Visar resultat 1 till 17 av 17

Diskussion: SUCK om detta?

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2002
    Från
    Bakom datorn
    Inlägg
    63
    Respekt
    22

    SUCK om detta?

    Kamrater,

    Har läst alla guider och inlägg om smb och xbmc. Jag blir galen på dessa saker.

    Fråga 1

    För det första, på min F: i xboxen har jag mappen games (suprise!), under mappen till den är t.ex action, sport, barn, diverse & motorsport. Jag lyckas inte skriva i xml filen på något sätt så att jag i menyerna under games först kommer till mina undermappar, sedan till xbe filerna i respektive kategori.
    Hittade en tråd att "pege63" hade samma problem, men hittade inget svar på hur han eller ni löser detta.

    Fråga 2

    Sitter bakom en router, DI-604, och kör mot xboxen. IP dator är 192.168.0.157 och xboxen har 192.168.0.193. Att FTP:a till xboxen är inga problem överhuvudtaget, men att XBMC ska hitta filerna på datorn är omöjligt.

    Jag har delat ut mapparna säkert, d.v.s skapat enligt guiden en säker utdelning. Jag försöker i xml filen dela ut enligt modellen

    "smb://XBOX:xbox@192.168.0.193/movie/"

    men får hela tiden "access denied" från xboxen. Brandvägg är avslagen, xbox support i routern påslagen o.s.v

    Snälla hjälp mig, jag satt hela kvällen igår med detta. Den XBMC jag använder är från 15/1-05.

    Fråga 3

    Mitt väder visar London, Ottawa o.s.v. Kan man få den att visa Stockholm t.ex istället.

    Erik

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    256
    Respekt
    21
    Alltså...Du vill streama från datorn till xboxen?

    Varför har du då angett ip-nr till xboxen?

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2002
    Från
    Bakom datorn
    Inlägg
    63
    Respekt
    22
    Ops, nej det var fel. Givetvis har jag IP till datorn.

    Strema, ja det vill jag

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    256
    Respekt
    21
    Antar du har skapat en användare på datorn som heter XBOX med lösenord xbox?

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    256
    Respekt
    21
    Har du icq så kan jag hjälpa dig den vägen, går oftast enklare. För du verkar ju vara online nu.

  6. #6
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    Men tack för denna tråden då. Den ledde ju långt... Hade samma problem men sen scrollar man ner o då blire icq som forum. Illa

    Det är inte jag som är dum, det är alla andra som är smarta.

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2002
    Från
    Bakom datorn
    Inlägg
    63
    Respekt
    22
    ja, inte har jag kommit någon vart

  8. #8
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    In this old world..
    Inlägg
    813
    Respekt
    22
    Citat Original inlägg av ekke
    Kamrater,

    Har läst alla guider och inlägg om smb och xbmc. Jag blir galen på dessa saker.

    Fråga 1

    För det första, på min F: i xboxen har jag mappen games (suprise!), under mappen till den är t.ex action, sport, barn, diverse & motorsport. Jag lyckas inte skriva i xml filen på något sätt så att jag i menyerna under games först kommer till mina undermappar, sedan till xbe filerna i respektive kategori.
    Hittade en tråd att "pege63" hade samma problem, men hittade inget svar på hur han eller ni löser detta.

    Fråga 3

    Mitt väder visar London, Ottawa o.s.v. Kan man få den att visa Stockholm t.ex istället.

    Erik
    Som svar på Fråga 1:

    Ta upp din EVOX.INI som ligger i roten på C: enkelt förklarat så skall din games sektion se ut enligt följande:

    Kod:
    Section "Root"
    {
    	Section "Games"
    	{
    		Section "Action"
    		{
    			AutoAddItem "f:\games\action\"
    			SortAll
    		}
    		Section "Barn"
    		{
    			AutoAddItem "f:\games\barn\"
    			SortAll
    		}
    	}
    }
    Sen är det bara att lägga till sektionerna du vill ha. Glöm inte bort att varje sektion börjar med en { och slutar med en } .

    Vad gäller fråga 3 så står svaret i xboxmediacenter.xml som hänger ihop med XBMC :
    Kod:
    <!-- get your area code from www.weather.com its the 4 character, 4 number bit after /local/ !-->
    <!-- unitT is the units for temperature (F or C) unitS is the units for speed (K or M) !-->
    <!-- refresh is the auto refresh time in minutes !-->
      <weather>
        <areacode>SWXX0040</areacode>
        <unitT>C</unitT>
        <unitS>K</unitS>
        <refresh>20</refresh>
      </weather>
    Lycka till.
    Last edited by whopper; 2005-02-04 at 22:41.

  9. #9
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    45
    Respekt
    21
    fråga 2: jag fick det aldrig att funka med ip-nr heller - men provade med datornamnet istället och då funkade det och funkar fortfarande.

    ex.

    smb://XBOX:xbox@kakburken/movie/

    värt ett försök

    fråga 1: funkar inte detta:
    <myprograms>
    <default />
    <bookmark>
    <name>Action</name>
    <path>F:games\action\</path>
    <depth>1</depth>
    </bookmark>
    <bookmark>
    <name>Fiffiga flygspel</name>
    <path>F:\games\fiffiga flygspel\</path>
    <depth>1</depth>
    </bookmark>
    osv....

    Annars tycker jag personligen att det är bättre att ha alla spel direkt i F:\Games eller vilken mapp du nu använder - iaf för smidig åtkomst i xlink osv.

    fråga3: inställningar - väder - kan du söka andra orter än default - skriv dock in hela namnet - inte bara stockh tex.

    Hoppas att nåt av ovanstående är till nån nytta

  10. #10
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    256
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av dano
    Men tack för denna tråden då. Den ledde ju långt... Hade samma problem men sen scrollar man ner o då blire icq som forum. Illa

    Det är inte jag som är dum, det är alla andra som är smarta.
    Tycker du det är illa om man vill hjälpa till lite mer än att bara skriva här? Ja då får det stå för dig...
    Ofta hänger felet på en liten miss bara då tycker jag det är enklare att "prata" med personen ist för skriva en massa inlägg fram och tillbaka.

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2002
    Från
    Bakom datorn
    Inlägg
    63
    Respekt
    22
    rikkarden, vore tacksam för den hjälp du skulle kunna ge mig.

    Jag är benägen snart att ge upp.

  12. #12
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Whopper skrev:
    "Vad gäller fråga 3 så står svaret i xboxmediacenter.xml som hänger ihop med XBMC :

    Kod:
    <!-- get your area code from www.weather.com its the 4 character, 4 number bit after /local/ !-->
    <!-- unitT is the units for temperature (F or C) unitS is the units for speed (K or M) !-->
    <!-- refresh is the auto refresh time in minutes !-->
    <weather>
    <areacode>SWXX0040</areacode>
    <unitT>C</unitT>
    <unitS>K</unitS>
    <refresh>20</refresh>
    </weather> "

    Så ser inte min xboxmediacenter.xml ut, jag hittar inte någonstans något som ser ut som dom raderna, jag har vad jag tror är den senaste xbmc..

  13. #13
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    In this old world..
    Inlägg
    813
    Respekt
    22
    Citat Original inlägg av ArchangelSweden
    Whopper skrev:
    "Vad gäller fråga 3 så står svaret i xboxmediacenter.xml som hänger ihop med XBMC :

    Kod:
    <!-- get your area code from www.weather.com its the 4 character, 4 number bit after /local/ !-->
    <!-- unitT is the units for temperature (F or C) unitS is the units for speed (K or M) !-->
    <!-- refresh is the auto refresh time in minutes !-->
    <weather>
    <areacode>SWXX0040</areacode>
    <unitT>C</unitT>
    <unitS>K</unitS>
    <refresh>20</refresh>
    </weather> "

    Så ser inte min xboxmediacenter.xml ut, jag hittar inte någonstans något som ser ut som dom raderna, jag har vad jag tror är den senaste xbmc..
    Jag har en riktigt g:a version av XBMC och trodde att cfg-filen ser likadan ut som tidigare. Sorry för det. Kanske dax att uppgradera.... men... min XBMC funkar ju så varför byta

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2002
    Från
    Bakom datorn
    Inlägg
    63
    Respekt
    22
    Hej igen,

    Tänk att jag löste mina problem till slut. Jag slet mitt hår i förtvivlan i fredagsnatt när jag försökte få det och fungera. Jag provade router inställningar, köra utan brandvägg o.s.v. Till slut gav jag upp.

    Formaterade HD och installerade om XP. Under installation av XP får man frågan till vad ska datorn heta, default föreslår den "ARBETSGRUPP" jag ändrade detta till "HEMMA". Efter installation så fungerade allt så himla bra

    Knepigt, jag tror jag glömt att datorn tillhörde "ARBETSGRUPP" och inte "MSHOME" eller "HEMMA" som jag trodde. Fast det var ju typ 2 år sedan jag installerade XP.

    Nu är jag så nöjd. Mitt tips till er som har problem, släng in XP igen, så svårt är inte det.

    Hej på er.

  15. #15
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    32
    Respekt
    20
    kan man inte kolla vad man har döpt xp till nånstans?

  16. #16
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    Prova Kontrollpanelen<System och sedan fliken datornamn.

  17. #17
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    Själv löste jag mitt problem med lite svärande, suckande, och en jävla massa tid.

    Valde att köra Föränklad fildelning, Mycket lättare att få till. Men jag ska nog ge mig på och ändra det till Säker fildelning. Känns lite säkreare så.

    Men iallfall så skrev jag bara "smb://datornamn@ip-nr/movie
    Som exempel sen hade jag missaat att dela ut roten på disken. Räckte ju inte med att dela mappen bara. Måste dela ut hela disken och sen vilken mapp som ska synas.

    Glöm inte brandväggen så den släpper igenom om du nu har som jag.
    BBB-router (brandvägg)+dator(brandvägg)+xbox
    Men men de gör ni vell inte? :P

Liknande diskussioner

  1. Ni med laserproblem, läs detta!
    By fogmod in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-05-27, 23:11
  2. Fungerar detta?
    By Dreamworld in forum Playstation 2 - spelfrågor
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-07-27, 14:42
  3. Hansi kolla detta och ge ett svar
    By Erik in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2002-04-16, 20:25
  4. Vet inte om denna diskution hör hemma i detta forum?
    By jiak in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2001-12-08, 13:51
  5. Detta FORUM rular!
    By [} Andreas {] in forum Playstation - backup/patchar
    Inlägg: 24
    Senaste inlägg: 2001-03-27, 21:23

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •