Visar resultat 1 till 10 av 10

Diskussion: Fläktinställning

Registrerade
    Feb 2005
    Respekt
    21

Fläktinställning

När jag ställer in fläkthastigheten i XBMC till 10 % (vilket än så länge funkar bra värmemässigt), får jag en acceptabel ljudnivå. Problemet är ju att när jag startar nåt spel eller app drar fläkten igång till den nivå som är i angiven i File Explorer/System/Settings/Fanspeed d.v.s. 1X
    som blir alldeles för högt...

1. Kan jag få detta att funka bättre på nåt sätt? T.ex. att alla inställningar i XBMC alltid gäller alla spel/apps?

2. Alternativt:finns det nån kunnig meckare runt Karlskrona/Malmö som hittat nån BRA lösning med fläktbyte? Jag har testat ADDA 60mm fläkt, 16dBa, 22,4 m³/t men den funkade inget vidare heller...

Jag är inte rädd för ev. sågning i boxen men jag vågar mig inte på det själv..

Registrerade
    Sep 2004
    Respekt
    22
    kolla case mods här på forumet där finns det fina på hur man sätter in en papst fläkt som ska vara riktigt bra........

Registrerade
    Feb 2005
    Respekt
    21
    Tack för hänvisningen men jag vill ju helst inte såga själv...
    Dessutom får jag ju acceptabel ljudnivå + kylning när jag i XBMC ställer in hastigheten på 10 %. Det jag vill är att behålla den inställningen oavsett vad jag kör sen - typ ett spel eller film...

Ps. Kanske jag är i fel forum men nån admin får väl flytta mig i så fall...

Registrerade
    Sep 2004
    Respekt
    22
    jag e inte så insatt i detta..... men så som jag har förstått det på de guider jag har läst så ska instälningen hänga kvar....... du får vänta och se om det kommer nån kunnig och skriver en rad om hur det funkar.......

Registrerade
    Dec 2001
    Från
    sweden
    Respekt
    25
    du kan modifiera ditt bios i tex evtool, där du kan ställa in hur många % fläkten alltid ska gå på.

Registrerade
    Feb 2005
    Respekt
    21
    ok - will try evtool...

Registrerade
    Jul 2004
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av mdmar
    När jag ställer in fläkthastigheten i XBMC till 10 % (vilket än så länge funkar bra värmemässigt), får jag en acceptabel ljudnivå. Problemet är ju att när jag startar nåt spel eller app drar fläkten igång till den nivå som är i angiven i File Explorer/System/Settings/Fanspeed d.v.s. 1X
    som blir alldeles för högt...
    Hej!

Det låter som om du har en 1.6:a och kör med en XBMC-version som inte är någon av de absolut senaste.
    För några builds sedan så löstes detta problem som jag också stört mig grymt mycket på!
    Nu går fläkten upp till default-hastighet när man kör igång ett spel istället för till jet-turbinhastighet...

Min fläkt kör oftast på ca 2%. Jag använder auto speed (eller vad det nu heter) och 59 grader som tröskelvärde.
    Hoppas det fungerar lika bra för dig också!

Hälsningar
    Martin

Registrerade
    Mar 2004
    Respekt
    23
    Min teori är att fläkten går upp till default hastighet pga att XBoxen inte stödjer multitasking (ursäkta stavningen om den är fel), så när du startar ett spel så kan inte XBMC längre styra fläkthastigheten och ställer därför denna till default (vanligtvis 20%).
    Ver 1.4 <> SmartXX v2
    LCD(blå)<>Blå/Röda Eject dioder
    IR-Mod<>XBMC

Registrerade
    Feb 2005
    Respekt
    21
    Tackar för svaren, boys! Jah har varit bortrest i veckan och inte kunnat svara..

Jag har senaste XBMC och version1.6 på boxen så har vi klarat av det;-)

LÅter väl som att merlins förklaring är mest rimlig tycker jag... Alltså återstår att få ngn att såga och mecka in en ny Papst eller nåt...

Registrerade
    Oct 2003
    Respekt
    22
    Citat Original inlägg av EuroMartin

Min fläkt kör oftast på ca 2%. Jag använder auto speed (eller vad det nu heter) och 59 grader som tröskelvärde.
    Hoppas det fungerar lika bra för dig också!

Hälsningar
    Martin
    Lånar tråden lite

Har du ändrat till 2% i Evtool?
    Vilken xbox Version har du?
    Vad är Auto speed?
    Var ställer du in 59 grader som tröskelvärme? Gäller det spel också eller endast i XBMC?
    When we were good they never remember.
    When we were bad they never forget.

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner