Visar resultat 1 till 8 av 8

Diskussion: Värme i PStwo m DMS4 & diod-mod...

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    71
    Respekt
    20

    Värme i PStwo m DMS4 & diod-mod...

    Hej,
    jag har samma (tror jag) symtom som i en annan tråd jag såg. Min helt nya PStwo (70004) med DMS4 (ToxicBIOS) och diod-mod beter sig så här:

    Kör en skiva, vilken som helst (original PS2, DVDfilm, bränd eller pressad kopia av något) en liten stund. Ta ut skivan stoppa i en ny, den vägrar starta. Efter en liten stund (vilande eller avstängd) startar skivan normalt och sen går den. BTW det går inte att få PStwo:n att starta in i Browsern heller, d.v.s. det spelar ingen roll om någon skiva är i eller inte när den väl vägrar.

    Går fläkten? Ja. Definitivt. Fr.o.m. några minuter efter boot går den kontinuerligt, ingen aning om det är normalt så.
    Blir den varm? Ja, mer än ljummen. Men inte väldigt varm. Hur varm blir en PStwo normalt (icke chippad)?

    Påverkar DMS4:an och diod-mod:en värmen på nåt sätt? Luftflödet inne i höljet? Det är ju inte gott om plats därinne... Är det bättre att ha den stående vertikalt i detta avseende än horisontellt?

    Borde jag komma in med min PStwo så ni får kolla på den innan något bränns upp eller slutar funka i förtid??

    /M

    PS. Det står i manualen att överhettning kan ske och att då blinkar lysdioden på fronten rött och den startar inte. I det här fallet lyser det grönt med fast sken och sen händer inget mer.

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    71
    Respekt
    20
    Testade lite mer.
    Jämförde med en kompis icke-moddade PStwo. Den blir lika varm (mer än ljummen men inte riktigt varm, till höger) när han kört ~10 min och fläkten går likadant som i min. Provade också dra ur strömmen helt till min när den vägrar starta men det gör ingen skillnad. Så fort den svalnat lite så går det igång igen helt normalt.

    Jag kan inte inse nåt annat än att det har med värme att göra, men eftersom min PStwo inte blir varmare än min kompis, så tror jag just nu att detta beteende har något med chippning/diod-mod att göra. Det kan t.o.m. vara en bieffekt av diod-modden, typ att när konsolen är (normalt) varm och man vill starta om så träder begränsning i kraft och "skyddar" pickupen. Jag antar att den är någon strömbegränsning som isf går över gränsen och orsakar detta fenomen. När ett spel väl går är det inget problem, det stannar aldrig e.d. för jag körde flera timmar igår kväll varvid värmejämvikt för längesen uppstått inne i maskinen.

    Nån annan vars PStwo med DMS4 beter sig så här?

    /M

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det är chippet som tappar takten när det blir så varmt. Vi löser enkelt det problemet genom att sätta ett speciellt "kyl-gummi" på chippet. Har man en slaktad PS2 liggande så brukar man hitta sådant gummi i den.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    71
    Respekt
    20
    Jag lämnade in min PStwo (DMS4 Pro) igen för garantifix av det här värmeproblemet. Hämtade hem den igår igen, satte i ett spel och lät det gå ~1h så jag var säker på att värmejämvikt uppstått inuti maskinen.
    Felet kvarstår exakt likadant som innan Varför testar ni inte ordentligt på varje individ av PStwo när ni ändrar placeringen av chippet därinne och sätter "kylgummi"? Inte alla chip är *exakt* likadana givetvis, det som sitter i mitt är kanske känsligare.

    Det dröjer längre tycker jag innan min maskin blir varm nu, och kanske går det lite fortare för den att svalna också, men det är ju irrelevant för det här felet - allt hänger på hur varmt DMS4:an blir i jämviktsläget.

    Vad är generell status på det här problemet? Jag kan t.ex. tänka mig att DMS4 Lite är enklare - mindre (fysiskt också?) och genererar mindre värme. Det är trångt inne i en PStwo så mycket kan man fatta direkt utan att ha sett inuti en. Finns det en fix/placering som kan antas funka i min maskin också med hög sannolikhet? Är det nån annan med PStwo & DMS4Pro som har samma problem?

    Jag vill gärna bli av med det här beteendet, men om det inte går att fixa det vettigt vad ger ni (PSXcare) för alternativ? Ta bort Pro-chippet och sätta dit ett Lite istället? Jag kunde leva med det, kan vara utan minnet som ger extra möjligheter bara ToxicBIOS 1.x funkar. Rekommenderar ni att jag får leva med detta för att inte onödigt skada eller nöta på PStwo:n med för mycket "fix och don"?

    /M
    --
    PStwo w/ DMS4 Pro ToxicBIOS 1.1

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Ge oss och övriga chippare lite tid att lära oss mer om detta.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    71
    Respekt
    20
    OK, avvaktar så länge.
    Jag är på "Leading edge" här, det har jag fattat. Men iaf inte "Bleeding edge" för allt jag testat funkar 100% förutom detta. Det tar inte mer än 5 min för att det ska svalna så att booten funkar igen, kanske mindre. Har inte testat tiden, men tänkte väl göra 1 test varje gång jag stänger av efter en spelsession hädanefter. I'll let you know.

    /M

  7. #7
    Registrerade
    Feb 2003
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Var kan man köpa de här "kylkuddarna" från tex elfa?

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    71
    Respekt
    20
    Tyvärr, det vet jag inte. Kan inte säga att jag är spec intresserad av detaljerna runt detta, men vad jag förstått är det "fästkuddar" för elektronik av ett material som leder värme hyfsat. D.v.s. en komponent som blir varm får sin värme bortledd bättre.

    /M
    --
    PStwo w/ DMS4 & ToxicBIOS 1.1

Liknande diskussioner

  1. Om RGB mod
    By CatFur in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2003-04-14, 20:51
  2. Messiah tillgång samt rgb mod ?
    By nirre in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2002-09-26, 17:09
  3. lusifer mod
    By Lynx in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2002-05-09, 22:39
  4. Lusifer mod??
    By Bullit in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2002-04-08, 17:47
  5. Defekt Diod i Nätdel
    By ROBIN in forum Playstation - Övrigt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2001-11-29, 22:02

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •