Visar resultat 1 till 14 av 14

Diskussion: Startar om o blinkar efter omflashning

  1. #1
    Boost Guest

    Startar om o blinkar efter omflashning

    Jag har flashat mitt DuoX2 med M8plus_16 (5838 kernel) på min 1.6 box.

    Startade upp med Cromwell (bank 0). Jag använde *******_pro_generic_flash_disc_1_2.iso för flashningen.

    Jag dubblade 256biosen så den blev 512k.

    Allt gick väl utan felmeddelanden men efter att den är färdig o jag ska starta maskinen så startar den om tre ggr och blinkar sedan rött och grönt. Kan boota med chippet avstängt.

    Jag har inte bytt ut HDn än.

    Så nu är frågorna.

    Har jag laggt in fel BIOS?
    Hur flashar jag om den (vad behövs)?

    / Fredrik

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Om jag fattat det rätt sa du att du hade CROMWELL på BANK 1 FLASHDE du in M8plus_16 på bank 2? Så har du ju kvar CROMWELL på bank 1?
    Eller är dom oberoende av varandra så att man måste flasha in ett 1024k stort bios? Prova sätta det på bank1 igen se om du får fram Cromwell bioset gör det inte det måste du ha flashat in ett 1024k bios.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  3. #3
    Boost Guest
    Nej... i bank 0 låg Cromwell linux-bios eller vad det nu kallas, i bank 1 ligger Flashbios.

    Jag dubblade som sagt en 256k-bios till 512 och flashade över Cromwell.

    Så...

    Kan jag fixa detta själv (jag har bara en XBox och bara ett chip) och i så fall hur?

    alternativt

    Hur kan PSXCare hjälpa mig (chippet är såklart köpt från dom, XBoxen från nån stormarknad)?

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Kommer du inte åt flashbios?

    Du kan skicka in chippet så flashar vi om det.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Boost Guest
    Tackar för svar!

    Flashbios funkar inte på min 1.6 box och vad jag läst så är det ett känt problem.

    Jag flashade med Cromwel.

    Det vore jättefint om ni kunde flasha om det (kanske t.om. med en BIOS jag vill ha och bifogar?). Men det är inte mycket till hjälp om jag inte vet vad jag gjort för fel eftersom jag då förmodligen gör om samma fel igen.

    Chippet verkar funka eftersom cromwell-biosen startade utan probs (tills jag flashade över den) och jag kan ju starta med chippet avstängt (eject).

    För att inte sabba till det igen. Kan jag boota i bank 0 (cromwell) och starta upp flashdisken, switcha över till bank 1 och sedan i med BIOS-skiva?

    Funkar M8_16 bättre på en 1.6 box än M8Plus_16?

  6. #6
    Registrerade
    Apr 2001
    Från
    Uddevalla
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    Jag har ett DuoX 2 Cromwell/FlashBios modcip.

    Jag har misslyckats med att Flasha Bank 1 (FlashBios), så nu startar det inte upp som det ska (Blinkar och Stänger på och av vid uppstart). Bank 0 (Cromwell) startar som det ska.

    Q. Kan jag starta upp på Bank 0 (Cromwell) sätta i någon form av CD skiva låta CD skivan ladda och sedan VÄXLA över till Bank 1 och Flasha om Bank 1?????

    Q. Hur ska jag gå till väga

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Ja det skall gå precis som du sa, ha bioset på en skiva döp det till Bios.bin (512k) lägg på ngr MP3 filer för utfyllnad bränn på en CD-RW skiva.

    Har du satt in ngn SD3.7rc8 CD i DVD på boxen, för du har ju ingen Evoxdash på boxen som kan startas upp med det flashade bioset, prova sätta i SD CDn om det blir samma resultat annars flasha om.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  8. #8
    Registrerade
    Apr 2001
    Från
    Uddevalla
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    Är det så här man ska göra?

    1. Starta upp Bank 0 (Cromwell)
    2. Mata in SD3.7rc8 (CD-RW)
    3. Låta Disken ladda meny
    4. VÄXLA till Bank 1
    5. Ta ut SD3 och sätta i BIOS CD-RW skiva
    6. Välja Flasha Bios i menyn

    Är det så här förfarnadet ska se ut?

    Tacksam för svar med ev ändringar.

    //Kim

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Funkar SD när du gör det på det viset då?

    1. Starta upp Bank 0 (Cromwell)
    3. VÄXLA till Bank 1
    3. Sätt i BIOS CD-RW skiva flasha
    4. Mata in SD3.7rc8 (CD-RW)
    3. Låta Disken ladda meny gör vad du skall
    5. Ta ut SD3 boota om
    Last edited by pege63; 2005-01-26 at 10:19.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  10. #10
    Registrerade
    Apr 2001
    Från
    Uddevalla
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    På punkt "2" tror du verkligen att jag ska flasha innan jag växlat över till Bank 1???

  11. #11
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    starta upp bank0
    switcha till bank1
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  12. #12
    Registrerade
    Apr 2001
    Från
    Uddevalla
    Inlägg
    19
    Respekt
    0

    Lightbulb Ny Teori / Idé

    Jag var precis inne i Download mappen och såg linux-programmet e_u_r_a_s_i_a Bios Pro generic flash disc. Eftersom Bank 0 är Cromwell så misstänker jag att jag måste använda detta linuxbaserade program för att Flasha om Bank 1.

    1. Starta igång Bank 0
    2. Mata in CD-RW skiva med "e_u_r_a_s_i_a Bios Pro generic flash disc"
    3. Låta allt ladda klart
    4. Växla över till Bank 1
    5. Mata in CD-RW skiva med nytt 512kb BIOS.BIN (+ ev.dummyfile 101m)
    6. När flashningen är klar stängs XBoxen av (Misstänker jag)

    pege63 har varit mycket hjälpsam idag med att svara på mina inlägg, Tack. Fortsätt gärna svara

    Jag vet att många andra ägare av DuoX har haft detta dilemma. Så jag vill gärna att ni delger mig era lösningar som har fungerat för er samt VARNA mig om min teori ovan är helt fel.

    //Kim

  13. #13
    Registrerade
    Apr 2001
    Från
    Uddevalla
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    YES !!! Det har löst sig kanonfint för mig. Denna metod fungerade till 100% för mig!!!

    1. Starta igång Bank 0 (Cromwell Linux Bios)
    2. Mata in CD-RW skiva med "e_u_r_a_s_i_a Bios Pro generic flash disc" inkl dummyfil på 50mb
    3. Låta allt ladda klart
    4. Växla över till Bank 1
    5. Mata in CD-RW (Jag använde CD-R) skiva med nytt 512kb BIOS.BIN (+ ev.dummyfile 101mb)
    6. Bank 1 flashas (RÖR INGENTING)
    7. När flashningen är klar stängs XBoxen av.

    Jag har nu startat upp DuoX 2 Cromwell med Bank 0 (Linux Bios). Matade in en CD-RW skiva med E_u_r_A_s_i_a Pro Generic Flash Disc v1.2 (inkl dummmyfil på 50mb). När E_u_r_A_s_i_a programmet laddat klart växlade jag över modchipet till Bank 1. Sedan matade jag in ny Bios skiva CD-R med Evox M8 (512kb) samt dummyfil på 101mb. 512mb M8 Bioset gjorde jag med hjälp av EVtool. Sedan var det bara att låta E_u_r_A_s_i_a göra jobbet med att flash om Bank 1.

    Å så skönt !!! :-)

  14. #14
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Yihaaa Grattis kanon, kul att du delar med dig av dina erfarenheter!!!
    Kunskap är makt, man lär så länge man lever, sen bara vet man allt i ande värlen, tro mig jag vet.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Liknande diskussioner

  1. Problem boxen blinkar rött, startar ej!
    By mr.maze in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2004-12-28, 11:58
  2. Blinkar rött, grönt efter installation av SD!
    By deniz7 in forum X-ecuter 2 LITE support
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2004-10-27, 23:53
  3. HJÄLP! BACKUPEN STARTAR INTE!!
    By fabbe in forum Playstation - backup/patchar
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-05-25, 13:09
  4. Metal Gear Solid 2 - startar inte med minneskortet i
    By Hansi in forum Playstation 2 - spelfrågor
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2002-04-06, 11:15
  5. Svart bild, m.m efter installation (Origa)
    By KiDDan in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2002-02-15, 21:36

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •