Visar resultat 1 till 25 av 25

Diskussion: Flasha om med Aladdin Programmerare

  1. #1
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    45
    Respekt
    21

    Flasha om med Aladdin Programmerare

    Hej På Er,

    Har glad lyckats smocka in fel BIOS initialt i Spidern - så jag har införskaffat en Aladdinprogrammerare men lyckas inte få mjukvaran att hitta chippet.

    Är det nån som har lyckats flasha om med AP och i så fall hur ?

    Hansi hävdar ju i flera trådar att det ska gå - men int för mig...

    Tack för svar

  2. #2
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    45
    Respekt
    21
    Hittade själv svaret på min fråga - om man följer instruktionerna till punkt o pricka här http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=18086 så funkar faktiskt.

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Hej Skinnerbox

    Garttis.

    Men jag får det inte att funka.
    Hur gjorde du med Pin25 och BT.
    Finns det någon BT på Spiderchippet och var sitter den då?

    MAX

  4. #4
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    45
    Respekt
    21
    Man behöver inte pyssla med Spider som med aladdin - du sätter bara fast det på programmeraren

    Gör så här-

    1.Starta upp Aladdin Live på din dator

    2. Anslut programmeraren med Spider fastsatt (så det pekar bort från proggarn) och usb kabeln fast i programmerarn

    3. Anslut till sist USB kabeln till datorn.

    Vips så funkar det (device detected) - eller gjorde i a f för mig.


    Efter att jag lyckats flasha om BIOS hade jag istället av ett av de förbannade små spindelbenen. Jag lödde dit en bit E-sträng 0.10 egentligen till min akustiska gitarr och det funkade faktiskt. Känner mig som en riktig MacGyver.

    Lycka till med flashandet - jo jag körde M8 16 bioset och det funkade bra med Boxen som är 1.6 - däremot ville den inte lira med det ex av M8 plus16 jag hittade.

  5. #5
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    2
    Respekt
    0

    Unhappy Funkar det?

    Hej! Så du menar att det går att programera om SPIDERCHIP med en Aladin-programerare? Men ska man verkligen behöva köpa en sån, tycker nästan det borde finnas nåt enklare sätt. Typ om man kunde nollställa chipet eller nått. Så man får tillbaka den urspungliga menyn menar jag...

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    70
    Respekt
    20
    nån som vet ska chippet va i boxen eller ska den va utan för???
    mvh mackan

  7. #7
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    45
    Respekt
    21
    A poor dummie - såvitt jag begriper har man genom flasningen "skrivit över" det medföljande BIOS-et med i det här fallet fel BIOS - vilket omöjliggör en "nollställning". Trösta dig med att programmeraren bara kostar dig 50 pix.

    Mackan - om du menar vid omflasning med programmerare var jag tvungen att plocka ur chippet - det var fysiskt omöjligt att sätta fast chippet i proggarn - och den sen i datorn - med chippet är kvar i boxen.

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    70
    Respekt
    20
    hehe jo jag såg det efter skrev det innan ja ens hadde sätt allt :P:P:P så sorry!!!
    men alltså programeraren funkar till chippet eller för ja får det inte å funka
    mvh mackan

  9. #9
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    45
    Respekt
    21
    Ja, det fungerar om man gör precis som instruktionen säger - jag hade ett antal fruktlösa försök också innan - då jag satte i usb först osv - men följ instruktionen så ska det gå. Programvaran har du väl antar jag. Annars är http://www.xbox-scene.com ett säkert kort att leta länkar/tools på.

    Lycka till med dina Spiderchip.

  10. #10
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    70
    Respekt
    20
    hejsan har folt anvisningarna till punkt å priko men funkar fortfarande inte :S:S:S
    blir lite less på skiten :P:P:P
    men ska försöka lite till får hoppas att det funkar snart

  11. #11
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    2
    Respekt
    0

    Thumbs up USB Programmerare

    Var in på spiderchips officiella sida och läste att de snart skulle börja sälja USB programmerare som man sätter in boxen, så att folk varje gång dom ska flasha om inte behöver öppna boxen och hålla på.

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    70
    Respekt
    20
    läste det med men det har ståt där ett litet tag så man undrar när det kommer :S:S:S

  13. #13
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    flasha mitt spider med programeraren nyss, inga problem alls. Gjorde dock megatabben först o trodde att man kunde välja om man skulle köra med usb eller skrivarporten. Efter lite svärord förstod jag sen att BÅDA såklart ska vara istoppade då jag antar att programeraren endast tar ström från usb och själva programeringen går genom skrivarporten

  14. #14
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    en dum liten dum fråga.
    funderar på att köpa ett alladin live programmare.
    är det bara den som man behöver köpa eller är det några kablar eller så man måste ha extra??

  15. #15
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    70
    Respekt
    20
    du får med allt men den programeraren suger om du ska ha tills pider!!!

  16. #16
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    okej, men hur ska jag lyckas flasha om BIOS då? lyckades med superdisc att få in ett nytt BIOS, men tydligen var det helt fel, för nu vägrar den starta upp när spidern är aktiverad, boxen startar 3 ggr, för att sen bara hamna i blinkande grönt/rött.

  17. #17
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Aladdinprogrammeraren fungerar alldeles utmärkt, lalamacblablablabla verkar vara den typen av person som slänger ut sig att både det ena och det andra suger utan att ha något att motivera uttalandet med.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  18. #18
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    aah, okej, men då får det bli en sådan, för det finns väl inget annat sätt att få igång det annars....

  19. #19
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Nu har jag fått hem programmern, håller på att flasha om och håller tummarna för fullt.
    berättar resultatet senare ikväll.

  20. #20
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    70
    Respekt
    20
    jadu det funkade i alla fall inte ´på NOGON spider 1.1 i alla fall å ja har testat minst 9 st!!!

  21. #21
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Jippi, det funkade klockrent, första flashningen misslyckades, men då tror jag det var fel på BIOS filen jag laddade, så tog en nyare version av den biosen, plugga in rasket och vips, det funkar.
    kör med spider 1.0 tror jag det är. kontakten för on/off knappen pekar uppåt, inte bakåt från chippet sett.

  22. #22
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    2
    Respekt
    0

    Fungerar inte???

    finns det någon som har lyckats flasha ett spiderchip v1.1 med en aladdin live programmer? I så fall är jag intresserad av att veta hur ni gjorde.
    Tacksam för svar

  23. #23
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Verkar som om spiderchip v1.0 använde 49lf020 minnen och v1.1 använder 49lf020A

    Det kan isåfall innebära att det inte går att använda aladdin live proggaren :-(
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  24. #24
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    då har jag alltså beställt en programmerare helt i onödan?
    Ni borde kanske inte skriva att den fungerar till spiderchip om den inte fungerar till v1.1

  25. #25
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Japp, kom ju precis på att det nog inte fungerar längre.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. Bootscreen och livespel, med Aladdin?
    By Devion in forum Aladdin Advance Support
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2004-11-12, 07:38
  2. HANSI m.fl: För att spela min back-ups måste jag boota med samma spel fast ORGINAL.
    By koopatrooper in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-05-18, 01:32
  3. Problem med SCPH-7002
    By Egge in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-01-08, 12:45
  4. Neo 2.2 med AR2 - timing för att trycka på X?
    By eastrom in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2002-06-11, 00:27
  5. Import Spel Med Neo 2.2 å AR2
    By DunderKlumpen in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2002-03-04, 11:15

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •