Visar resultat 1 till 28 av 28

Diskussion: duo-x 2 chip installerat, men vad nu då?

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    6
    Respekt
    0

    Exclamation duo-x 2 chip installerat, men vad nu då?

    Hej alla tok avancerade xbox användare.

    Jag var ner till psxcare i mellandagarna och snackade med en hyvens kille om allt de hör med chip och så där. Jag köpte ett Duo-x2 för en billig slant och fick anvisningar till www.duomod*********.

    Där hittade jag anvisningar hur man löder in prylen, och givetvis så gjorde jag det efter kostens alla regler. Att tillägga så har jag lött mycke i mina dagar så jag är dock inte nybörjare på det.

    Jag har nu installerat dou-x2 chipet. Startar upp på eject, det fungerar fint. Men när jag startar på on/off knappen startar den om 2 gånger innan det snurrar igång. Chippet blinkar som det TYDLIGEN ska och dioderna på fronten blinkar röd/grön . Men va fan, det händer inget mer. Jag kan öppna och stänga cd lucka, men ingen frän upplevelse på rutan liksom.

    Vad är mitt nästa steg. Om jag har Crowwell flash bios inne, vad skall hända i fall jag gjort rätt alternativt fel i detta läge.

    Tacksa om ni kunde förklara lite mer precist.

    Tack på förhand
    Rickard "dumm norrlänging" Ö
    Last edited by Zaik74; 2005-01-04 at 15:20.

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Prova byta till original videokabel om du har t.ex. rgb-kabel.

    Prova ändra på chippets strömbrytare, den växlar mellan cromwell och flashbios.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Hmm, jag har allt i orginal. Chippet blinkar röd/grön i båda lägena. Har mättat upp lödningarna men får utslag på alla.

    Testade nu med en dvd+r image brännd generetic flash bios 1,2 iso. Men inget hände förutom när jag startar spelet med eject så säjer xbox att skivan inte är godkännd

  4. #4
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Alltså. Jag tar det från början.

    Chipet är inlött. testar att starta det på eject. Då får jag orginal Xbox dashboard.

    Startar jag på on/off så startar xbox om 2 gånger snabbt sedan blinkar chippet och dioderna. Men dioderna blinkar växlande grön/rött

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    74
    Respekt
    0
    Jag fick samma fel när jag hade missat en lödning. Ohm-mät dina lödningar!

  6. #6
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Har du lyckats lösa problemet? vi sitter nämligen här med exakt samma problem.. Säg gärna till om du hittar felet, vi har lött om en hel del .. men verkar inte gå frammåt än så länge, nu ska vi prova löda om D0 igen.

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    74
    Respekt
    0
    Som sagt, det är bättre att mäta upp än att sitta och chansa och löda om igen och igen och igen. För pinheadern så kan ni följa tråden på moderkortet och mäta mellan den och ovansidan på pinheadern. D0 jämför ni med att sätta ena på chipet samt andra på en alternativ D0, då vet ni att den är ok och samma med BT, det finns även alternativa BT punkter.

  8. #8
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    157
    Respekt
    21
    Slå över brytaren på chippet till det andra läget....
    Det hjälpte mig när jag hade detta problemet...
    MvH: Tony
    ------------------------
    XBOX 1.6 Crystal,
    Maxtor 250GB
    Samsung DVD-rom
    SmartXX using M8_16 bios
    XBMC as dashboard.
    LCD, ATA100 MOD, NEM-X-IR MOD, SPDIF, S-VIDEO, ILLUMINATON LOGO (BLÅ).

  9. #9
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Hannez: Jag hittade mitt fel. Det hjälpte inte att ohm mäta när man sätter en av kablarna på fel plats.

    Du kan skriva till mig på rickard.osterlind@telia.com så skickar jag vart jag hade mitt problem så får du se om du gjort lika.

  10. #10
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    157
    Respekt
    21
    Skriv det i forumet så alla får nytta av det, kan ju vara någon som bara sitter och läser och inte skriver pga att någon annan redan frågat samma sak...
    MvH: Tony
    ------------------------
    XBOX 1.6 Crystal,
    Maxtor 250GB
    Samsung DVD-rom
    SmartXX using M8_16 bios
    XBMC as dashboard.
    LCD, ATA100 MOD, NEM-X-IR MOD, SPDIF, S-VIDEO, ILLUMINATON LOGO (BLÅ).

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    74
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Zaik74
    Hannez: Jag hittade mitt fel. Det hjälpte inte att ohm mäta när man sätter en av kablarna på fel plats.

    Du kan skriva till mig på rickard.osterlind@telia.com så skickar jag vart jag hade mitt problem så får du se om du gjort lika.
    haha, ja att alla grejjer sitter på rätt plats är ju en förutsättning

    Mitt problem vad löst några timmar efter det uppstod!

    / Hannes

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    11
    Respekt
    0

    Thumbs up Chip som inte startar.

    Jag fick en bild från det ställe där jag har köpt mitt DouX2.
    Där dom sade att switchen är väldigt känslig.
    Mät switchen med en multimeter & se så att den sluter eller öppnar när du byter biosbank.
    Om den inte sluter så bygla switchen till den bank som skall användas.
    Det hjälpte mig att få ordning på mitt chip.
    Jag har en bild på bygling för version 1.1-1.5. men kan inte ladda upp den.

  13. #13
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    Ngn vänlig själ som kan maila kopplinsgschemat till detta DuoX 2 Chip. Det vore hyvens.
    Har hämtat ett chip på psxcare, men glömde, fick inget kretsschema med mig.
    Ngt speciellt man skall tänka på om man har en xbox med detta datum: 2002-11-01

    dipalma10 at ******* dot com


    /M

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    74
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av dipalma10
    Ngn vänlig själ som kan maila kopplinsgschemat till detta DuoX 2 Chip. Det vore hyvens.
    Har hämtat ett chip på psxcare, men glömde, fick inget kretsschema med mig.
    Ngt speciellt man skall tänka på om man har en xbox med detta datum: 2002-11-01

    dipalma10 at ******* dot com


    /M
    http://www.duomod*********/english/main.htm

  15. #15
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    Hur jag än gör visas MS dash när jag bootar med antingen Eject eller powerknappen. Har lött enligt http://www.duomod*********/english/in...duox2_v1.1.jpg men får ej det att fungera.

    Känns som om chippet inte är inkopplat överhuvudtaget.

    Vad kan jag glömt!?

  16. #16
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Om boxen startar upp precis som vanligt med chippet isatt så kolla d0

  17. #17
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    Tack!

    Kan du förklara för mig vad d0 och TB gäller? Är det jord och +5v?

  18. #18
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Förstår inte riktigt frågan, "vad d0 och TB(BT?) gäller? MEnar du vad det är för nåt eller?

  19. #19
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    Exakt. Är dessa jord och +5V? Likaså vad A, B, C, D, E, F, G, H, I punkterna står för? Är detta adress bitar, eller databitar? För att på ett mer begripligt sätt fatta vad man gör, å inte enbart gör ngt i blindo. ;-)

    Iom att Eject eller powerknappen inte ger ngn skillnad, samma default Dash för Xboxen vore det intressant att veta vad som är vad.
    Om det nu inte skulle vara ngn Bios på detta chip, vad skulle resultatet då bli? Kommer det ngn bios med överhuvudtaget på dessa chip, eller måste man Chippa dom för att dessa skall fungera?

    Vill ha Cromwell bios för att kunna köra Linux på denna Xbox, där av köpte jag detta Chipp.

  20. #20
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    Exakt. Men jag menar BT, sorry! Är dessa jord och +5V? Likaså vad A, B, C, D, E, F, G, H, I punkterna står för? Är detta adress bitar, eller data bitar? För att på ett mer begripligt sätt fatta vad man gör, å inte enbart gör ngt i blindo. ;-)

    Iom att Eject eller powerknappen inte ger ngn skillnad, samma default Dash för Xboxen vore det intressant att veta vad som är vad.
    Om det nu inte skulle vara ngn Bios på detta chip, vad skulle resultatet då bli? Kommer det ngn bios med överhuvudtaget på dessa chip, eller måste man Chippa dom för att dessa skall fungera?

    Vill ha Cromwell bios för att kunna köra Linux på denna Xbox, där av köpte jag detta Chipp.

  21. #21
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    47
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av dipalma10
    Exakt. Men jag menar BT, sorry! Är dessa jord och +5V? Likaså vad A, B, C, D, E, F, G, H, I punkterna står för? Är detta adress bitar, eller data bitar? För att på ett mer begripligt sätt fatta vad man gör, å inte enbart gör ngt i blindo. ;-)
    D0 och BT är ju bara styrsignaler till PLD-kretsen på ditt chip... Om du vill göra spänningsmätningar är det ju bara att slå igång boxen och kolla BT (vid ejectknappen mot jord) och sedan jämföra vad du får på chippet (om du tycker att detta skulle ge mer än en vanlig ohm-mätning). De övriga signalerna A,B,C etc är ju del av LPC-BUSSEN där data går fram och tillbaks till kretsen. Om du letar lite på nätet kan du faktiskt hitta inlägg där folk mätt upp spänningar vid de olika punkterna.

    Citat Original inlägg av dipalma10
    Iom att Eject eller powerknappen inte ger ngn skillnad, samma default Dash för Xboxen vore det intressant att veta vad som är vad.
    Om det nu inte skulle vara ngn Bios på detta chip, vad skulle resultatet då bli? Kommer det ngn bios med överhuvudtaget på dessa chip, eller måste man Chippa dom för att dessa skall fungera?

    Vill ha Cromwell bios för att kunna köra Linux på denna Xbox, där av köpte jag detta Chipp.
    Förutsatt att cromwell ligger på den bank du valt... Kolla BT-signalen (lödningen vid ejectknappen). Den sitter lite taskigt till när man sätter tillbaks DVD-spelaren... Om den lossnar blir resultatet just som för dig.

    /frknik

  22. #22
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    143
    Respekt
    21

  23. #23
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    Tack.
    Har en Xbox från 2002. Har kollat denna på Xbox-linux(manuellt), samt en länk som jag hittade på Xbins(där man fyller i serie nummer), och det är en 1.1 som jag har.

    Skall kolla mer ikväll efter att jag kommer hem från jobbet.

  24. #24
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    Red face Samma problem

    Jag har samma problem med att min 1.6 box startar om ett par gånger innan det blir helt svart, chipet blinkar rött som det tydligen ska. Ändrar jag bank till 0:an startar boxen om ett par gånger och sen dör den. Efter dessa omstarter måste jag ställa klockan om jag startar med Eject-knappen.

    Jag har verifierat lödningarna ett antal gånger. De är RÄTT. Den ända punkt jag är lite osäker på är kabeln som går till pinne F. Jag värmde lite för mycket på den så lödön blev lite förstörd. Finns det någon alternativ punkt som jag kan mäta mot?

    Angående newbees länk ovan: Betyder detta att jag måste flasha chipet före montering?

    Tacksam för hjälp.
    Last edited by Mattaz; 2005-01-19 at 13:01.

  25. #25
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    47
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Mattaz
    Jag har verifierat lödningarna ett antal gånger. De är RÄTT. Den ända punkt jag är lite osäker på är kabeln som går till pinne E. Jag värmde lite för mycket på den så lödön blev lite förstörd. Finns det någon alternativ punkt som jag kan mäta mot?
    Det är ganska enkelt att följa ledningarna ut från de olika "lödöarna". VÄlj bara två punkter med anslutning till de du lött på och ohm-mät dessa.

    Citat Original inlägg av Mattaz
    Angående newbees länk ovan: Betyder detta att jag måste flasha chipet före montering?
    Tacksam för hjälp.
    NEJ. Jag vet faktiskt inte varför Hansi skrev att Cromwell inte fungerar med 1.6 (han kanske refererar till någon äldre version?!). I de 1.6 boxar jag chippat (inte lika många givetvis) har det fungerat bra. Om inte Cromwell fungerar finns ju fortfarande Flashbios.

    /frknik

  26. #26
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Tack för ditt svar.

    Jag gjorde en liten uppdatering av mitt inlägg. Det ska vara stift F. Denna går till en punkt på kortet som är en genomföring till den andra sidan på kortet, och vad jag kan se så kommer den upp under en krets. Detta gör att det inte är så enkelt att följa den.

  27. #27
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    47
    Respekt
    20
    Tja. Om du verkligen misstänker att själva lödön kanske inte har kontakt med kretsen och att det är därför chipet inte fungerar finns det bara ett alternativ: Ta reda på om det verkligen är en skada.

    1. Testa ALLA ben på den kretsen ledningen kommer upp under och se om de har kontakt med den punkten. För du kan vara 99,9% säker på att ledningen går till ett av benen. Om du nu får kontakt vet du att det inte är någon fara.

    2. Om det inte fungerar måste du försöka frilägga en del av leadren den så att den går att skarva till rätt punkt... Kontrollera sedan enligt punkt 1 att ditt arbete lyckats.

    /frknik

  28. #28
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Nu är boxen igång!!!!

    Fick hjälp av en kille som monterat många chip. Han hittade inte heller något fel så han provade att byta chipet, och vips så startade boxen som den skulle. Kul att man suttit och felsökt lödningarna i timmar :-(

Liknande diskussioner

  1. Hjälp, Vad har jag för chip ?!?!?!
    By jorewe in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2004-01-23, 02:36
  2. Vad är det för chip?
    By Bira in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2003-05-05, 16:57
  3. byte av chip? pris?
    By novastar in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-05-01, 18:17
  4. Vilket chip?
    By camilla in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-03-07, 18:50
  5. ljud men svart bild
    By Napix in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2003-01-31, 02:52

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •