Visar resultat 1 till 16 av 16

Diskussion: Köpa ny kabel till själva Viperchippet..??

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    20
    Respekt
    0

    Unhappy Köpa ny kabel till själva Viperchippet..??

    Har ett ganska jobbigt problem.. Har alla fall chippat min Game cube och den funkar med orginal spelen jag har.. Men kabeln som går från själva chippet till parallellkontakten är skadad så vipder loader vill inte hitta nånting när jag väl kopplar kontakten till datorn.. nån som vet om man kan köpa nån kabel tex från elfa kanske? som man kan köra med eller blir man tvungen att köpa nytt chip för att få en ny kabel..

  2. #2
    Registrerade
    Jan 2005
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    37
    Respekt
    20
    Hej!
    Det närmaste på Elfa är väl detta: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage....l?dok=9390.htm

    Dock är viperkabeln en 14-polig flexkabel, så du får nog köpa storleken större och klippa bort överflödet. Ta med den gamla kabeln till ELFA så får de kolla på den. Att pynta 600-800 spänn för ett nytt kort är ju vansinne.

    Lycka till.
    Internet users are so fat because they are full of the heaviest element in the universe: Complainium

  3. #3
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Asså den kabel du länkar till är det den du syftar på att man ska köpa.. en 20-polig kabel?.. Och sen klippa bort 6 poler?.. Alla fall så har ingen möjlighet att kunna åka till själva elfa så att dom ska kunna kolla på kabeln.. =/

  4. #4
    Registrerade
    Jan 2005
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    37
    Respekt
    20
    Skulle tippa på att det är ett av de enklare sätten. Ett tips är att maila till ELFA, de är snälla och svarar på alla frågor. Kontaktinfo hittar du på http://www.elfa.se/se/kontakt.html

    Bifoga kort och/eller mått på kabeln och fråga dem om tips om vad du ska köpa. ELFA e dyra men kungar. Däremot är det förstås billigare än att köpa ett helt nytt viperchip.

    Ett ytterligare alternativ skulle kunna vara att söka upp någon lokal dator/skrivar/elektronik-reparatör, som antagligen har sådana kablar som reservmaterial. Kolla Gula Sidorna för att hitta en lokal sådan.
    Internet users are so fat because they are full of the heaviest element in the universe: Complainium

  5. #5
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Orka ta kort ect och skicka in bild=P är väll kanske lättast att köpa 20-polig kabel och "klippa" till den så den passar... =/

  6. #6
    Registrerade
    Jan 2005
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    37
    Respekt
    20
    Visst är det så. Jag resonerade som så att om du inte kan ta dig till ELFA så kommer du antagligen få betala frakt också, då kan det vara kul att vara 100% på att man får det man behöver.
    Internet users are so fat because they are full of the heaviest element in the universe: Complainium

  7. #7
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Hehe jo det är ju klart man vill ha rätt grejer men jag tycker då de ser ut som om att dedär skulle passa så.. När man är allmänt lat eller hemskt lat och bara vill ha grejerna så tar man och köper och testar

  8. #8
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Fick hem kablarna idag betsällde några st ifall man inte skulle lyckats att kapa till dne första.. Alla fall det är ingen skillnad när ja kopplar in det till datorn börjar undra om de kan ha att göra med nånting annat men vet då inte riktit vad?? känns bara så otrloigt jobbigt att det inte ska funka som det ska

  9. #9
    Registrerade
    Jan 2005
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    37
    Respekt
    20

    Strippa porten

    Då kan det vara din parallell-kabel (kabeln mellan datorn och interface-kortet) som inte är "rätt". I vissa kablar (t.ex. null-modem-kablar) är paren vända för att kunna kommunicera. Har sett på vissa forum (även här på PSXCARE.com) att fler har haft samma problem.

    Prova då att göra såhär; ta kontakten som hör till viperchipet, skruva loss de två muttrarna som är på sidorna och ta loss metallblecket. Då borde du ha pinnarna fria. Koppa in denna direkt in i parallellporten på datorn och prova så.

    Jag hade ingen kabel hemma när jag chippade, så jag gjorde så på en gång. Funkade klockers.

    Lycka till.
    Last edited by maxlabo; 2005-02-05 at 14:10.
    Internet users are so fat because they are full of the heaviest element in the universe: Complainium

  10. #10
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    hm nu har du missuappfatta mitt problem kollade du igneom tråden?..

  11. #11
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    1
    Respekt
    0

    Hjälp

    Fantastiskt jag köpte själv ett sådant här viperchip till gamecuben.
    Allt gick fint tills man skulle flasha alltså programmera.
    Den här flatkabeln mellan chippet och programmeraren som du syftar på funkade även inte för mig.
    Två veckor senare så märkte jag att den här svarta grejset just på chippet kunde man dra ut tidigare trodde jag att man skulle bara trycka in kabeln där.
    Men kabeln hade tagit sina smällar och blivit att dom där små kabel bittarna hade lossnat så i all min förtvivlan tog jag och klippte av och testade.
    Nej så vanligt kom det där meddelandet om att kolla till kablarna och så vidare.
    Men ni på psxcare kan ni inte hjälpa oss på nåt sätt alltså att man kan skicka till er på reparation eller nåt liknande.
    Nu funkar det bara att spela med orginalspel.
    Snälla hjälp ... vilken tur att det finns nån med liknande problem.

  12. #12
    Registrerade
    Jan 2005
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    37
    Respekt
    20
    parkalash, jag börjar misstänka att om flexkabel nr 2 (den som du fick från Elfa) inte heller fungerade så känns det som att problemet skulle kunna ligga i att kabelkoppplingen mellan dator och viper-kortet inte fungerar.

    Att skruva loss metallblecket och sätta in viperkortet direkt till parallellporten skulle lösa det i sådana fall. Har du provat det?

    Misstänker nämligen att problemet kanske ligger nån annanstans än i kopplingen mellan Viperchipet inuti och kortet med porten på utanför.
    Internet users are so fat because they are full of the heaviest element in the universe: Complainium

  13. #13
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Vi har aldrig lyckats flasha med kabel, vi sätter alltid proggaren direkt i datorn. Samma sak med proggarna för xbox chip
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  14. #14
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av maxlabo
    parkalash, jag börjar misstänka att om flexkabel nr 2 (den som du fick från Elfa) inte heller fungerade så känns det som att problemet skulle kunna ligga i att kabelkoppplingen mellan dator och viper-kortet inte fungerar.

    Att skruva loss metallblecket och sätta in viperkortet direkt till parallellporten skulle lösa det i sådana fall. Har du provat det?

    Misstänker nämligen att problemet kanske ligger nån annanstans än i kopplingen mellan Viperchipet inuti och kortet med porten på utanför.

    Vet inte riktiti om jag förstår va de menar. men om du menar att ja ska koppla viper parallelkontakten dirkt till datorn? så är det de jag har gjort från början? om du nu har missat de...

  15. #15
    Registrerade
    Jan 2005
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    37
    Respekt
    20

    Lödningarna, kanske?

    Citat Original inlägg av parkalash
    Vet inte riktiti om jag förstår va de menar. men om du menar att ja ska koppla viper parallelkontakten dirkt till datorn? så är det de jag har gjort från början? om du nu har missat de...
    Ville förvissa mig om att det var så du gjorde. I sådana fall så måste jag anta att dina lödningar inte är 100%, åtminstone strömförsörjningen till Viperchippet.

    Kolla alla dina lödpunkter, så att de är ordentligt gjorda.

    För att "göra om" lödningar kan det räcka med att bara "värma om" ställena du lött tidgare. Det är viktigt att ytan blir glansig och inte matt (då har du nog rört på kabeln för mycket och sådant kan öka resistens och skörhet i din lödning.


    Saxar lite lödningstips:
    * En rengjord lödkolv (spets)
    * Ett rengjort lödställe (tvättsprit om nödvändigt)
    * En förtent spets (ojämnheter i ytan jämnas ut)
    * Rätt temperatur (+350 °C)
    * Spetsen ansätts mot lödställets största massa (bästa värmeöverföring)
    * Lodet ansätts bredvid spetsen, inte på.
    * När lodet precis flutit ut, lyfts kolvspetsen och lodet bort.
    * Nu gäller det att inte skaka eller röra vid lödstället under den korta tid tar för lodet att stelna.
    Internet users are so fat because they are full of the heaviest element in the universe: Complainium

  16. #16
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Hej är det någon som vet om en reset kabel från en playstation 2 skulle passa har hört en del som säger att dom passar men vill vara säker.
    Last edited by kilu_88; 2005-03-07 at 18:19.

Liknande diskussioner

  1. Guide till streaming i XBMC
    By fArGo_sWe in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 97
    Senaste inlägg: 2010-07-27, 19:09
  2. 6.6 Guide till streaming i XBMC av fArGo_sWe
    By fArGo_sWe in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-04-21, 09:14
  3. Koder Till Metal gear solid 2??
    By Cogo in forum Playstation 2 - spelfrågor
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2002-08-03, 18:42
  4. Till hansi Eller shiro
    By daniel_e53@hotmail.com in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2002-04-15, 18:24
  5. Bushido blade till PS2
    By Zond in forum Playstation 2 - spelfrågor
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2001-03-08, 18:59

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •