Visar resultat 1 till 10 av 10

Diskussion: vad för lödutrustning??

Registrerade
    Jan 2005
    Respekt
    0

vad för lödutrustning??

shuu

hur stor spets ska man på lödkolven??
    va för tråd ska man ha??

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    21
    Ju mindre spets desto bättre och max 15W. Det går givetvis med större men har man inte mycket lödvana är det enklare med liten spets.

Tunnt lödtenn är en fördel gärna med fluss i tråden. Jag kör med 0.6 mm.

Registrerade
    Jan 2005
    Respekt
    0
    ok kan du ge tips på nån billig lödkolv??

går det bra med en biltema lödkolv??

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    21
    Köpte min hos *************** för 89 kr. Funkar utmärkt. www.clasohlson.se har säkert nåt som passar också. Om Biltema har en 15W funkar den säkert lika bra. Kolla bara så att det inte är mejselspets.

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    0
    har en jbc advanced... med en spets på 0.2 mm

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    0
    Ett budgetalternativ som fungerar utmärkt är att köra med valfri lödkolv (men större än 30 W blir nog för klumpigt) som man slipar ner spetsen på.
    Lossa spetsen och sätt den i t.ex. en skruvdragare, sen är det bara att slipa den vass och fin mot ett slippapper.

När det gäller effekten; använd en vanlig sladdimmer för att reglera ner den. Fungerar utmärkt! Kombinerar man detta med en billig energimätare så ser man dessutom vilken effekt man använder.
    12 - 15 watt var lagom för mig med en 30 W kolv från Rusta när det gällde dom fina lödningarna, sen när den grövre jordanslutningen skulle lödas drog jag upp effekten till 25 - 30 W.

Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Stockholm
    Respekt
    22
    de är väl inte så bra att slipa ner spetsen eftersom den är belagd så att tennet inte fastnar på den

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av willmans
    de är väl inte så bra att slipa ner spetsen eftersom den är belagd så att tennet inte fastnar på den
    Helt korrekt, plus att beläggningen skyddar kopparspetsen från att "ätas upp" av tennet.
    Beläggningen brukar å andra sidan inte vara särskilt långlivad, iaf inte på mina lödkolvar.. Den skadas lätt och nöts bort.
    Faktum är att den mest är till besvär tycker jag, så den "finessen" slipper jag lätt. Nya spetsar är inte så dyra ändå - iaf inte om vi snackar budgetgrejer från Biltema, Rusta m.m.. En uppslipad spets räcker mer än väl till lödjobbet en chippning innebär.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Tänk på att riktiga amatörer kan läsa det du skriver, filar man spetsen så att den blir vass och inte är så händig i övrigt kan det ju finnas en viss risk att man repar sönder sitt moderkort när man försöker löda sedan...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    0
    Förmodligen är risken för skador ändå mindre med en uppslipad spets än om amatören ger sig på jobbet med 60-wattarens trubbiga spets.. ;-)
    Nej men har man jobbat med elektronik och/eller är kvalificerad för uppgiften så spelar det enligt mig mindre roll om man investerar i en dyr lödstation eller en Biltema-lödkolv som man moddar.. (men riktiga verktyg är såklart aldrig fel om ekonomin tillåter!)

Jag kan i allafall säga direkt att om man inte har god lödvana sedan tidigare så ska man inte ens tänka tanken att försöka chippa själv. Det är i princip dömt att misslyckas då det är mycket som kan gå galet.

Liknande diskussioner

1. vad är aspi? (tack för ditt svar phenomena)
    By sunkis in forum Playstation 2 - backup/patchar
    Senaste inlägg: 2003-01-25, 16:55
  2. Vad gör jag för fel?????
    By dohan4ever in forum Playstation 2 - backup/patchar
    Senaste inlägg: 2002-12-05, 23:15
  3. För jävla dåligt av er!!!
    By rövatov in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Senaste inlägg: 2001-12-10, 19:48
  4. Vad måste man ha för att kunna spela amerikanska mgs2??
    By CiggY in forum Playstation 2 - spelfrågor
    Senaste inlägg: 2001-11-17, 20:18
  5. Multi-X chip för PS ONE
    By Kendo in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Senaste inlägg: 2001-01-02, 21:33

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner