Visar resultat 1 till 8 av 8

Diskussion: Kan inte boota från CD/DVD med Xecuter2, svart skärm

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2003
    Från
    Falköping
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    Wink Kan inte boota från CD/DVD med Xecuter2, svart skärm

    Hej på er

    Detta är min sista chans, jag har letat efter lösningen på mitt problem i en mängd forum och på irc, men nu känns det som att jag provat allt utan framgång. Jag hoppas att Hansi ser detta inlägget och kan ge mig lite hjälp. Han verkar kunna lösa det mesta...

    Jag har en XBOX, tror det är version 1.1. Den har 2-3 år på nacken, och för ca 2 år sedan fick jag den moddad. Har inga detaljer om moddningen, men vet att det står Xecuter2 när boxen startar.

    Installerade Xbox Media Center, en av deras tidiga releaser och var nöjd med den, även om bilden var lite halv-dassig. Så till slut ville jag uppgradera. Hittade en torrent med en ny release av XBMC och ftp:ade över den, skrev över alla gamla filer.

    Kopplade ur boxen ur nätverket och gick för att testa den på teve. Funkade klockrent, där var det en ny version helt klart. Jag bläddrade runt lite i menyerna för att leta efter nyheter och skulle testa att byta skin.

    PANG! Allt blev svart på skärmen. Jag försökte använda pilarna för att byta tillbaka, men det hjälpte ju inte. Startade om boxen, fortfarande svart.

    Tog då med den tillbaka till datorn, och då fick jag inte ens den inbyggda ftp-servern att svara. Vet inte om det beror på nån miss jag gjort i nätverksinställningarna, men jag använde en nätverksscanner och kunde inte hitta boxen alls på nätverket.

    Då började jag leta efter info på nätet... Tryck Start+Back på kontrollen tipsade någon om, funkade inte. Bränn en Slayer - skiva sa nån annan. Superdisc var det också många som tipsade om. Läste också att boxen var jäkligt känslig när det gällde CD/DVD-mediat.

    Brände 2-3 CD-R skivor (sony), 2-3 CD-RW skivor (TDK) och 2-3 DVD+R skivor (Verbatim) med lite blandat Slayer och Superdisc. Började sen att prova skiva efter skiva. Försökte väl 5 gånger styck ungefär. Började ana att jag gjort nåt fel, men blev uppmuntrad av andra att försöka igen, för helt plötsligt funkar det tydligen bara.

    Men inte f-n gjorde det det. Blev tipsad om att DVD-R skulle funka.

    Har bränt 8 DVD-R skivor nu (Sony). Bränt både på PC i Nero och på Mac enligt alla konstens regler med låg hastighet och Disc-at-Once.

    Jag har laddat ner iso-images via torrents, packat upp dom och bränt direkt som image. Har inte använt något program för att göra nån s.k. XISO eller nåt annat, eftersom jag fattat det som att jag inte ska göra så...

    Med alla skivor jag bränt får jag samma resultat. Boxen startar och Xecuter2 introt visas, sedan svartnar bilden och håller sig svart svart. Inget ljud eller andra livstecken överhuvudtaget, jag har väntat i 5-10 minuter som mest i tron (förhoppningen) att det var extra trögstartat när det var från DVD:n. Boxens lampa är grön (inget röd-grön blink som skulle indikera fel) och det låter som att DVD-driven (av märket Philips) läser skivan direkt efter booten, men lugnar ner sig sen.

    Ja, där är jag nu... kom att tänka på igår att det kanske är video-läget som växlats över från PAL till NTSC, men det känns ju konstigt att Xecuter2 - introt skulle visas då. Testade i alla fall att bränna en DVD+R och en CD-RW med Enigmah Video Selector och boota från dom. DVD:n var svår att läsa, men det lät som att boxen accepterade CD-RW skivan. Jag tryckte på A och startade sedan om. Men där var samma svarta bild. Testade flera varianter med A-knappen, att hålla inne den i ett par minuter direkt efter boot. Att trycka som en galning i 30 sekunder osv.

    Det är fortfarande svart.

    Allt detta för att jag böt skin i XBMC. Jag kommer aldrig göra det igen.

    Nån av er som råkat ut för samma sak och har några tröstande ord?
    Mvh
    Daniel, extrem mod-rookie

  2. #2
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    När jag har råkat valt ett icke fungerande skin har jag startat med chippet avslaget, gått in i minneshanteraren i xboxdashboard och tagit bort xbmc-"saven"

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2003
    Från
    Falköping
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    Hur stänger man av?

    Hej

    Jag tror inte att jag har nån möjlighet att stänga av chipet... har inte ens sett var det sitter placerat.

    Och om jag lyckas hur ska jag då komma in i dashboarden? Jag har ju bara en formatterad hårddisk i boxen...
    Mvh
    Daniel, extrem mod-rookie

  4. #4
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Du har inte fått några skivor nån annan gång att fungera? Kan vara riktigt svårt att hitta några skivor som fungerar för en del boxar. Enligt min erfarenhet så är det snarare olika märken man ska testa, inte att bränna om på samma sort hela tiden. Fungerar det inte första försöket har det aldrig fungerat för mig.. Nåja om du nu trots allt inte lyckades få nån skiva att funegars skulle jag göra så här:
    1. testa att rycka bort chippet. Om allt fungerar som det ska händer någon utav följande saker beroende på hur allt är installerat på din box. Antingen får du ett felmeddelande under uppstart (kontakta bla bla) eller så startar xboxdashboard.
    2. Om xboxdashboard startade, ta bort saven.
    3. Om den inte startade så blir det jobbigare. Testa först med ett orginal spel så du vet att dvd:n fungerar.
    4.Om den fungerade så vet du att antingen är det fel på bränningen eller så har nått hänt med ditt bios.

    Om du vill testa att byta ut bios kan du använda hot-swap metoden om du känner nån med chippad box.
    Andra förslag skulle kunna vara att om hårddisken är olåst alt. du vet lösenordet så kan du såklart installera om allt på en polares xbox.
    Om det är likadant utan chip så har du nåt annat hårdvarufel, skulle kunna vara fel på eeprommet. Testa att flasha chippet med ett bios som innehåller ett eeprom. Kom ihåg att om disken är låst och du inte vet lösenordet så kan du inte öppna den utan just det lösenordet.

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2003
    Från
    Falköping
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Jag ska försöka lokalisera chipet och rycka det. Xboxdashboard ligger alltså inte på disken eller? För den är ju formatterad...

    Annars tror jag att jag har original-disken kvar
    Mvh
    Daniel, extrem mod-rookie

  6. #6
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Jo Xboxdashboard ligger på disken. Vet inte vad du menar med formaterad riktigt.. Du kan ju inte nyligen ha formaterat den då du har xbmc liggandes på disken så jag antar du menar att du inte lagt in det på den nya disken (vilket jag iaf tycker du ska göra) ...?
    Isåfall så kan du ju alltid testa med orginaldisken.

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2003
    Från
    Falköping
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Jo, det var ju nån som tipsade mig om att formattera disken... hjälpte ju inget vidare. Så den är helt ren. Originaldisken känns ju plötsligt som ett hett tips.
    Mvh
    Daniel, extrem mod-rookie

  8. #8
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Ja ok. Det framgick inte utav dina tidigare inlägg..
    Testa orginaldisken, testa att flasha om, testa att byt märke på skivor (tog mig säkert 5 olika dvd-r märken innan jag hittade nåt som min läsare fungerade bra med) och be en bön. =)

Liknande diskussioner

  1. kan inte bränna cue i cdrwin
    By zelsone in forum Playstation 2 - backup/patchar
    Inlägg: 14
    Senaste inlägg: 2003-02-08, 11:46
  2. vad är aspi? (tack för ditt svar phenomena)
    By sunkis in forum Playstation 2 - backup/patchar
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2003-01-25, 15:55
  3. Svart skärm
    By Akegata in forum Playstation 2 - backup/patchar
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2002-02-09, 17:28
  4. Varför fungerar det inte med clone cd?
    By matte in forum Playstation - backup/patchar
    Inlägg: 11
    Senaste inlägg: 2000-11-24, 18:39

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •