Visar resultat 1 till 22 av 22

Diskussion: Internet dör med box & pc samtidigt

Registrerade
    Jan 2005
    Respekt
    0

Internet dör med box & pc samtidigt

Hej!

Jag har läst igenom flera guider men jag har inte riktigt hittat något bra svar.
    Jag har BBB via fiber, kopplat vanlig rak kabel mellan jacket och datorn och en korsad mellan datorn och boxen. Jag har 2 st nätverkskort i datorn.

När jag startar min xbox så dör internet i datorn av någon anledning. Jag kan lägga in och ladda hem från boxen utan problem men internet är fortfarande dött. Läste i ngn guide att man rekomenderades att använda en router om man hade bredbandsuppkoppling men jag vet inte vad denne grundade detta på.

Så om någon där ute har något/några tips så vore det toppen!

Registrerade
    Jan 2005
    Respekt
    20
    köp en bredbands delare för 300kr!

Registrerade
    Jan 2005
    Respekt
    0
    På vilket sätt ska det göra skillnad?

Nu märkte jag även att jag inte heller kan föra över filer från pc till box. Jag har läst igenom nätverksguiden och allt ska funka, tyvärr inte. Jag har ställt in min ftpklient till passive men det går inte. Får bara följande felmedelande

[L] 200 Port command successful
    [L] STOR 04-blue_oyster_cult-cities_on_flame_with_rock_and_roll-just.mp3
    [L] 150 Opening data channel for file transfer.
    [L] 450 can't access file.
    [L] Transfer Failed!
    [L] PORT 192,168,0,2,4,231
    [L] Transfer Failed!
    [L] PORT 192,168,0,2,4,232
    [L] Transfer Failed!
    [L] PORT 192,168,0,2,4,233
    [L] Transfer Failed!

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Köp en "bredbandsdelare" (router/firewall). Det hjälper.

Döp om ditt onödig_långa_och_krångliga_filnamn_så_mår_boxen_bä ttre
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    May 2004
    Från
    Vårgårda
    Respekt
    21
    Ska man verkligen behöva göra en investering? Min erfarenhet av detta problem är att det uppkom i samma veva som jag installerade sp2. Innan behövde jag inget som delade mitt bredband. Allt fungerade kanon innan uppgraderingen till sp2.

Så nästa formatering blir det bara vanliga xp pro med firefox.
    Hejsan hoppsan !

Registrerade
    Jul 2003
    Respekt
    22
    det ska du ej göra heller om du inte vill, hade samma uppsättning som du innan och allt funkade bra...men om man har en router så är det bekvämmare bara. Kolla så du har rätt inställning bara...sp2 har ganska dum brandvägg, kolla det du

Registrerade
    Jan 2005
    Respekt
    0
    jag har inte sp2, men jag har sygate firewall..jag provade stänga av den men det hjälpte inte så mkt. Jag sitter med en switch nu som jag ska prova så vi får se om 10 min!

Registrerade
    Jan 2005
    Respekt
    0
    Okej, jag har "disable" ena nätverkskortet och jag har internetkabeln in i första porten på switchen, datorkabeln in i andra och xboxen i tredje. Nätverkskortet i datorn lyser, nätverkskortet i xboxen lyser, men "[L] Connection failed (Connection timed out)" i flashfxp. Jag har satt på och av passive mode men jag kommer inte in i boxen. Internet funkar dock nu, så jag är väll halvvägs där antar jag ;-)

jag ska tillägga att nu när jag kör med ett nätverkskort så kan jag inte ställa in ip på det kortet efter som jag får mitt ip via dhpc. Även att jag läst ett antal nätverksguider och alla säger router, inte switch. Men det känns som det inte ska göra ngn skillnad, med tanke på att flera jag känner jobbar switch..
    Last edited by strozzi; 2005-01-31 at 16:48.

Registrerade
    May 2004
    Från
    Vårgårda
    Respekt
    21
    Jag har hållt på i åtskilliga timmar med att försöka få de fungera på sp2, med brandvägg och anslutningar och ipnummer hit o dit men de vill sej inte

Som sagt. nu stundar formatering o jag avstår sp2.
    Hejsan hoppsan !

Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Trollhättan
    Respekt
    22
    Du kör alltså samma som jag.. route:a kortet mellan xbox -> pc.. kika här för mer info http://forums.xbox-scene.com/index.php?showtopic=183856

delen med "route print" och det.

Mvh Markus.
    // MVH sajbermaku

Registrerade
    Jan 2005
    Respekt
    0
    Okej, problemet är löst!

Jag inledde med att köpa en switch men det hjälpte föga. Internet dog återigen när jag hade boxen på. En router däremot löste problemet! Hur/varför problemet uppstod vet jag inte! Om någon vill efterforska i detta så visst!

Så om någon tragglar på med samma problem, köp en router för 350 kr så slipper du dödsångesten och allt annat som medföljer felsökning! ;-)

Tack för hjälpen alla på detta forum!

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    34
    Router/Switch är inbyggda i varandra för hemma användare tex D-Link.
    Routerns uppgift är att överföra data mellan ditt lokala nätverk och Internet.
    Switchen förgrenar ditt lokala nätverk så att du kan koppla flera datorer.

För att kunna koppla in ytterligare datorer i ditt nätverk behöver du alltså ytterligare en hubb eller switch som du kopplar till en av portarna i din bredbandsrouter.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Trollhättan
    Respekt
    22
    Strozzi:

Ja men ifall du skulle ha lyssnat på mig och skrivit dessa i kommandoprompten:

Route print (kolla upp vilket kort som är mellan xbox -> pc)
    skriv Route -p add (ip:t till xboxen) mask 255.255.255.255 (ip:t till gateway:n (nätverkskortet som du har i datorn mellan datorn -> xboxen)) METRIC 1 IF (Interface alltså den siffran som anger kortet som du såg när du skrev ROUTE PRINT.

T.ex så här.

Ställ in ip:t 192.168.0.2, mask 255.255.255.0 på nätverkskortet.
    Ställ in ip:t 192.168.0.3, mask 255.255.255.0 Gateway 192.168.0.2 på xboxen.

koppla en korskopplad kabel mellan dom.

Gå till START -> KÖR -> skriv CMD [tryck enter]
    skriv route print så ser du detta ungefär.
    http://sajbermaku.cjb.net/ SE BILD 1

Det du ska göra är och "route:a" IP:t 192.168.0.3 att den ENBART anropar 192.168.0.3 med det kortet som är kopplat mellan Xboxen och datorn, annars så dör ju internet med det andra kortet ifall den börjar joxa där.

Skriv sedan "ROUTE -P ADD 192.168.0.3 mask 255.255.255.255 192.168.0.2 METRIC 1 IF 3" i mitt fall då (IF 3= där ska ditt kort/nr stå)
    så här ungefär.
    http://sajbermaku.cjb.net/ SE BILD 2

Skriv sedan "Route print" och se att det har lagrats där:
    http://sajbermaku.cjb.net/ SE BILD 3

Sen är det bara och köra på, 100mbps till/från boxen utan att den stör nåt.

Hade du gjort detta skulle du ha sluppit spendera 350 spänn på en Router.. jaja...
    Last edited by Sajbermaku; 2005-02-02 at 16:33.
    // MVH sajbermaku

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    34
    Han skulle ha gått in på fliken avancerat & skrivit in boxens ipnr där i då funkar det som det skall.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Trollhättan
    Respekt
    22
    Räcker tyvärr inte. Du får route:a kortet emot xboxen, I know har samma uppsättning som han.
    // MVH sajbermaku

Registrerade
    Jan 2005
    Respekt
    0
    Synd att jag inte såg det där innan jag köpte routern men det får gå ändå ;-)

Registrerade
    Aug 2004
    Respekt
    21
    Jag gjorde enligt sajbermaku´s guide och det funkar finfint! Nu kan jag köra X-link KAI, iTunes Network share, Workgroup SMB och SMB i nya XBMC (2005-01-15). Hade lite problem med att köra smb share över nätverket men det löste sig när jag stängde av windows inbyggda brandvägg och installerade Symantec´s och lade till xboxets IP i inställningar/undantag. Jag rekomenderar inte att köra helt utan brandvägg!!!

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    34
    Har du en Router med inbyggd branvägg behöver du inte winXPs alls

Registrerade
    May 2005
    Respekt
    0
    Hansi vet du av något vettigt och billigt märke på "bredbandsdelare"??

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Det är väl bara å springa in på siba eller nåt och ta det billigaste dom har. Man lär ju inte behöva något mer avancerat än det billigaste man kan hitta för vanligt hemmabruk, c:a 300-500:-

Själv kör jag en lite fetare dlink (c:a 2-3000:-) med stöd för VPN m.m.

Skall man köra XBOX kan jag rekommendera denna:

http://www.psxcare.com/product.php?xProd=355&xSec=49
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Aug 2005
    Respekt
    0
    Jo, jo med superdisc fungerar det.. men måste formatera hdd då (f då dvs... antar inte, kanske en dum fråga

Registrerade
    Aug 2005
    Respekt
    0
    de här va jättefel postat.. sry
    "Äksäkutor roks mi bocks"

Liknande diskussioner

1. HANSI m.fl: För att spela min back-ups måste jag boota med samma spel fast ORGINAL.
    By koopatrooper in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Senaste inlägg: 2003-05-18, 02:32
  2. Problem med SCPH-7002
    By Egge in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Senaste inlägg: 2003-01-08, 13:45
  3. swappa med vad?
    By PlaYer in forum Playstation 2 - backup/patchar
    Senaste inlägg: 2002-11-06, 23:11
  4. Neo 2.2 med AR2 - timing för att trycka på X?
    By eastrom in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Senaste inlägg: 2002-06-11, 01:27
  5. Import Spel Med Neo 2.2 å AR2
    By DunderKlumpen in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Senaste inlägg: 2002-03-04, 12:15

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner