Visar resultat 1 till 15 av 15

Diskussion: PS Two Med DMS4 LITE

Registrerade
    Jan 2005
    Respekt
    0

PS Two Med DMS4 LITE

Jag har en liten fråga som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.
    1. Om jag skulle köpa ett PS TWO med inbyggt DMS4 LITE chip hos er , är det då med den snaste Toxic Biosen inlaggd då , så att jag kan spela brännda spel och se alla filmer?

2. hur uppdaterar man Biosen själv ? , måste man ha en sladd via datorn till PS Two?

Registrerade
    Dec 2004
    Från
    Stockholm
    Respekt
    20
    1. Ja, antingen är det ToxicBIOS 1.0 eller 1.1. Själv vet jag inte om de lägger in 1.1 numera, tror att i dec 2004 var det 1.0 de lade in per default. Eftersom lagen som kommer att i praktiken förbjuda sådana här HW modifieringar som tillåter att man kör brända backuper "hur-som-helst" är försenad, så tror jag att PSXcare fortsätter att lägga in ToxicBIOS (inte ToxicOS) tills det s.a.s. är stopp-

2. Man bränner en ISO-image på en bra CD-R, stoppar in den in PStwo och bootar. Följ bara instruktionerna. Man måste inte ha någon sladd till någon dator.

/M
    Last edited by var3gen; 2005-01-06 at 23:06. Anledning: Wrong info!

Registrerade
    Jan 2005
    Respekt
    0
    ok , tack för det svaret , men som ni kanske förstår så är jag mycket ny på det här området och jag har tänkt mig att köpa mig ett PS Two (med chip) o en DVD Brännare.
    1. finns det några speciella DVD Brännare som är extra bra , eller är det något som man ska tänka på vid in handlandet av både DVD-Skivor och brännare ?

2. vad är det för skillnad på ToxicBIOS och ToxicOS !?

Registrerade
    Nov 2003
    Från
    Göteborg
    Respekt
    23
    köp en brännare som både bränner + och - skivor
    "Alla vill leva länge... Men ingen vill bli gammal.."

Registrerade
    Jan 2005
    Respekt
    0
    "Från och med 2005-01-01 kommer DMS4 chippade PS2 levereras med chippens officiella firmware där alla funktioner för att starta kopierade spel är spärrade. Vi kommer inte kunna ge support för chip som kör t.ex. "TOXIC BIOS" eller liknande med dessa spärrar borttagna."

Har det trädit i kraft ? , eftersom man fortfarande kan tanka Toxic Bios från erat forum ? , så jag undrar fortfarande om man manste läggan in Biosen själv eller om 1.1 redan är inlaggt när man köper en "färdig PS Two" ?

Registrerade
    Dec 2004
    Från
    Stockholm
    Respekt
    20
    Det har inte trätt i kraft ännu vad jag minns att Hansi har skrivit här. Lagen som implementerar det här EU-direktivet (vilket det nu är, jag vet inte) är tydligen försenad så kanske 6 mån till eller så kan/kommer PSXcare att leverera chippen med ToxicBIOS (troligen) i.

ToxicBIOS 1.1 var inte i DMS4 Pro i mitten av dec 2004 iaf, så mycket vet jag. Det var 1.0 då.

Om man skall köpa en brännare som klarar både +R och -R kan jag rekommendera LG (LD-DT-ST), t.ex. LG GSA-5120D som jag har. Just den modellen har lite trassel med DL-skivor ännu men det löser sig nog med FW uppdatering snart skulle jag tro. Själv är jag inte intresserad av att joxa med DL ännu i vilket fall så...

/M

Registrerade
    Jan 2005
    Respekt
    0
    tack för alla fina svar var3gen , men nu vill jag gärna veta vilka skivor man ska köpa o bränna ner spelen på och vad är bäst att bränna spelen på + eller - ? ( jag vet inte vad det är för skillnad på +/-) , jag hade tänkt att köpa en NEC 3500 eller vad den hette.

Men nu vil jag gärna att någon som har hand om affärerna på den här sidan svar med ett säkert svar ( annrs blir det ingen affär här ) får man med Toxic Bios 1.1 i PS Two som man köper av er färdig chippat ?

Registrerade
    Nov 2003
    Från
    Göteborg
    Respekt
    23
    du får prova dig fram med olika skivor för att få reda på vad den klarar av
    +,-,r,rw
    "Alla vill leva länge... Men ingen vill bli gammal.."

Registrerade
    Nov 2003
    Från
    Göteborg
    Respekt
    23

Registrerade
    Mar 2002
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av HAP
    tack för alla fina svar var3gen , men nu vill jag gärna veta vilka skivor man ska köpa o bränna ner spelen på och vad är bäst att bränna spelen på + eller - ? ( jag vet inte vad det är för skillnad på +/-) , jag hade tänkt att köpa en NEC 3500 eller vad den hette.

Men nu vil jag gärna att någon som har hand om affärerna på den här sidan svar med ett säkert svar ( annrs blir det ingen affär här ) får man med Toxic Bios 1.1 i PS Two som man köper av er färdig chippat ?
    NEC ND-3500 är en bra brännare och är dessutom också en mkt bra, stabil & snabb DVD-läsare (vilket inte de äldre NEC brännarna var) även på DVD-video med firmwaren med rip-lock borttaget. Den nyare ND-3520 antar jag är minst lika bra samt bränner DL & DVD-RW lite snabbare.
    LG GSA-5120D är nog inte den bästa brännaren att rekommendera om du inte är ute efter en extern brännare med USB & firewire koppling. LG GSA-4120D är samma brännare men intern men den är ju inte lika snabb som t.ex. NECn.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

Registrerade
    Dec 2004
    Från
    Stockholm
    Respekt
    20
    Ang. LG GSA-5120D så är det sant som danne.sk säger. Den är inte snabbast, och just denna modell är extern (USB2.0, IEEE1394) vilket var det jag ville ha. Flytta mellan MS Windows, Linux, Solaris :-) Dessa LG heter "Super Multi" nånting och var tidigt ute med det om inte först t.o.m., och klarar alla formaten (+, - och RAM, även om det sista är något obskyrt...)

NEC ND-3500 är billigare och snabbare (16x för både +R och -R). Kanske inte så snabb att läsa som Toshiba-läsarna, men...:-) och kan bränna både + och -. Men inte DVD-RAM vad jag kan se. Det har man givetvis ingen nytta av m.a.p. PS2. Så köp du en NEC ND-3500 eller 3520, det verkar bra.

Hur snabb en brännare är på att skriva DVD+-R är inte så intressant dock tycker jag, jag bränner PS2-backuper i 2x alltid. Det blir bäst kvalitet på dem då, det märks när man kollar skivorna sen. Hur mycket detta märks beror på brännaren och vilket märke på media det är.

Jag kan rekommendera Verbatim DataLifePlus (ganska dyra, men har låga felfrekvenser) samt Traxdata. Både + (som egentligen är RICOH media) och - är bra, funkar bra såvitt jag har erfarenhet av i PS2 (39004) och PStwo (70004).

BTW: PSXcare sade till mig vid ett tillfälle att Memorex DVD+R skall undvikas för PStwo. Jag har faktiskt testat att köra någon backup jag redan hade på Memorex DVD-R i min PStwo, och den verkarde funka OK men varför ta risken...

/M

Registrerade
    Dec 2004
    Från
    Stockholm
    Respekt
    20
    Ett påpekande ang nya PStwo (SCPH-70004) och DVD media.
    PSXcare har sagt till mig mer än en gång att det är bäst att undvika DVD+R i den modellen. Det sliter enligt dem mindre på lasern med DVD-R. Exakt hur man kan veta det vet jag inte, men inte omöjligt har de kört olika skivor samtidigt som de mätt på komponenterna runt lasern.

Så har man en ny PStwo med DMS4 är isf det bästa att använda Verbatim DataLifePlus eller Traxdata DVD-R. Detta även om det funkar med DVD+R skivor också.

/M
    Last edited by var3gen; 2005-01-08 at 15:18. Anledning: Felstavning :-(

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Vi säger så mycket verkar det som... jag tror inte +R gör någon skillnad, men vi själva använder bara -R till ALLT. RW skall du aldrig stoppa in i en ps two.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Dec 2004
    Från
    Stockholm
    Respekt
    20
    Säger(!) du det :-) Nå, förvisso har jag själv inte märkt att +R skulle vara svårare för en PStwo att läsa. Men! Jag har inte testat och mätt verkligen seriöst så jag kan inte uttala mig egentligen. Jag har stoppat i 2-3 Traxdata DVD+R och har inte på något sätt märkt att 70004:an skulle ha svårt med dem. Vilket inte betyder att det inte är så kanske litegrann i längden...

Det jag hittills gjort är att köra Nero CD-DVD Speed 3.55 "Disc Quality Test" på DVD-R, DVD+R och DVD-ROM (PS2 spel) och skillnader finns men det är det även mellan olika individer av likadana skivor i min DVD-ROM drive (JLMS XJ-HD166S, det är en HP drive) .

Ett "problem" med det här testet är att man inte direkt kan styra läshastigheten till säg max 10x utan den bara ökar hela vägen mot slutet tills driven får nästan lika mycket errors från en pressad DVD-ROM som en DVD-R. När jag får ork/tid/lust skall jag köra mer sådana tester, dessutom är den allra senaste versionen av Nero CD-DVD Speed 3.61 och det fanns förbättringar i just "Disc Quality Test". Sen är det ju det att test i datorns DVD-läsare är inte samma sak som PStwo's optoblock. En tydlig fingervisning om skillnader i läsbarhet (error-rate) mellan olika skivor inkl +R vs -R bör det dock ge.

/M

Registrerade
    Dec 2004
    Från
    Stockholm
    Respekt
    20
    Jag skrev:
    >Hur snabb en brännare är på att skriva DVD+-R är inte så intressant dock tycker jag, >jag bränner PS2-backuper i 2x alltid. Det blir bäst kvalitet på dem då,

Det där får jag nog revidera. Det är inte nödvändigt att alltid bränna i 2x för att få mkt bra resultat. Det beror på hur bra brännare man har. DVD+R är snabbare än -R, en av de nuvarande allra bästa brännarna är den nya LG GSA-4163B (intern IDE-ATAPI) och med bra media blir det *mycket* bra resultat. "Disc Quality Test" i CD-DVD Speed 3.55 ser fantastiskt bra ut - även m 12x speed på bränningen. Man läser då normalt skivan sen i max 4x vid scan, om man är otålig 8x men det blir mer PO errors då och risken för PO faults ökar förstås.

Någon skillnad mellan DVD+R och DVD-R är det, men isf har DVD+R en tendens att vara bättre. Allt enligt div forum på Nätet där folk testar och testar och testar nya brännare med 300 olika media typ...

Om jag skulle köpa en ny DVD brännare nu, skulle jag välja i första hand LG GSA-4163B och i andra hand NEC ND-3520A.

/M

Liknande diskussioner

1. messiah LITE pris???
    By filli100 in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Senaste inlägg: 2004-08-14, 16:53
  2. Min ps2 verkar helt plötsligt ha fått problem med RGB kabeln eller tvns scart? Hansi?
    By Kampfar in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Senaste inlägg: 2003-03-16, 19:32
  3. Problem med SCPH-7002
    By Egge in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Senaste inlägg: 2003-01-08, 13:45
  4. Import Spel Med Neo 2.2 å AR2
    By DunderKlumpen in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Senaste inlägg: 2002-03-04, 12:15
  5. Problem med backupper...
    By Ortopeden in forum Playstation 2 - backup/patchar
    Senaste inlägg: 2001-11-23, 18:06

Bookmarks