Visar resultat 1 till 8 av 8

Diskussion: Lödning

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    17
    Respekt
    0

    Lödning

    Hej alla
    Nu är det så här att två killar till min arbets kompis lämnar in 2 x-box till mig då dom har misslyckas att löda dit sina chip (då jag har ett duo-x2 skriver jag här) dom hadde andra chip .

    Lödning = Värme inte tryck

    varför skriver jag det här jo dessa två killar hadde förstört sina moderkort (nästan bara att kasta), och det verkar som folk löder dit sina chip själv vilket oftast går bra men då ni löder tänk på att ALDRIG trycka med lödkolven .
    har ni problem rengör lödspetsen det går bra att ta mammas disktrasa och blöta den lite doppa spetsen i den och den blir ren och fin, då brukar det gå bättre .

    håll en stund och sen tillför lödtenn(använd gärna 0.3 mm's lödtenn med lite silver i) på ytan inte på pinne eller kabel och se till att det flyter ut både på ytan(pad,viahål,saker som sitter fast i moderkort) och pinne,kabel

    så slipper ni ohm mäta (vilket är det dummaste jag hört kan man inte löda så bör man inte chansa ,vilket man gör om man ohm mätar efter åt. Det är bättre att träna först på något typ pappas dator).

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    74
    Respekt
    0
    Xboxarna håller ju för massa, vet inte vad de håller på med som lyckas göra sönder dom. Jag hade lött i 10 min innan jag chipade min första xbox och det gick utan problem.

    Bara lägga spetsen mot disktrasan? Ska prova det nästa gång, har haft problem med skitigt spets.

    Vad är det för fel med att ohm-mäta? En gång när jag skulle löda dit en pinheader så vägrade lödtennet att lägga sig nere vid ytan mot moderkortet, det blev hela tiden som en boll ovanpå pinnen. Det syntes inte så jätte tydligt men jag hittade felet genom ohm-mätning.

    / Hannes

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    jaha det det jag menar ett tydligt exempel på folk som "kan" löda ! nu är jag lite ironisk men ett litet tips fluss är något som man kan använda försök få tag i vatten lösligt då det är lättare att tvätta bort då man inte vill att det ska vara kvar .

    ohm behöver man inte göra om man har lött riktigt

    jag skulle kunna göra en manual om hur man bör löda om det är någon som är intresserad ?

    felet du gjorde när du gjorde när du fick en boll på pinnen var att det blev varmare i pinnen än nere på kretskortet och kan beror på att det finns jord lager i mönstret eller så höll du lödkolvens kontakt yta på pinnen .

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    74
    Respekt
    0
    Jag anser fortf. att det kan vara bra att ohm-mäta om man är osäker. Man behöver inte va duktig på att löda för att chipa en xbox så därför är det många okunniga som gör det och det verkar som de flesta lyckas. För att veta att det garanterat inte är chipet det är fel på(vilket jag hört att de varit på många de senaste) så är det bra att ohm-mäta innan man skickar tillbaka chipet.

    Manualer är alltid bra, fast psxcare kanske blir sura när dom inte får några kunder

    / Hannes

  5. #5
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Hermolenko: Det absolut bästa är inte att värma på stället (pinnen eller padden).
    1. Pasta på lödstället/na.
    2. Tillför lödtenn på kolven, mängd efter behov. Så det formas en liten boll med tenn på lödpetsen.
    3. Lägg kabel på padden och doppa ner lödspetsen i en halvsekund, pastan gör att tennet flyter ut som det ska.

    På det sättet slipper man hålla på att värma på moderkortet så länge.

  6. #6
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    45
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Hermolenko
    jaha det det jag menar ett tydligt exempel på folk som "kan" löda ! nu är jag lite ironisk men ett litet tips fluss är något som man kan använda försök få tag i vatten lösligt då det är lättare att tvätta bort då man inte vill att det ska vara kvar .

    ohm behöver man inte göra om man har lött riktigt

    jag skulle kunna göra en manual om hur man bör löda om det är någon som är intresserad ?

    felet du gjorde när du gjorde när du fick en boll på pinnen var att det blev varmare i pinnen än nere på kretskortet och kan beror på att det finns jord lager i mönstret eller så höll du lödkolvens kontakt yta på pinnen .
    Jag skulle uppskatta en lödningsmanual! Har köpt ett kit med lödgrejjor nu o det vore ju kul att kunna använda det, även till annat än XBOX.

  7. #7
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    155
    Respekt
    20
    va ska man använda för kabel när man ska löda då?

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    217
    Respekt
    20
    Kynar...enkeltrådig kabel.

Liknande diskussioner

  1. Problem efter lödning
    By activegen in forum X-B.I.T. support
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2004-11-03, 20:49
  2. Frågor innan lödning...
    By mikey_johansson in forum Aladdin Advance Support
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-10-20, 11:55
  3. Lödning av DMS3
    By smygarn in forum DMS3, DMS4 lite, DMS4 PRO
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-02-10, 22:52
  4. lödning?
    By orcko in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-02-07, 22:46
  5. Lödning
    By Hansi in forum FAQ / Vanliga frågor och svar
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-05-04, 08:18

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •