Visar resultat 1 till 8 av 8

Diskussion: Våga fråga!

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    128
    Respekt
    21

    Exclamation Våga fråga!

    Hej allesammans,
    Jag har noterat att det förekomer inlägg som "törs jag fråga utan att bli förnedrad" etc...
    Detta är sorgligt. Klart man ska kunna fråga i detta forum även om ens fråga kan verka fånigt eller banal utan risken att få 10 cyniska och dräpande svar tillbaka.
    Överlägsenhet och snobbism leder inte till kunskap. Framförallt sprider vi inte vår kunskap och erfrenheter vidare vilket ör ett av syftena med detta forum.

    Jag inklusive andra har i stundens hetta dock vid några tillfällen poängterat att det finns en sökfunktion i forument som faktiskt är ganska bra och påpekat (kanske inte alltid diplomatiskt) att man bör använda den innan man ställer sin fråga.
    Man blir lätt irriterad då man svarat på samma fråga 10 ggr i detta formum.

    Så utan att bli långrandig uppmanar jag alla i detta forum att "ta hand om varandra" men okså att ni som har frågor ägnar lite tid åt att söka efter era svar innan ni postar en fråga.

    Tack för mig
    "All work and no play makes fArGo a dull boy"
    __________________________________
    1 v 1.0 Xbox - Xecuter 2.3B Pro -160 GB HDD
    3 v 1.6 - softmodded - 300 Gig HDD
    1 Dreambox - PLi image
    1 4TB Buffalo Tech NAS
    1 Asus Eee Box EB1006 Myth Tv/XBMC frontend
    1 3.2 GHz Dual Core, 4GB RAM, x2 TV cards, Dragon CAM Myth Tv Backend

  2. #2
    Registrerade
    Jul 2003
    Inlägg
    61
    Respekt
    21
    just det

  3. #3
    Registrerade
    May 2004
    Från
    Vårgårda
    Inlägg
    129
    Respekt
    20
    Precis ! Kunde inte sagt det bättre själv!
    Hejsan hoppsan !

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    31
    Respekt
    20
    Ja upplever detta forumet som det vänligaste ja har varit på, ser många samma poster men ändå svarar samma personer vänligt igen (oftast).
    Ja tycker det är trevligt med ett forum som man kan ställa en idiotisk fråga på utan att bli behandlad som en idiot.
    Om alla redan visste allt skulle det inte finnas någon ide med forumet.
    Hoppas det fortsätter i samma spår.
    Tack för mig.

    Våga svara!

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    256
    Respekt
    21
    Visst blir jag irrietrad på folk som inte använder sökfunktionen. Men skriver de att de har provat att söka så kan man inte annat än hjälpa dem, dock söker jag på deras fråga (då jag vet den varit uppe tidigare) och klistrar in länken till där jag hittade den.
    Då får de svar på frågan samt kanske lär sig söka bättre till nästa gång.

    Men nånting måste ju vara fel då jag så många ggr hittar frågan de frågar då jag använder sökfunktionen. Märligast är ju när de säger att de har provat att söka dessutom.

  6. #6
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    533
    Respekt
    22
    När man inte riktigt vet vad ens problem är kan det vara svårt att hitta rätt nyckel ord för en sökning. Det kan även vara så att man får oändligt massa träffar på en sökning och då kan det också vara svårt att hitta svaret man söker.
    Ytterligare ett problem kan vara att informationen har uppdaterats sedan sist någon svarade på en fråga. Jag menar att nya fakta kan ha framkommit sedan frågan besvarades senast och att det gammla svaret därför inte längre är aktuellt.
    Ver 1.4 <> SmartXX v2
    LCD(blå)<>Blå/Röda Eject dioder
    IR-Mod<>XBMC

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    256
    Respekt
    21
    Visst det förekommer säkert sådana fall som Merlin.swe säger. Och med risk för att låta grinig nu, vilket jag dock inte är jag hjälper gärna till med det lilla jag vet.
    Men 90% av alla ggr så måste det vara nånting som är fel när folk skriver att de ha sökt.

    T.ex en vanligt fråga "Hur gör jag för att ha XBMC som dash", de krävs inte mer än att man söker på just "XBMC dash". Så ja, jag vet inte riktigt, är de kanske för vissa krånglar till sökningarna.

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    217
    Respekt
    20
    Eller min personliga favorit:

    Min xbox funkar inte längre. Vad är fel?
    Jag kan acceptera att det kan vara svårt att söka om man inte har så bra koll men samtidigt bör ju folk begripa att någon form av felbeskrivning är en förutsättning för att jag ska besvära mig med att svara.

Liknande diskussioner

  1. Dum fråga!
    By Sippan* in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2002-07-12, 19:47
  2. Kort fråga om Multi-X
    By MAGO in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-06-02, 18:09
  3. Neo 2.2 FRÅGA!
    By mansnet in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-02-17, 15:46
  4. Fråga angående NEO 2.2!
    By link82 in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-02-14, 21:49
  5. Fråga om Killer
    By Andreas in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2000-12-19, 21:20

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •