Visar resultat 1 till 3 av 3

Diskussion: Hur veta BIOS om "unknown" i evox?; byta HD-problem.

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    2
    Respekt
    0

    Hur veta BIOS om "unknown" i evox?; byta HD-problem.

    Tjena. Gå direkt till frågorna där nere om det ser för långt ut :-)

    Fick just hem min xbox efter chippning hos psxcare. Jag hade en originaldisk i som det är missljud från, och hade egentligen inte velat använda den disken såklart, men jag glömde ta ur den och ta med en annan. Ett duo-x2 chip sitter i nu, och evox-menyer etc. är förinstallerat från superdisc 3.7.

    Men jag tänkte att det vore bra att byta ut denna missljudande disk, och fick en annan originaldisk på ca 8 Gb av en polare (Seagate). Jag har en dvd med superdisc 3.7 rc8 som bootar upp när min missljudsdisk sitter i boxen, så den fungerar ju åtminstone med den disken. Jag har även enligt den guide som finns här på forumet (som iofs gäller byte till större disk) säkerställt att systemklockan är ställd innan jag testar att byta till en annan disk. Samt att den nya disken är satt till master. (Har även testat cable select.)

    Men det fungerar inte att boota upp superdiscen ändå. Enligt guiden ska man testa ett antal gånger om det är problem, och helst med flera skivor brända i olika hastigheter, vilket jag gjort. Slutläget blir felkod 14, vilket antyder problem att hitta en dashboard vad jag förstår.

    Saken är den att det står i guiden att vissa BIOS har problem att boota upp tomma diskar. "Dåliga BIOS är t.ex. X-ecuter 2 4974". Men så till frågorna då:

    Fråga 1. Hur tar man reda på vilket BIOS som är installerat när det står "Unknown" överallt i evo-x eller ms-dashboard? Psxcare kanske alltid installerar "det senaste", men vad är det då i så fall?

    Fråga 2. Om det är ett "dåligt" hur ska man då byta ut HD:n? (Jag anar att flasha om BIOS är lösningen, men jag vet inte hur man gör det, och undviker helst det.)

    Fråga 3. Något tips på hur jag ska få igång superdisc efter att jag har satt i min nya HD? Se problemen ovan.

    Tack för svar! /Petter

    Edit: kanske i fel avdelning, men jag har iaf fått ett duo-x2-chip imonterat, och tänkte att det är relaterat till mina frågor.
    Last edited by p-bone; 2005-01-03 at 22:28.

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Bioset är EVO-X M8PLUS i rätt variant för din xbox.

    En korrekt bränd superdisc lär ju fungera eftersom den faktiskt är installerad en gång...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    OK tack för svaret. Tips till er på psxcare är väl att skicka med en blänkare om vilket BIOS som man får med efter chippning.

    (Sen så märkte jag att disken jag försökte sätta i var kaputt, så där löste sig det iaf.)

Liknande diskussioner

  1. Hur får man spel på " F " att fungera?
    By Z i n g o in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-04-28, 21:37
  2. Boxen, chippen EVOx..hilfe...
    By lazer in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-11-29, 20:24
  3. Hur flashar jag min BIOS ?
    By GroGGmanneN.se in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2002-11-26, 15:51
  4. MULTI X PROBLEM
    By JULIA in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2000-12-19, 21:25
  5. Disk bytes problem!
    By kalle in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2000-10-31, 08:16

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •