kan man köpa en ny laser till gamecube från er för min gamecube läser inte skivorna
kan man köpa en ny laser till gamecube från er för min gamecube läser inte skivorna
Det första steget för en falerande laser är att rengöra linsen, det kan göra underverk!
Skulle det inte fungera hittar du tweak-instruktioner >här<
Det sitter en vridpotentiometer på moderkortet under lasern, vilken man kan justera. Du behöver en multimeter (eller motsvarande) för att kunna se vilket motstånd (Ω = Ohm) den ger.
När jag moddade min kub så passade jag på att mäta i förväg för att se vad jag kunde förvänta mig, förrfattaren av inlägget hade själv haft problem med ett värde på 380 Ω mellan de två mätpunkterna han visar i bilder och ställde ned värdet det till 250 Ω för att få den att läsa bra.
Min kub mätte dock 352 Ω mellan de två punkterna, men jag har inte haft några problem (har kört uteslutande Fortis DVD-R 8X 4,7GB. Väntar med spänning på ett moddat GC-lock som rymmer 12cm-discs). Av det jag läst på diverse forum beror motståndet på hur högt volttal som skall pasera vidare till laseroptiken, lägre ohmtal = högre volttal för en laserläsare som behöver "mera juice".
Läste nånstans att en gammal trött läsare ibland kan få justeras upp i volttal (ner i ohmtal), men minns inte var.
Läste dessutom att DVD+R skivor antagligen kan strula en del också, så se till att prova med DVD-R innan du öppnar och skruvar.
Lycka till!
Last edited by maxlabo; 2005-01-30 at 07:42. Anledning: Länkade in bild
Internet users are so fat because they are full of the heaviest element in the universe: Complainium
hej
jag har en liten fråga när man ska ställa in lasern hur kommer man åt punkterna med mätaren man ska väl sätta ihop den så mycket att där är ström i gc.
//mcjagg
Närhelst du löder och fixar med din GameCube ska du inte ha någon nätspänning på, det är ett säkert sätt att lyckas kortsluta någonting.
Motstånd kan man alltid mäta, utan att ha spänning på. Mät mellan de två punkterna bara, helt enkelt.
Lycka till.
(Om du har ett antistatarmband, använd det dessutom. Är aldrig fel! Finns på Clas Ohlson, produktnummer 32-1350)
Internet users are so fat because they are full of the heaviest element in the universe: Complainium
hej
tack för ditt snabba svar jag mätte den och den är ställd på 183 ohm så jag behöver inte justera den ska få chippet idag.så jag löddar dit det ikväll
//mcjagg
men jag har inte chippat mitt gamecube och de funkar inte med orginal spel.
ska jag ändå tessta detta?
Ja, det tycker jag! Värt att kolla vad du har för värden åtminstone.
Att lasern inte läser kan bero på att en börjar bli gammal och lite trött, så lite mer kräm kan göra susen i det här fallet också.
Om du har en orörd kub med problem så kolla din garanti först...
Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...
Håller med helhjärtat! Garanti is KING.Original inlägg av Hansi
nä garantin e inte kvar jag köpte gamecuben när den kom ut.
jag ska kolla om jag kan fixa de
tack för hjälpen
då är det bara och kräma på
Lycka till, berätta sen hur det gick!Original inlägg av matte.90
tycker denna tråd är värd en klistring. många som frågat om detta flera gånger
Det står 170-210 recommended om orginal lasern var på 250
Men min orginal laser stod på 340... vad är då rekommenderat, har min på 170Ohm nu och jag har problem med vissa brända spel... Spelen funkar men sedan kanske efter e 15mins lirande lägger den av och ibland 30mins lirande...
Hej.
Är det fel på min laser?
Min gc läser inte skivorna, den börjar inte ens snurra.
Jag har inte moddat/chippat mitt gc. Är det lasern som börjar bli gammal?
Mvh Norwyn
hejsan
är det nån som har bilder på vilka punkter man ska mäta när man ska kolla lasern
länken fungerar inte i tråden
mvh mcjagg
länken funkar, men bilden är inte uppnåelig...
"pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07
SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
Maxtor D-Max 200gig
v. 1.6 crystal
Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...
Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!
"pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07
Maxtor D-Max 200gig
v. 1.6 crystal
Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!
jag tackar blixten för snabba ryck
//mcjagg
Alla tiders...
Maxtor D-Max 200gig
v. 1.6 crystal
Bookmarks