Visar resultat 1 till 9 av 9

Diskussion: köpa kylgummi

Registrerade
    Jan 2005
    Respekt
    0

köpa kylgummi

Jag undrar om man kan beställa med kylgummi om man beställer ett chip av er? Hur mycket skulle det kosta i så fall?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Vi har ont om det just nu eftersom vi tar det från skrotade PS2.
    Vi undersöker om vi kan hitta något vettigt man kan köpa på marknaden.
    Alla tips mottages :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Mar 2002
    Respekt
    25
    Är det kylgummi eller värmeledande tejp? Antar i vilket fall att det finns att tillgå på Elfa.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Länkar emottages tacksamt. Det är kylgummi, men man kan nog använda både det ena och det andra. Sist såg jag teknikerna slänga ett kvitto med något "Arctic silver" (jox som används mellan processor och kylfläns på datorer) på mitt skrivbord.

Jag kanske borde fråga dom vad dom använder nu :-)

...ja, nu använder dom tydligen Arctic silver mellan kylkudden och chippet, då tål ps2:an att stå på 24 timmar i sträck utan att chippet behöver svalna innan omstart...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Den här kanske går att använda till något, tar hem den nästa gång jag beställer från elfa

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage....ok=2008206.htm

får se vad mer jag kan hitta

Registrerade
    Jan 2005
    Respekt
    0
    Tack för tipsen grabbar

Registrerade
    Feb 2003
    Respekt
    0
    Hm värmeledande tejp, vill man verkligen ha värmeledning?
    Jag vet inte men ett material med dålig värmeledning borde väl kyla bättre eller är det chippet som ger ifrån sig värmen självt?

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2019034.htm <- kan det här vara något?

Registrerade
    Mar 2002
    Respekt
    25
    Det man är ute efter är att transportera bort värmen från de varma komponenterna till t.ex. en kylfläns så inte kretsen blir för varm och överhettas. Man skall då se till att man har bra kontakt och värmeledningsförmåga mellan ytorna och då är det t.ex. Arctic Silver kylpasta som Hansi sa eller värmeledande tejp som man använder sig av. Precis som en processor i en dator så vill man leda bort värmen och har man någonting som inte leder bort värmen bra mellan processorn och kylflänsen så blir den överhettad på nolltid medans flänsen är kall.

Jag vet inte riktigt hur gummit i sig kan kyla kretsarna men jag antar att de är till för att leda värmen till en kylfäns eller liknande. Är det själva gummit som är "kylflänsen" så går det inte att använda bara värmeledande tejp då den är till för att skapa kontakt mellan ytor.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

Registrerade
    Feb 2003
    Respekt
    0
    Utförligt svar Danne, jag förstår helt och hållet principen med kylning, inget problem där.
    Jag trodde bara att det var moderkortet som producerade värmen bara inte chippet.
    Ifall moderkortet är kallare än chippet så förstår jag resonemanget.

Att sätta gummi för att leda värme till en kylfläns är ju helt befängt, det fungerar dock bra ifall man är ute efter skärmning av värme, vilket jag trodde man var ute efter.

Liknande diskussioner

1. Måste ha snabba svar! ska köpa massa prylr..IDAG!
    By smeagol in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Senaste inlägg: 2003-01-31, 14:28
  2. Köpa Inte Köpa
    By Jetlimaster in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Senaste inlägg: 2002-10-14, 23:16
  3. vilka spel borde jag köpa??
    By il_Duce in forum Playstation 2 - spelfrågor
    Senaste inlägg: 2002-03-16, 12:31
  4. Vilken ska jag köpa?
    By newbie#1 in forum Playstation produktsupport - övrigt
    Senaste inlägg: 2001-12-07, 11:53
  5. köpa