med en gång! men varför är det så? förstår inte varför det blir nån skillnad. menmen...nu är dte löst iaf! gött! nu ska jag bara få ström därhemma med efter stormen så jag kan spela! (snart 2 veckor utan....(jag dör!))! ha det bra alla!
    Last edited by Gangzta4; 2005-01-20 at 14:33. Anledning: Fixade problemet

  19. #19
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    förlåt att jag inte ha svarat (jag hadde sagt prova med att bränna med alchol) men hinner inte se alla mäjl då jag har ungar och fru som är och ockuperar datorn (hämtar hem mäjl och gör dom som lästa )hoppas du har fått tillbaka strömen

  20. #20
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    23
    Respekt
    0
    Hejsan!
    Det e ingen fara...men varför är det nån skillnad mellan nero och alcohol...varför e det bättre att bränna med alcohol? Hehe nej jag har FORTFARANDE inte fått tillbaka strömen! Har nu tagit min xbox till en polare och dessutom datorn så jag kan bränna ut spelen och lira dem! har abstinens nu! men tck så mycket!
    MVH Gangzta

  21. #21
    Registrerade
    Apr 2001
    Från
    Uddevalla
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    Gangzta !

    Vilken Xbox version har du? Och vad har du för DVD-ROM läsare? Bra att veta om du har samma som mig, isåfall gör jag som du gjort.

    MVH
    Kim

  22. #22
    Registrerade
    Apr 2001
    Från
    Uddevalla
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    YES !!! Det har löst sig kanonfint för mig.

    Jag har nu startat upp DuoX 2 Cromwell med Bank 0 (Linux Bios). Matade in en CD-RW skiva med E_u_r_A_s_i_a Pro Generic Flash Disc v1.2 (inkl dummmyfil på 50mb). När E_u_r_A_s_i_a programmet laddat klart växlade jag över modchipet till Bank 1. Sedan matade jag in ny Bios skiva CD-R med Evox M8 (512kb) samt dummyfil på 101mb. 512mb M8 Bioset gjorde jag med hjälp av EVtool. Sedan var det bara att låta E_u_r_A_s_i_a göra jobbet med att flash om Bank 1.

    Å så skönt !!! Jag som trodde chippet var förstört. :-)

Liknande diskussioner

  1. Guide till autouppdaterande TvGuide i XBMC
    By ktd in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 150
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 20:33
  2. NEO2 + AR2 problem
    By Uwaga in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2002-01-07, 18:42
  3. Betyder detta att det är något fel, eller?
    By ate-bitt in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2001-11-11, 21:35
  4. Problem att läsa DVD skivor.
    By Nesqi in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2001-05-03, 15:35
  5. Disk bytes problem!
    By kalle in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2000-10-31, 08:16

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •